Förändra

är mitt mål och namnet på min tråd. Inte sluta helt. Idag orkar jag inte med ångesten, känslorna av skam och skuld, alla negativa , destruktiva tankar som förgör mig när jag druckit för mycket,(som igår.) För det gör jag. För ofta. Måste till en förändring Jag kan inte fortsätta så här. Vad är det för liv att leva. Trycka ner och förminska mig själv, få mig att känna mig värdelös, ett ingenting. Självklart är jag också orolig för min hälsa, jag vet vad alkoholen gör med min kropp mitt psyke, min själ. Ändå fortsätter jag.
Helst dricker jag hemma där jag får vara ifred med min vinflaska men självklart också på fester och i andra sociala sammanhang.
Ju mer och oftare jag dricker desto sämre mår jag och behöver dricka igen för att för att stilla ångesten och oron. En ond cirkel.
Mitt första steg blir att inte vardags-slentriandricka. Inte dricka ensam hemma.Förresten behöver jag faktiskt inte dricka bara för att det blir fredag, lördag (och så en skvätt på söndag om det finns nåt kvar) heller. Det är alkoholister som måste dricka jämt. Inte jag. Men om jag inte gör något åt det här nu så är jag nog snart det.
Vet att det blir svårt och jag kommer att må skit och vara sur och förbannad men också att dagar av välbefinnande och lyckorus dyker upp däremellan. Att jag kommer att känna mig stolt och glad över min prestation. Att jag växer som människa i mina egna och andras ögon.
Hitta tillbaka till mitt riktiga jag som finns härinne någonstans men som gick vilse och valde fel väg i hopp om att finna någon slags ro. När stress och utbrändhet fick mig på fall. Så det här har pågått i många år. Upp och ner.
Vet också att jag visst kan vara utan vin i veckor. Och må bra, vara glad. Måste bara bestämma mig. Och stålsätta mig när en viss figur dyker upp och börjar tjata och locka i mitt huvud. Vara beredd att ta fajten, visa att det är jag som bestämmer, har makten över mitt liv.
Ingen annan.
Så det här är första dagen på resten av mitt liv som jag vill ska levas med ett sunt förhållande till alkohol. Så här i början ska jag sträva efter att vara helt vit. Inga inplanerade fester, dessutom kan jag tacka nej. Tar dock en dag i taget, vecka efter vecka. Det går. Och kanske är det då bra att skriva ner vad som händer tänker jag.
Både fysiskt och psykiskt.
Idag en envis huvudvärk som inte vill släppa, jag vägrar alvedon, får skylla mig själv. Dricker vatten.
Ta tag i det arbete som behövde göras och låtsas som gårdagen inte funnits , gömma mig bakom en mask, låtsas glad och positiv, så att ingen skulle se hur jag egentligen mådde.
Kanske genomskådade de mig, jag vet inte.
Vill ju kräkas på mig själv.
Men nu nöjd med det beslut jag tagit. Äntligen. Igen.

Profile picture for user Gaia

Sovit som en stock, vaknar utsövd. Ingen sur eftersmak i munnen, inga skenande hårt bultande hjärtslag eller dunkande huvud. Skönt.
Men vartefter timmarna går börjar tankarna mala, skammen sitter som en klump i magen. Jag lbläddrar igenom morgontidningen, löser lite korsord men det går trögt känner bara hur klumpen i magen växer, tar all min uppmärksamhet.
Tar en dusch, lagar frukost, en omelett jag hyvlar lite ost över som får smälta ned, en näve små goda egenodlade tomter, några basilikablad. Så gott. Försöker njuta men jag är inte där, slevar i mig med tankar och känslor riktade åt ett annat håll.

