Sex månader nykter. 6 fantastiska månader. Mitt mående rent generellt blev så bra, min mentala besatthet av alkohol hade nästan försvunnit. Mina tankar vara klara, jag mådde bra både psykiskt och fysiskt.
Men så började jag ändra mina rutiner. Gick på färre möten, slutade skriva tacksamhetslistor osv osv
Och så helt plötsligt väljer jag att dricka vin när vi tittar på EM, bara två glas och det kändes som om jag var normal. ”Det här gick ju fint” tänkte jag. ”Jag är nog inte alkoholist”
Sen går jag på ett event, dricker precis som jag gjorde innan. Började med att svepa tre glas vin innan tillställningen, drack sedan snabbt och mycket på plats och tog även några shots när ingen (tror jag) såg.
Kom hem tidigt, snorfull och gick och la mig. Vaknade av att jag kräktes rakt ut i sovrummet. Sen kräktes jag i över 12 h, flera ggr i timman kunde inte behålla någon vätska.
Nu har jag hämtat mig lite, men vet inte hur det kunde bli så här.
Och nu är det dom där två rösterna. Beroenderösten säger till mig ”nu när du tagit ett återfall, varför inte dricka hela sommaren och sen skrapar du ihop dig till hösten”
Den andra säger ”upp på hästen igen, ett snedsteg är ingen fara”

Hur har ni andra hanterat återfall?
Tar tacksamt emot tips.

@Stillochstorm Tack för att du delar med dig! Sådana käftsmällar behövs ibland här på forumet. Så illa kan det gå - det är som att spela rysk roulette.

Min ena husgud Craig Beck brukar säga att återfall tillhör den nyktra resan. Hans råd är att börja om igen direkt. Låt det inte sänka dig, prata knappt om det. Tillbaks till nyktra rutiner direkt igen bara.

Kan rekommendera en ljudbok av Craig Beck: ”I Can Stop You Drinking”. Finns på Storytel.

Min andra husgud Annie Grace har skrivit en svinbra e-bok som heter ”Can I Moderate?” Den finns att ladda ner gratis på hemsidan canimoderate.com.

Just nu behöver du mer än någonsin hjärntvätta dig med nyktra fakta och argument. Fortsätt skriv här på forumet varje dag, så du tvingas sätta ord på din resa. Bra att gå tillbaka och läsa när viljan svajar. Du fixar detta!

Kram 🐘

Upp på hästen igen säger jag med. Risken är att liksom jag gjorde fastna ännu värre i träsket, när jag gav mig själv tillåtelse att dricka under en längre period efter återfallet. Det är att leka med elden och jag önskar ingen det helvetet. Det blir en tuffare period nu när adjävulen fick chansen att göra sig hörd, men den klingar av, var så säker. Sköt om dig, det är du värd. Jullan

Anonym26613

Oj vad tråkigt. Tack för att du påminner om hur skört det är med nykterhet. Vi kan falla när som 💚🙏

Jag tror det är lättare att bli direkt nykter igen. Tror det blir annars bara en tankekamp hela sommaren och du riskerar att börja må dåligt igen.

Konstigt med den där tanken om "att vara normal" när man dricker. Så hjärntvättade vi är. Det finns faktiskt kulturer där ingen dricker. Barnen dricker inte. Det är en myt att alla dricker.

Kämpa på, kram
💚🌸💚🌸💚

@Stillochstorm Jag håller med de övriga, upp på hästen igen direkt. Alkoholens beroendeframkallande verkan måste tas på största allvar.

Jäkligt bra och starkt av dig att skriva här direkt! Du har inget att skämmas över. 💪

@Stillochstorm Jag minns hur du skrev i min tråd precis när jag börjat min nyktra resa. Livet ÄR ju så mycket bättre, enklare, lyckligare utan alkohol!
Ser fram emot att se mer av dig härinne, på't bara💪💪💪

Det är så lätt att tänka att man lika väl kan fortsätta dricka och att den nyktra tiden är förgäves, det är den inte! De 6 månader du klarat har du fortfarande kvar och ska vara stolt över! Du kanske behövde ta ett återfall för att förstå att alkohol inte är bra för dig! Och du börjar inte om från början bara för att du drack! Det som har hänt har hänt och inget du kan påverka i efterhand! Drick inte idag är en bra början på din fortsatta nykterhet! 🙏🏻

Tack för all pepp och fina kommentarer ❤️
Kämpar på. Men det känns annorlunda på något sätt.
Är det motivationen som släppt pga att självkänslan fick sig en rejäl törn av återfallet?

Jag kände mig så stark i nykterheten. Som att jag blivit en ny person, nu känns det som om jag är samma gamla skrot och korn. Har något egentligen förändrats eller är allt bara en illusion.

Tar en dag i taget igen varje fall. Och är jädra ödmjuk inför att alkoholen kan gripa tag i en när man minst anar.
Ingenting hade hänt i mig innan återfallet, det var egentligen bara en vanlig dag innan jag lät det bli någonting annat…

@Stillochstorm En del säger att det blir svårare för varje återfall, just därför att man tappar tilltron till sin egen förmåga. Så det gäller att tagga till på det! Bevisa för dig själv att du visst klarar det, du bestämmer!

Kram 🐘

@Stillochstorm skrev:"Är det motivationen som släppt pga att självkänslan fick sig en rejäl törn av återfallet?"
Visst kan det vara så, man faller väldigt djup efter ett återfall. Då gäller det att snabbt kravla sig upp igen, och inte låta sig rykas med i uppgivenhet.
Själv drack jag vin en kväll, efter ca 4 1/2 nyktra månader. Jag hade varit med om en väldigt jobbig påskhelg med hela släkten.
Efter den kvällen var jag helt knäckt, hur kunde jag vara så otroligt dum, min stolthet och självförtroende försvann fortare än kvickt.
Men här i forumet fick jag mycket stöd, så det har inte blivit något mer vin efter den kvällen.
Och självförtroendet och styrkan kom tillbaka väldigt fort igen. Tack och lov, det kommer den göra för dig oxå 💪🏼💕
StyrkeKram 💕sländan

@Stillochstorm Man förändras ju hela tiden, så den nya versionen av dig var ingen illusion. Men de gamla traktorspåren i hjärnan är nog så mycket djupare än de nya, så just nu känns det kanske som du beskriver. Men det stämmer inte! Dina 6 mån finns där. Du kan komma tillbaka i de spåren o göra dem bredare. Och så vet du hur skört det är. Hur man måste gulla med o vårda nykterheten. Du klarar detta!!!

En fundering från mig: jag upplever att beroende har den egenskapen att hjärnan testar olika argument för att beveka en att dricka. Och då blir argumentet "jag klarar det ju ändå inte" ett nytt vapen i arsenalen efter ett återfall. Går det att försöka se tvivlet och uppgivenheten just så- som ett lumpet försök av beroendedelen av hjärnan att få sin drog?