Hej!

Jag undrar om någon har erfarenhet av alkohol och adhd. Jag är en person som är ”extra allt” på gott och ont. Har ett bra jobb inom sälj vilket dämpar min inre stress något men på ledig tid så lugnar jag mina inre röster med alkohol och har gjort ett med ökande takt i ett par år. Ska göra en utredning i höst men min fråga är egentligen om någon har erfarenhet kring kopplingen adhd och alkohol, hur det påverkar och om ”suget” till lugn i själen dämpas vid medicinering eller annan metod för sttt finna lugn?? (jag har ingen diagnos men alla drag tyder på det).

Tacksam för alla tips.

Fantomen

Hej!

Jag har bland annat Adhd (sen 5-6år tillbaka) & ett A beroende sen 20 år tillbaka. Jag vet inte om jag kanske skulle ha ett annorlunda ”beroende” idag. Men sedan jag fick mina diagnoser i vuxen åldern så har jag medicinerats med Ritalin, något som gjort att jag inte längre blir lika full eller spårar helt typ, kanske också lite som att jag förr tog mkt amfetamin men hade då ett ”fungerande” missbruk då jag blev lugnare av det pga min adhd, men även lugnare när jag drack. Jag fick ju aldrig samma ”uppåt känsla” som andra kunde få.

Tänker ibland att jag kanske kunde haft en annan relation till A om jag hade fått rätt hjälp med min Adhd när jag va barn, men det är nog kanske något vi aldrig kan veta?

Sen har jag också fått veta att det kan vara lättare att få beroende eller missbruk pga adhd ex. för att man blir en person som lättare faller för grupptryck eller är mer impulsiv, sen om det stämmer vet jag ej riktigt då jag själv vet jag har både beroendet & adhdn från min far.

Jag vet inte alls om detta bara blir kludd för dig. Men jag hoppas att du får en utredning gjord om du känner det är något som behövs utredas. Det är otroligt viktigt att få rätt diagnos för att kunna få rätt hjälp, sen tyvärr fick jag mina diagnoser ett helt liv försent. Men tror också att min icke behandlade adhd hjälpt mig överleva allt jag gått igenom i mitt liv & även A då det är något som alltid varit lagligt & tillgängligt.

Kram 💜