Hej alla modiga!
Jag är ny i detta forum. Här kommer en lång historia i korta drag.

Efter år av vindrickande tog jag mig i kragen. Anmälde mig till e-stöd och beroendecentrum. Dag ett fick jag antabus och min bästa vän var ett minne blott ... Det var tufft! Men det bästa jag har gjort för mig själv och min hälsa. Har under dessa månader verkligen ställts inför prövningar. Varm sommar utan rose! Nykter midsommar, nykter semester med en av mina vänner (som älskar att festa).
Allt har gått över förväntan och jag sover som en prinsessa. Har pratat alkohol med några av mina närmaste. Vilket har känts jätteskönt, få ventilera min känslor. Min nykterhet har mottagits väldigt bra och jag får ofta en klapp på axeln.

Nu närmar sig dessa tre nyktra månader med stormsteg. Mitt mål är att dricka kontrollerat och jag har en strategi för detta. En sak har jag lovat mig själv- jag ska ALDRIG tillbaka där jag var. Ingen alkohol på vardagar och inte ens varje helg.

Någon här som lyckats hitta balansen? Tips och erfarenheter mottages tacksamt.

Hej Maja!
Grattis till dina nyktra månader. För mig har det fungerat bra att läsa på mycket om alkohol och hur den påverkar oss. Jag har liksom hjärntvättad mig själv till att tycka att det är oönskvärt att dricka sig full. Så nu tar jag med långa mellanrum något glas vin till någon speciell middag, och stannar vid det. Jag tänker att alkohol ska ha ungefär samma roll i mitt liv som jordgubbstårta. Det är gott med en bit någon gång ibland, men man tar max två bitar och äter inte flera dagar i rad. Och blir det en annan sorts tårta så går det lika bra (=man blir inte besviken om man behöver avstå det planerade glaset). Men faktamatningen har varit det viktigaste för mig.

@Kennie tack 🌺
Det är så jag också försöker omprogranera mig. Våra hjärnor är fiffiga, på gott och ont.
Har även sökt nytt jobb som jag har goda möjligheter att få. Behöver göra nya fräscha saker i livet. Idag har jag anmält mig till ridning! Har bestämt att jag ska göra sånt jag mår bra av om som stimulerar mig.
Just ja, igår kväll blev fredagsmyset 4 km i spåret. Det känns väldigt bra nu och har fått lite avsmak när det gäller alkohol. Jag hoppas innerligt att det fortsätter så. Ska ta min sista dos Antabus nästa vecka. Sen måste jag testa att flyga själv.

Måste säga att du har gjort ett fantastiskt jobb med dig själv. Stort grattis och keep on 👊💪

Tack ska du ha! Ja, det är både jobbigt och spännande att ompröva den bild man har av sig själv. Men jag trivs numera med att vara en som sällan dricker. Känner som du en viss avsmak mot alkohol och framför allt fylla. För mig har en viktig grej även varit att fortsätta läsa och skriva här. Jag fortsätter att se vad alkoholen gör med människor och kommer ihåg varför jag behövde förändra mitt drickande. Kanske kan vara något för dig med? Och kanske fortsätta alkoholfritt en period, så du känner att du landar i nykterheten även utan antabus?

@VaknaVacker tack snälla 🌺
Bra att du har insikten, med den kommer man långt!
Jag har lovat mig själv att fixar jag inte att dricka kontrollerat, ja då får jag bli nykterist. Skum känsla men nu känner jag verkligen att det är helt okej. Ser så många fördelar med att inte dricka. Det som är synd är att nu har det blivit tydligt att många aktiviteter kretsar runt A. Så det gäller att ställa om livet. Men det är spännande!
Heja dig oxå 🤗❤