Profile picture for user Maja71

Hej,
Vill bara säga att det blir bättre med tiden. För mig tog det ungefär en månad innan jag började bli "bekväm" med livet utan alkohol. Har varit vit i 100 dagar, igår testade jag mig själv. Gick sådär, en flaska vin, blev inte full men idag har jag fått lida. Det var absolut inte värt det!
Håll i håll ut 💝

@Orosmoln Tack för att du tog dig tid att titta in och lämna en kommentar. Gör mig glad 🧡
@Maja71 Tack till dig också. 🧡 Så fint att någon orkar bry sig.
Jag hade ju planerat att inte dricka alls i början av den här förändringsresan, hade inget vin hemma igår, då jag med fruktansvärd ångest bestämde mig för att nu får det vara nog, Jag vill inte, orkar inte mer. Vad händer idag? Min man har varit och handlat och då också köpt en flaska vin till mig. (tur att det bara var en) Jag kunde så klart inte låta bli att dricka, dock inte hela för jag "tvingade" honom att ta ett par glas. Det får bara inte finnas vin här hemma om jag ska klara detta. Nu vet han det.
Så dumt, så onödigt. Känns inte alls bra.
Dagen för övrigt, innan vinet dök upp, var ändå ok. Efter en lite jobbig morgon tog jag en promenad i regnet, in i skogen och sen vidare för att träffa några vänner som jag startat upp ett projekt med tidigare i år. Vi jobbade några timmar och jag kunde fokusera på arbetet utan att bli distraherad av allt det som pågår inom mig nu. Det var så bra, så skönt.
Men hemma igen och med vinflaskan framför ögonen blev det som det blev. Jag kände mig besegrad innan jag ens påbörjat kampen. Jag brydde mig inte.
Imorgon är en ny dag och jag ska se till att inget vin letar sig in i mitt hus den närmsta tiden. Då ska det gå.
100 dagar låter som en evighet, Maja, dem ska du vara stolt över. Den där onödiga vinflaskan kan du sätta inom parantes, men, jag vet ju inte vad du har för plan, ( ska läsa din tråd senare )
det är kanske så att det är svårare att dricka måttligt ( min plan) än att inte dricka alls?
Jag vet ju iofs efter ett antal längre uppehåll , men aldrig så lång tid som 100 dagar, att det brukar bli mer och oftare när man testat igen, för att man tror att man har kontroll.
Jag vet det, ändå vill jag inte säga: aldrig mer.
Så jag säger samma till dig som du sa till mig, Maja. Håll i Håll ut! Jag tror att du kan 🤗

@Gaia tack för att du delar med dig ❤ Jag ska kort berätta min bakgrund. Har under flera år ökat på alkoholintaget. Började med att det var ett enkelt sätt att koppla av. Bästa medicinen! Jag har haft rätt jobbiga perioder efter min separation för 8 år sedan. I våras fick jag nog. Har ett fantastiskt liv och har inga "anledningar" att dricka som jag gjorde. Har försökt minska intaget vid ett otal tillfällen. Der har tvärt om blivit värre. Så en söndag i april googlade jag runt. Hittade e-stöd, perfekt, där kan jag vara hyfsat anonym. Anmälde mig, där och då fick jag en rivstart. Samtal med läkare som terapeut. Förslag att även kontakta beroendecentrum. Skitläskigt! MEN det bästa jag har gjort. Var där för första gången sista fredagen i april. Innan jag hann tänka fick jag min första Antabus. Har ätit dem i tre månader + terapi och stödsamtal. Skammen jag kände i början var ett minne blott. Så mitt råd är ta hjälp av de som kan 💝
Hör gärna av dig om du har frågor, svarar gärna på dem.
🤗❤

Tillägg: jag mår så fantastiskt bra nu. Sover som en prinsessa, har sådan livslust! Bokar in roliga aktiviteter. Kan skjutsa ungarnas vilken tid som helst på dygnet. Kommer ihåg allt jag gör. Har sökt nytt jobb. Listan kan göras lång 😊

@Maja71 Tack! 🌼
Har ju förstått att jag behöver hjälp för att ta mig ur det här. Men inte vågat ta det steget. Rädd för avslöjandet.
Nu har jag i alla fall anmält mig till självhjälpsprogrammet här. Efter att ha svarit på frågorna om min alkoholkonsumtion är jag ju just det, avslöjad. Läskigt. Men anonym.
Jag börjar här så får vi se vart det leder.

