Har druckit ca 3 flaskor vin i 20 år. Vill egenligen inte fortsätta med detta men det känns ändå som jag vill för att stå ut med livet. Det måste ändå vara en möjlighet att få ett uthärdligt liv utan alcohol, eller? I visa lägen har jag känt att det får vara nog och i ett sådant läge tog jag kontakt med nämndemansgården. Det skulle kosta 50 000!!!!! Jag är pensionär och har inte råd med det men jag vet att det har väldigt goda resultant. Har ni några tips vart man kan vända sig i Göteborg. Säg inte AA. Jag gillar inte att gå till en fysisk grupp. En grupp på nätet kanske? Jag är inte religiös och kan inte assimilera mig med AA. Har länge sökt någonstans att vända mig för att få hjälp. Jag vill få slut på detta.

Hej, du har så rätt, det går verkligen att leva gott utan alkohol. Den första tiden för mig kändes orolig och förvirrande, men det vände långsamt. Nu hittar jag glädje i vanliga livet igen. En promenad, sommarblommor, kaffe, det finns så mycket annat än alkohol att njuta av. Kämpa igenom första månaderna och testa! Har inget tips på grupp, men att läsa och skriva här har hjälpt mig.

Ja, jag har hittat balans. För mig var det viktigt att stå emot impulsen några gånger, att göra som jag bestämt och inte lura mig själv med den där"äsch, nu är jag lite skön och dricker vin-känslan". Samma när jag slutade snusa. Jag tänkte ofta att visst, jag kan ta en snus/ett glas vin nu, men då ska jag göra det med vetskapen om att jag då håller igång beroendet. Det motiverade mig att låta bli. Jag tror alla kan sluta om viljan finns. Ibland behövs kanske stöd från vården- samtal och/eller medicin. Har läst många som blivit hjälpta av det. Läs runt här inne och se om du får inspiration. Och kör på, det är verkligen värt det!