Det finns säkert många trådar om detta men jag siktar på att trappa ner för jag vet att jag druckit för mycket senaste året. Fast jag skött jobb och har inte gjort helt galna grejer på fyllan och skadat någon.
Det som skrämde mig dock är att jag fått darriga händer ibland, fast jag känner egentligen inte något sug av att dricka det är bara så obehagligt. Är det tecken på beroende eller riskbruk? Borde jag söka vård?
Jag har googlat och tycker inte det stämmer inte in på allvarliga symptom för Delirum men blir ändå nojjig när jag läser om det.
Min fråga är då kommer de här symptomen att försvinna om man trappar ner. (förstår att det tar längre tid isf)
Eller är det bättre att sluta helt i några veckor. Jag tänkte typ hålla mig till 1-2 glas vin eller motsvarande enhet max tre dagar i veckan.

Hej,
Jag tror att om man klarar av att dricka måttligt och så att säga inte tappar kontrollen efter det där första glaset så kan det funka, annars om man vet med sig eller märker av att man har svårt att sluta när man väl satt igång kan det vara enklare att låta bli helt och hållet.
Angående det där med skakiga händer så kan man kanske tänka sig att det finns orsaker till det som inte är kopplade till alkohol, åtminstone inte i direkt bemärkelse. Det är väl så att darrningar av det slaget är ett ångestsymptom, och att ångest hänger ihop med alkoholkonsumtion. Det kan nog också bero på lågt blodsocker i samband med att alkoholen bryts ned.

Ta hand om dig