Efter att ärligt besvarat frågorna i programmet rekommenderas jag att helt enkelt inte dricka alls på 90 dagar. Hm....
Jag måste försöka, göra så gott jag kan och känner mig faktiskt peppad att ta tag i det på allvar den här gången. Har jobbat med frågorna i första delen, tyckte först att det verkade svårt men jag har ju svaren, behöver vara ärlig mot mig själv, inte gömma eller förneka, fram med dem i ljuset bara, hur jobbigt det än känns och skriv ner dem.
Har ett megastort arbete framför mig. Våndas lite men är också nyfiken på vart det leder

@Emmy123 Härligt ! Vad trevligt att få sällskap. Då gör vi vårt bästa, eller hur ? 😀

@FinaLisa 🧡 Tack för att du hejar på oss. Det behöver vi

Har en bra dag idag. Känner mig beslutsam och stark. Allt känns lättare, som om en börda har lyfts från mina axlar. Ett lugn sprider sig inom mig. Finns inget som stör mig just nu, jag bara är. Tar ledigt från tankar på alkohol idag och kan redan nu skriva dit en nolla i kalendern.
"F-n va' nice" som min ena son brukade säga 😁

Profile picture for user Majaela

Hej Gaia!
Vilken skön känsla! Du verkar vara bestämd att du vill ha en förändring. Själv höll jag i våras upp i 90 dagar och nu i efterhand kan jag säga att det på sätt och vis var lättare än den väg jag försöker köra nu = måttlighet.
På grund av att jag är en duktig skådespelare och smygare, har jag dolt mitt beroende för min familj. De vet att jag gillar vin men har inte en aning om vilka inre strider jag utkämpar .
Därför har jag inte lyckats påverka min familj heller till att inte ha alkohol hemma. Här flödar det och finns alltid i mängder av alla sorter. Familjen och alla gäster erbjuds i alla sammanhang en öl ett glas vin , drink eller en whiskey, som en normal sak från min man, utan att någon någonsin blir synbart påverkad. Jag kan ju förstå dem att de tycker det är trevligt för de har ju inga problem.
Det är bara jag som längtar efter det där lugnet och självförtroendet som gör att jag blir trevligare och orkar. Jag är den som fyller glaset fullt i kylskåpet, dricker halva och fyller på igen innan jag går ut till mina gäster.
Efter mina 90 dagar har jag dragit ner lite grann. Någon gång har det blivit för mycket men jag har sällan vaknat bakfull och varit orolig för att köra ( som var vanligt förut)
Jag känner att jag kommer nog ta ett uppehåll i höst igen för jag är lite för kär i A för mitt eget bästa. Jag ag hejar på dig och Emmy123.
Det skall bli spännande att följa er 🤗🌸💕🌸

Profile picture for user Se klart

Välkommen @gaia och @emmy123 så fint att läsa era inlägg, hejar massor på er och får känslan av att ni redan nu förstår vad det handlar om, ett megastort jobb krävs, väldigt få problemdrickare ställer ifrån sig glaset och så är det bra så… MEN den stora fördelen är att det går fint att ta det en dag i taget, och den största fördelen för att inte säga lyckan- är att återta sitt liv.
Heja er! 😻

Profile picture for user Emmy123

God morgon! Ja, vi gör vårt bästa men hualigen va dåligt man mår när man återigen lovat sig själv att INTE dricka något under dagen och ändå sitter man där med ett glas vin/en öl när kvällen infinner sig..

Jag har varit medlem här i 6 ½ år!! Fattar ni?! Och jag jobbar fortfarande med mitt missbruk.. Och ju fler gånger man lovar sig själv att ta tag i detta, ju längre ner faller man när man sviker sig själv.. I natt låg jag återigen sömnlös och ältade detta.. Att det ska vara så jäkla svårt att inte ta det där första glaset!! Jag vet inte hur många gånger jag lovat mig själv att ta tag i detta, ta hjälp, läsa böcker om ämnet osv och ändå har jag druckit mer än vanligt denna sommar.. :( Det känns så hopplöst ibland! Nätterna och mornarna är värst, då man vaknar upp och tänker "åh, nej, jag som lovade mig själv att inte dricka och ändå gjorde jag det".. Dagarna går bättre!

Jag jobbar vidare dock, jag ger inte upp, jag vet hur himla bra man kan må utan det där jäkla giftet <3

Kram på er!

Vaknar före fem. Loggar in i programmet och förtydligar vissa svar. Under natten har min hjärna tydligen jobbat med dessa frågor och påminnt mig om vissa saker. Skriver ner innan jag glömmer igen.

