jag har varit cannabismissbrukare i 5 år förr och slutade med det men blev istället utbytt till alkohol efter en tid. innan alkoholen tog ja hand om mig själv, tränade. gick ner 30 kg för ja hade blivit överviktig. sen en sommar 2019 slog det till och de blev fest o ja träffade lite fel folk som drog ut mig på fest efter fest. de kunde vara i 6-7 dagar me mkt drickande. 12 öl per kväll . vila hemma 2 dagar o sen ut igen i en vecka. allt spårade ur. efter detta kom ja hem o blåste 3 promille. jag mådde dåligt i 8 dagar o krälade mig fram till kylskåpet. de va olidligt. jag trodde ja skulle dö och att ja skadat något. därefter drog ja till sjukhuset och fick nervöst ta blodprover. inga leverskador. o fick tillsagt till mig att levern pallar mkt. de gjorde att ja om vardagarna ibland va ute efter jobbet o drack o drack. vilade någon vecka sen ut igen. de här pågick fram tills januari 2020. med lite pauser emellan åt men ändå en förbrukning några dagar i veckan. sedan började jag med 10-14 dagars pauser. de började eskalera igen och kunde supa 10 7.2 öl om dagen i 5 dagar. sen 10-14 dagars paus igen. sen har de hållt i sig så tills nu. har märkt på senaste tiden att de känns svullet på höger sidan av magen. ja vet ej om de är magen tarmarna lr levern. ja brukar återhämta mig efter ungefär 5 dagar nu för tiden och dessa 5 dagar är olidliga. jag orkar inte mer o har bestämt mig för o sluta. nu har ja varit utan i 4 dagar o börjar må bättre. men denna gång var bakisheten olidlig. har inga symptom riktigt. förutom se känns svullet under bakisdagarna. känner mig lite halvt hjärnskadad dessa dagar.. torr som fan i munnen o allmänt helt slut. yrsel. så denna gång är jag rädd något gått riktigt snett. ja skulle vilja vara nykter i 6 månader innan ja vågar gå o testa mig hos doktorn. jag är rädd att ja har en död lever i kroppen. som ej ja kan återhämta mig ifrån... ja får panikångest och rädd för o dö. ja har inga blodiga kräkningar eller gråvitt skit osv men levern kan ju spöka.. hur mkt tål den? är jätte rädd o vill inte leva mer. de känns kört bara. de känns som det är för sent. ja tänkte ja kunde skriva av mig här för o höra om andras historier eller något. hur rädd bör ja va? ja har rätt hög tolerans o kan dra i mig mkt utan o spy o ja är rädd för att min höga tolerans skadat mig... vill ej dö. men ja får skylla mig själv. och inom några dagar nu kmr snart min nyfödda son.. och ja är så besviken på mig själv att ja kanske råkat skada mej själv så mkt att ja kanske inte kan finnas i hans liv så länge. kanske har en totalförstörd lever lr något eller ingen lever alls kvar.

@TappadIgen ja de kommer alltid av alkoholen. inte av theralen. idag är det dag 3 . mår fortfarande inte bra. känner mej extremt låg. tung i huvudet. nästan lite döende. allmänt svag i kroppen o har oro o ångest. lite sjukdomskänsla o väldigt rastlös så kan ej sitta still. är de abstinens ja har tro? vill bara de ska gå över. skulle träna idag men va rätt yr o svag o trött. så va ingen bra idee. tog en lång promenad istället till min tjej o son och är här me dom idag o myser.

@aldro Det kan absolut vara abstinens. Du gör nog klokt att hoppa över träningen och promenera istället. Om du vill hjälpa till ytterligare, se till att dricka rikligt med vatten och ät förnuftigt och sov så mycket du behöver så kommer det att bli bättre. Lite överkurs så skulle du även kunna lägga till en b-komplex vitamin att ta om dagen samt magnesiumtillskott.

Idag känns det ju som att det inte är en risk att du dricker, men snart när du börjar känna dig bättre igen så kommer ju tankarna att återkomma. Jag tycker att det vore klokt att börja förbereda dig lite och fundera på vad det är du vill och ha en plan som du kan sätta till verket när suget väl börjar komma. Det kanske inte kommer fungera med en gång, men det är absolut värt det att tänka på det och skriva här och göra en analys på vad som går bra och vad som händer när det inte går bra.

Vad tänker du själv att du vill ha ut av din framtid?

@TappadIgen ja vill bara ta bort mina destruktiva beteenden och hitta annat i livet som ja mår bättre av. bli frisk o hälsosam och skita i droger o alkohol då de bara kör ner mig i diket. de räcker nu o är trött på rundgången. ska satsa karriär familj o hälsa. sen efter en lång nykter period göra en hälsokontroll när ja e redo. just nu är ja för rädd för resultaten. mitt första mål
är 6 månader nykter. sen tänkte ja kolla hälsan. o sen köra 6 mån till osv. finns annat i livet än den här skiten. trött på mig själv. kmr skriva här igen så fort suget kommer osv. sen har ja en tjej som kmr hjälpa mej oxo me o göra annat när ja får sug.

@aldro Det låter ju som att du har en plan och att du har lite verktyg som är klara redan för hur du ska gå till väga. När du väl får sug kan det vara värt att fundera på vad det är som triggar det och vad det är som hjälper mot det. På det sättet så kan du ju sedan minska sug genom att undvika triggers och när det väl dyker upp använda dig av det som du vet fungerar.

