Hej… behöver hjälp, är livrädd… vill inte ha rådet gå till sjukvården eller ring 1177. Vill prata med någon som gjort min resa, eller den tripp jag planerar för.

Jag är 44 år, druckit varje dag i flera år. Är inne på den imponerande mängden 2 vinare om dagen. Skäms så fruktansvärt. Levt de sista 10 åren med våld inom familjen och tröstat mig med alkoholen. Min ständiga bundsförvant. Men lyckats lämna och nu är det dags att våga välja livet… bli nykter.

Jag är märkt av alkoholen, blir snurrig och yr redan vid lunch, tappar minnet, har långa blackouter. Jag är inte rädd för abstinensen, men otroligt rädd få DT. Bor nu ensam med mina barn, som måste få en nykter mamma. Jag har bestämt mig.

Jag har två alternativ, trappa ned eller sluta direkt. Hjälp mig… om jag slutar direkt har jag xanor till min hjälp, men hur mycket bör jag ta för undvika DT. Dagar och dos? Om jag trappar ned, hur gör jag? Hur lång period pratar vi om?

Jag kommer greja det, men snälla ge mig verktygen.

Kram till alla ni som kämpar.

@Me Kära du ❤
Låter som du har haft det väldigt tufft men jäklar vilken styrka att avsluta en destruktiv relation.
Mitt mantra här är - be om hjälp. Jag har fått fantastiskt stöd av beroendecentrum och även tagit e-stöd online. Det bästa jag har gjort. Och det var skitjobbigt att ta steget. Men jag gjorde det och det enda jag ångrar är att jag inte gjort det tidigare.
Har du frågor så besvarar jag dem gärna.
PS viktigt att få hjälp med det mentala. Det är a och o.

Kran från Maja

Hej Me,
Vad bra att du lämnat den våldsamma relationen! Och du kommer klara att sluta dricka också. Jag kan rekommendra Onkel F:s tråd, den handlar om abstinens i början. Rayong Pers tråd tar också upp det. De gick båda från rätt stora mängder till helnyktert på bara ett par dagar. Du kan nog också googla fram vilka symptom du ska vara vaksam på. Hoppas du får många goda råd i tråden. All respekt för dig som gör detta för dina barn och dig själv.

Hej Me!
Välkommmen hit!

Ja, otroligt starkt att lämna den våldsamma relationen💪🏻 Fick du stöd med det? Tänker att det är viktigt att få stöd i det och även efteråt.

Jag förstår att du inte vill ha kontakt med sjukvård eller 1177 men när du frågar om dagar och dos gällande medicin så känns det som i den frågan krävs medicinsk expertis.

Jag har druckit under lång tid och i princip varje dag också under väldigt lång tid. Sjukvården har ganska länge vetat om min problematik men kunde inte få antabus pga förhöjda levervärden. Fick en ny läkare i våras som tyckte att jag ändå kunde ta antabus utifrån de prover som jag tog då. Tog antabus under ca två månader men fick sluta pga förhöjda levervärden.
Hade ingen direkt abstinens utan sk postakutabstinens vilket innebar att jag var oerhört trött, nedstämd..ganska låg.
Skulle antabus kunna vara något för dig? För mig var det en oerhörd hjälp så jag är ledsen att jag inte kunde fortsätta.
Den här läkaren är mycket noggrann. Så i torsdags tog jag ultraljud på levern som visade att jag hade en fettlever. Imorgon ska jag på gastroskopi. Är tyvärr i ett återfall nu.

Det är bra att du skriver och skriv oavsett hur det går. Det är viktigt med stöd.

Kram

@Me Välkommen hit.
Hur känner du inför AA? Jag förstår om det känns läskigt, men du kan besöka ett möte helt anonymt och du behöver inte säga ett enda ord när du väl är där. Alla som är på AA har sin egen historia, det finns ingen som dömer, och värmen och gemenskapen är oftast väldigt stor. Du behöver inte bli medlem, men bara att sitta med en gång kan göra att ensamheten och skammen blir mindre.
Angående DT så är det omöjligt och farligt för oss som lekmän att svara på, och risken är olika från fall till fall, så det är svårt att gå på andras erfarenheter. Men läs trådarna enligt tips ovan, och var uppmärksam på dina abstinenssymtom. Du kan även ringa Alkohollinjen anonymt.
Du kommer att klara det här på det ena eller andra sättet, jättefint att du tar steget, stort lycka till!

Amanda

Hej Me!

Varmt välkommen hit!

Du har redan fått kloka svar här och som flera andra vill jag börja med att säga att det är fint att höra att du har lyckats lämna det sammanhang där du utsattes för våld. De senaste åren har varit svåra, och det går verkligen att förstå att du har sökt dig till den bundsförvant som funnits tillgänglig, som överlevnadsstrategi. Du är långt ifrån ensam om att ha försökt dämpa smärta och obehag med alkohol.

Nu vill du inte längre ha alkoholen i ditt liv. Du vill prioritera dig själv och barnen, att kunna vara en nykter mamma. Det märks att du verkligen bryr dig om dina barn och att du vill att de ska ha det så bra som möjligt. Den drivkraften kommer vara till stor hjälp för dig i det här.

Eftersom delirium tremens är ett farligt tillstånd är det är klokt av dig att vara uppmärksam på risken för det. Jag hoppas det är okej att jag informerar om några symptom som är viktiga att hålla lite extra koll på? Tveka inte att söka akut vård, t.ex. genom att ringa 112, om du skulle uppleva något av följande:
-starka skakningar
-kraftiga svettningar och värmekänslor
-kräkningskänslor efter varje gång du ätit, brist på aptit eller rädsla för att äta
-förvirring
-hallucinationer

Läs gärna mer om akuta symptom här: https://alkoholhjalpen.se/akut

Bra att du skriver här! Det kan ofta vara skönt att få råd och stöd av andra som har liknande erfarenheter. Här finns många som har gjort samma resa som du och som gärna vill följa dig på din fortsatta resa.

Återigen, varmt välkommen hit!

Varma hälsningar,
Amanda, Alkoholhjälpen