@Majaela vem har inte skådespelat! Obehagskänslor i magen nu när jag tänker på hur man håller nej, hållit på. Smyga, gömma, ljuga.
Mina barn är vuxna sedan länge, med egna familjer, så de har ju inte sett mina vardagar och mitt krig med vinflaskorna. Men säkert anat att inte allt varit så okej som jag låtit påskina klart att det hörs, vid ett telefonsamtal att jag dragit i mig en flaska vin, även om jag inte tror det just då.
För några år sen då jag började oroa mig för att en av dem drack lite för mycket lite för ofta tog jag upp det. Jag visste ju då att mitt eget drickande började bli ett problem och med min fars och andra släktingars alkoholproblem, även på min mans sida och hos honom själv så ville jag klargöra risken för att bli beroende. Hen tyckte att jag överdrev såklart, hade allt under kontroll. Och jag själv var ju ingen bra förebild. Sant.

Glömsk förrvirrad och okoncentrerad har jag varit länge men det har blivit värre sista tiden tycker jag.
Symtom som skrämmer mig och påminner om de gånger jag gått in i vägen och verkligen inte hade koll på läget. Tror ju att mycket beror på att jag druckit för mycket under en längre tid. Kan ju bara hoppas att det inte är permanenta skador.
Så utan att tveka fortsätter jag idag på min nyktra väg.

@Se klart 🌼 Tack för att du tittar in och hejar på oss, vi behöver det och
@Emmy123 🌼 fint att du är här nu.
Var så virrig och uppstressad igår av nån anledning att jag missade era inlägg.
Just att svika sig själv gång på gång är fruktansvärt tärande. Därför ser jag till att inte ha vin hemma, och i möjligaste mån inget annat heller men kan ju inte hindra min man att köpa hem det han vill ha av öl och whisky vilket jag såklart också häller i mig, men vinet är liksom mitt. Vi har dock aldrig några större lager ( eftersom vi alltid dricker tills det är slut) Jag hoppas att han stöttar mig nu och inte frestar mig för ofta. Jag skriver häller i mig, inte dricker, för det är det jag gör. Det ska gå fort att nå berusningen.
Nu vill jag inte. Om jag tittar på mig själv utifrån, ser mig själv med andras ögon är jag en person jag inte vill vara och jag skäms, inför mig själv och alla andra som finns runt omkring mig, allra mest mina barn. Och det gör ont så fruktansvärt ont i själen. Jag orkar inte ha så ont längre.
Nu ska jag, Vi @Emmy123 , ta tillbaka våra liv!

Profile picture for user Andrahalvlek

Klokt att ni tar följe med varandra @Gaia och @Emmy123 🙏🏻 Det är så skönt att växeldra med någon. När den ena är stark är den andre svag och vice versa.

Keep up the good work!

Kram 🐘

Profile picture for user Emmy123

Tack, Gaia, och ni andra för att ni bryr er, det betyder faktiskt mycket!

Visst är det tärande för själen, fy va jobbigt det är! Ibland är jag väldigt nära att tappa fotfästet men på nåt sätt försöker jag att inte slå för hårt på mig själv, försöker intala mig själv att ta nya tag, att det faktiskt är en sjukdom, och hittills har det hjälpt..

Jag har också en man som dricker, lite för mycket i mina ögon, men hanterar alkoholen på ett annat sätt än vad jag gör! Har i princip aldrig sett honom riktigt onykter under alla år, medan jag gör som du, Gaia, häller i mig! Fort ska det gå. Jag smyger även med flaskor och vinglas.. :(

Jag har lärt mig att det gäller att inte ta det första glaset! Men är man lättpåverkad som jag är ofta är, och någon frågar mig om jag inte ska ha något i glaset så är det lätt att höra sig själv säga "Ja, gärna".. Trots att man vaknade på morgonen och lovade sig själv att INTE dricka den dagen..

MEN, jag ger inte upp! Just idag mår jag faktiskt bra och är väldigt beslutsam vad gäller detta med alkohol! :) Nu kör vi!