@TappadIgen trigger brukar vara en hård arbetsvecka o träningsvecka o sen är man uppåt o pigg liksom o man söker stimulans för avslappning. lite adhd stuk tror ja. är ej utredd men när ja mår bra blir ja rätt hyper och gör väldigt mkt o har svårt o somna. därför ja missbruka weed förut. allt började med stimulans i form av koffeinintag o annat skit från pwoer. tränade mkt o var ett muskelberg. o sen var man så uppåt av alla preparat så ja rökte weed på kvällarna. pågick i 5 år. drack inte alkohol då. bara nån gång ibland. men så fort ja sluta me pwoer och weed så gick de till alkohol istället som stimulans. är konstant sökande efter kickar verkar de som. häller i mig koffein på arbetsdagar o sånt tex. för kicken. inte för d är gott.

@aldro Att levern påverkas utan att man oåterkalleligt skadat den av alkohol är vanligt. Du behöver nog inte oroa dig. Se bara till att återhämta dig, vilket kan ta tid, och fortsätt på den nyktra banan.

@aldro skulle tro att det är abstinens du känner av de 3-4, jag känner igen det du beskriver om svaghet, trötthet och i mitt fall var jag mer trög tänkt än vanligt de första 4 dagarna sen släppte det successivt så kämpa på !!

@aldro Om du är orolig så tycker jag att du ska söka hjälp från sjukvården så om du behöver hjälp kan få den, om inte så vet du ju att det inte är någon fara. Om det är abstinens så finns ju läkemedel som lindrar det också.. Så ja sök hjälp bättre det än att sitta och fundera och stressa upp sig själv. Det är iaf vad jag hade gjort.

@starten på det nya de började ta i riktigt hårt nu vid kl 15.30 . va pigggare imorse. sen gick ja 2.5 km o nu kan ja knappt sitta still. liten ilning under revbenet. o helt slut typ. aaah ja får nog åka in om de ej blir bättre

@aldro Det är alltid bättre att ta det säkra före det osäkra. Tänk på att råd och tips du får här aldrig kan ersätta en medicinsk rådgivning. Med det sagt är det inte konstigt att du är trött och seg i huvudet några dagar efter att du har slutat dricka. Dock finns det ju några saker du bör se upp för som kan hända efter att man druckit större mängder som alkoholinducerad hepatit eller pankreatit. Det är alltid bäst att höra med 1177.

dag 4 . mår bättre än igår men mår fortfarande väldigt konstigt. mår lite konstigt efter ja ätit speciellt. är de naturligt att de går så här långsamt? vill dra iväg o träna men kroppen säger emot :(

@aldro Välkommen hit! Jag känner igen mig en hel del av det du beskriver. Värken/svullnaden på höger sida tex. Den försvann helt efter ca 2 veckors nykterhet, och har inte haft en känning sedan dess. ( nykter i 19 månader nu) Jag mådde riktigt dåligt/ konstigt i ca två veckor. Tror det var fysisk abstinens helt enkelt. Numera mår jag hur bra som helst sedan länge.

Kämpa på och ha tålamod! Det är värt det så mycket så du anar det inte.

💪

@Torn skönt o höra att nån annan upplevt samma symptom o sen klarat sig. ikväll nu är första gången ja börjat känna mig normal. svullenkänslan är nere också. magen är fortfarande ganska pajj men de blir bättre. ja tror ja vaknar upp imorgon piggare. inleder träning imorgon igen som ja tkr så mycket om. sen jobbar ja ju med 3d också vilket ja gillar. så ser fram emot imorgon och nästkommande målen som ska hålla mig på banan. nu är de verkligen nog och ja har bestämt mig. de positiva också är att förra året var de nästan a hela tiden. men de är sen i januari ja lyckats ha 10-15 dagars uppehåll. men sen har de gått åt skogen igen o man krökar tills man stupar i 5 dagar. men ja tror ja är på gång me något här just för ja ändå lyckats minska jämfört vid förra året. denna gång blir lägger ja dock ner a helt. kommer återbesöka mina meddelanden då ja mått som dåligast och eran support varje gång jag skulle känna sug. tack för allt allihopa! starkare friskare framtid väntar!

6 dagar har gått och känner mig helt frisk. tränat i 2 dagar och presterat bra. hjärnan är med på jobbet och jag är motiverad. däremot har ja alltid undrat om de finns ännu en bättre skillnad i kroppen o hjärnan om man avstått helt från alkohol i tex ett halvår. de är de ja fokuserar på prova på nu!

@aldro Man känner absolut en skillnad längre fram också. Den största förbättringen ser man väl när den direkta abstinensen försvinner o.s.v. men sedan ovanpå det så tar det ju ganska lång tid för allt att återhämta sig. Vilka skillnader man märker och hur länge de tar är såklart individuellt. Levern, t.ex kan ta allt från ett par veckor till flera år att återhämta sig beroende framförallt på hur omfattande beroendet har varit. Dessa fördelar hinner alla inte känna av dock, vilket är lite synd.

Men kör på med ett halvår till att börja med, det tycker jag låter perfekt. Skriv ner fördelarna när du känner av dem. Sen är det klart att du kan komma känna av en del negativa effekter också, vilket också är väldigt individuellt. Är du van att självmedicinera med alkohol kan det upplevas som att det blir ett tomrum där, t.ex.

12 dagar har gått. inget sug på alkohol alls. hållt i träning o jobb o allt har flytit fint. känslorna är annorlunda. känner mej ej lika lättstött irriterad eller arg som innan. verkar bara bli bättre o bättre för varje dag som går. känner mej piggare oxo både mentalt och fysiskt. ganska fantastiskt hur snabbt man kan förändras av bara 12 dagar. bara köra vidare o hoppas på ännu bättre välmående!