Profile picture for user Annabell

Hej! Jag hakar på er :-)! Var helt alkoholfri juni fram till 9 juli och mådde awesome! Sedan dess har jag varit helt alkoholfri totalt typ fyra dagar… Inte lika awesome :-(. Är stensäker varje morgon att ”nej nu jäklar gör jag nåt annat i afton!” Men, precis som ni beskriver, hör man sig själv säga ”ja!” så fort det vankas bubbel, vin eller öl… Har varit sjuuukt less på mig själv och alkohol i ett antal år nu. Mår alltid bäst av att vara helt alkoholfri, men det struntar jag tydligen återkommande i. Har inte eg problemet att jag inte kan/vill sluta när jag väl börjat, men tål onödigt mycket och känner igen det här med att snabbsvepa/hälla i sig vin… Och avskyr att vakna och uppleva konsekvenserna av det. Men imorgon SKA jag vakna och njuta av kaffet och min inre glädje (som jag nästan alltid har när jag inte dricker)! ☀️

@Majaela hög igenkänning på den! Som tur (eller otur) har jag ingen partner. Har druckit två gånger efter mina nyktra 100 dagar. Att det ska vara så svårt att ta ETT eller TVÅ glas ... Det blev en dryg flaska vin ,(under många timmar) vid båda tillfällena. Har mått pyton dagen efter. Känns verkligen att kroppen blivit avgiftad.

Nu ska jag ta två nyktra veckor till att börja med. Funderar även på att vara helvit oktober- december.

För det där med måttlighet funkar ju sisådär...

@Annabell kul att du hänger på 🙂
Hoppas morgonkaffet smakade bra och att glädjen sprider sig i din kropp.
Jag har en go' känsla i kroppen idag. Att vakna utan självförebråelser, brygga sitt kaffe och logga in här och få stöd och känna gemenskap, det är en fin start på dagen. Hoppas den fortsätter så, i måbra- anda.
Tack alla! för att ni finns här. Ha en fin dag ☀️ 🧡

Profile picture for user Tinn@

I morse vaknade jag med ångest över att jag inte kom ihåg hur kvällen igår slutade..
jag hade druckit en flaska rött och dessutom ett par glas likör! Gräsligt! Och i smyg var det också. Försökte få min dotter(som kom hem vid halv elva) att tro på mig när jag sa att jag inte druckit någonting alls. Haha!!! Jag mår så dåligt för att jag gör henne så illa och går bakom ryggen på henne. Nu har jag signat in här för att få hjälp till självhjälp. Det är fint att läsa vad ni alla skriver, tack så länge!

Profile picture for user Sattva

@Tinn@ Välkommen hit Tinn!
Just att inte göra barnen/ ungdomarna illa var en stark drivkraft för mig som bidrog starkt att jag klarade den första tuffa tiden som nykter. Nu är jag nykter sedan drygt 7 mån o mår jättebra. Har ingen vilja att någonsin dricka alkohol igen.
Att bli helnykter är bland de bästa besluten jag tagit i livet!

Profile picture for user Tinn@

Tack @Sattva!
Det är det här smygandet och
”passapå”-andet som jag måste komma ifrån.. När alla sitter tillsammans och vi tar ett par glas till helgmiddagen funkar det fint. Jag hoppas att jag ska kunna fortsätta med det, men det är kanske optimistiskt..

Nyss hemkommen efter en runda i närliggande stad. Dessutom ett spontanbesök hos ett av mina barn vilket var jättetrevligt. Hamnade i fredagsrusningen såklart, mentalt uttröttande men tog mig hem och hade allt varit som vanligt hade jag redan nu hällt upp det första glaset vin för att ahhh....varva ner. Erkänner att jag saknar det lite, själva grejen liksom men har inte alls något sug egentligen. Mer konstaterar att jag dricker ju inte nu. Skön känsla. Jag behöver inte, måste inte.

Välkommen hit @Tinn@ . Det är en bra start att logga in här för att försöka ändra sitt drickande.
Vara bland likasinnade som vet vad det handlar om. Kloka ord, finns så fantastiskt många kloka människor här som har förmågan att uttrycka sig, att lära sig av. Finns också ett själhjälpsprogram här som du kanske sett. Jag har precis börjat, nyttigt och lärorikt att rannsaka sig själv , rota fram sanningar bland alla lögner och svek
Håller tummarna, skippa vinet ikväll och vakna stolt och glad imorgon 🙂

@Sattva 7 nyktra månader är inte illa. Grattis !
Jag säger inte att jag har det som mål just nu men vore ju fantastiskt om jag en dag kan inse att det är så det måste vara. Nu tänker jobba hårt med förändring, göra mitt bästa, varje dag.
1 vecka nu. Problemfri.

En lunch med en kompis idag. Innan vi skulle åka hem ville hon köpa vin. Gör det du sa jag, jag ska inte ha något, men jag följer med dig. 100 % säker på att inte handla. Det gjorde jag inte heller. Det märkliga var att jag kände mig helt ointresserad av vad som stod där på hyllorna. Det fanns ingenting jag ville ha i den där butiken. Känns bra att jag kunde lita på min känsla, inte ha någon längtan till att berusa mig. Ķänner mig ändå låg ikväll, lite avslagen

Profile picture for user Nykter2021

@Gaia Vilken häftig känsla att vara ointresserad av hyllorna på Systembolaget.
Att känna sig låg ibland är normalt och enligt min uppfattning en av de absolut sämsta känslorna att dricka på. Hoppas du känner dig bra idag när du vaknar!

@Gaia Jag går aldrig till bolaget längre. Fy vad det luktar illa därinne 🤮 Utbudet av alkoholfritt på Maxi är bra tycker jag, men jag kanske skulle ta en sväng till bolaget ändå. Sista jag var där, en enda gång för ett år sedan, så hade de två hela hyllor med alkoholfritt - och utbudet blir bättre i rask takt.

Kram 🐘

Tack@Nykter2021 men jag var lika låg när jag vaknade i morse. Kände mig lite smådeppig. Tänkte att jag då inte hade lust att göra någonting idag. Men efter en dryg timmes promenad med en vän, och en härlig frukt-frukost så vände det tack och lov.
Jag får inte fastna i den där känslan av meningslöshet och olust eller ovilja till att göra saker, det är absolut såna känslor jag dövat med vin. Farligt
Jag fick mycket gjort sen under dagen och flera gånger kom flyktiga tankar på belöning i form av ett glas vin "nu när jag varit så duktig, är jag väl värd ett glas vin" Jag var inte alls sugen på vin men tanken är så djupt rotad att den bara poppar opp.
@Andrahalvlek passar på och tackar för alla råd och tips på böcker, poddar mm. du delar lite här och var. Såg tipset om beroendepodden Hedman&Heden i nån tråd som jag nu börjat lyssna på. Riktigt bra.
Har inte letat alkoholfria alternativ, förutom öl som jag redan känner till och tycker är gott. Alternativ till vin klarar jag mig utan, Jag dricker vatten, det duger bra än så länge.
Nollar ännu en dag i kalendern . Ganska så nöjd .

@Tinn@ Så bra! 🙂
Jag tycker att det hjälper mig. Tvingar mig att vara ärlig. Alla lögner och svek, obehagliga situationer som jag förträngt som nu gör sig påminda får ta plats och tittas på.
Försöker förlåta både mig själv och andra inblandade för att komma vidare. Inte lätt.
Att se hur alla nollor i kalendern växer i antal är också en sporre att hålla sig på banan.
Stort lycka till ! 🤗

Dag 11.
Jobbar med målsättning i programmet den här veckan. Mitt mål är ju att vara helt vit i 3 mån. Sätter delmål. Till att börja med 1 månad. Det viktiga för mig nu är att sätta mål jag vet jag kan klara för att inte svika mina löften till mig själv. Jag måste kunna lita på mig själv. Kanske jag, när / om jag börjar tvivla sätter en vecka som delmål för att ta mig vidare. Tänker att ju fler segrar jag skördar desto starkare blir jag . Någon som har en synpunkt på detta tillvägagångssätt?
Så här långt har jag inte haft några svårigheter att låta bli att dricka. Tankar på vin speciellt då i form av belöning dyker upp ganska ofta men jag avfärdar dem snabbt och har dessutom sett till att inget finns hemma som kan fresta.
Jag har mer energi, ju mer jag får gjort desto mer vill jag göra. Att sysselsätta sig är, för mig, viktigt för att inte fastna i känslor av meningslöshet och tristess som lätt leder till tankar på vin som tröst.
Mår bra. Jämnare i humöret, retar inte upp mig på småsaker lika lätt som tidigare, gladare.
Så idag jobbar jag vidare på just det, att må bra. 🌼

Åh vad fint att läsa! Jag tror att det är helrätt att som du gör- fokusera på fördelarna. Det finns liksom ingen annan väg framåt. Börjar man tänka för långt fram/orimliga mål, så blir det för svårt att omfatta.
En dag i taget körde jag jättelänge. Säkert ett år. Nu är jag mer trygg i min nykterhet men påminner mig dagligen om att den inte kommer av sig själv. Betyder inte att det är svårt. Att vara nykter öppnar ett nytt liv. Går inte att jämföra.
Heja dig!

Profile picture for user Aura

Hej Gaja,
Jag resonerar såhär:
Delmål 1: en veckas nykterhet, det inkluderar även en helg vilket är extra kämpigt.
Delmål 2: en månads nykterhet.
Därefter utvärdera men jag tror också tre månaders nykterhet är något jag vill satsa på. Kanske längre. Just nu, i början av min nykterhet, känns det för långt bort och för stort. Nu sitter jag och räknar ensiffrigt. Har påbörjat programmet här på sidan (antar att du också kör de men är längre än mig) och det känns bra att arbeta aktivt med nykterheten. Har även en tanke på att belöna mig själv efter varje vit vecka genom små och presenter. Tänker sådant jag borde köpa till mig själv men sällan gör då jag sätter barnen och makens materiella behovs framför mina. Först ut är en ny klocka, en sådan som räknar steg, tar puls och allt vad den nu gör. Du vet säkert, alla har en och min gamla har varit trasig hur länge som helst. Tänker att de även kommer motivera mig när de blir tungt i helgen, då kan jag tänka på att jag får beställa den på måndag OM jag varit nykter 😁

Blev hämtpizza idag. Inte bra. Proppmätt och uppblåst. MM ville ha öl så köpte det åt honom fast det tog emot. Ska det vara nödvändigt tänkte jag men sa inte. Bubbelvatten till mig.
Men blir nu plågsamt medveten om hur kilona smugit sig på, hur det skär in och skaver lite här och där. Missklädsamma valkar. Har jag väl märkt tidigare men inte brytt mig. Tagit ett glas vin till......
Är verkligen ingen träningsmänniska men måste nog försöka hitta något som passar mig. Eller göra ett eget träningsprogram.

@Se klart tack igen, för att du tror på mig. Jag har varit härinne och läst i många år , utan egen tråd och minns " knyttets sång" Gillar ditt sätt att skriva, så fint. Ska gå in i vidare livet och läsa hur du har det nu.

@Aura roligt att du hittat hit och att du också jobbar med programmet. Belöningar är bra. Jag köpte nya trådlösa hörlurar idag, gillar att lyssna på ljudböcker, poddar mm. Tyckte att 12 dagar var värda att belöna :) Nästa belöning blir efter 1 månad.

Fredagkväll, MM jobbar sent kommer inte hem på några timmar. Ganska skönt. Sitter och njuter av tystnaden och lugnet inom mig. Jag har plockat in en färgsprakande bukett från trädgården som står här framför mig. Gör mig glad.
Tänker på att jag är så trygg med mitt beslut, kan knappt fatta att jag inte behövt kämpa en endaste dag mot något sug. Väl medveten om att det kan slå till närsomhelst, som en blixt från en klar himmel.
Men just nu har jag verkligen ingen lust att berusa mig.

@Se klart 🙂🤗

Lördagkvällens middag blev lika trevlig som den brukar med det sällskapet. Kanske till och med bättre eftersom jag var nykter för att jag v i l l e det, inte för att jag var t v u n g e n att avstå för att köra. Jag var helt nöjd med a-fri öl i glaset. Det bekom mig inte alls att de andra drack. Skön känsla som stärker mig på vägen mot mitt mål.
Nollar i kalendern för 14:de dagen i rad idag. Inte ens en 1:a i sug. Jag har lyckats mota bort tankar på vin innan de hunnit bygga upp ett sug.
Men tar ingenting för givet

Profile picture for user Torn

@Gaia Jag kikar in här och tänkte bara säga att jag tycker du jobbar på jättebra och resonerar väldigt förnuftigt.🤗 Det skulle inte förvåna mig om du gör en sk ”Se klart” De nyktra dagar betas av en efter en och plötsligt efter 3 månader så vill du inte börja dricka igen. Men tänk inte på det nu, det är bara en känsla jag har.😅

Kram

Tack @Torn 😁
Ja, det går bra nu och varje dag nykter sporrar mig att fortsätta vara det. Länge sedan jag mådde så här bra, så det finns liksom ingen annan väg att gå. Det är spännande att se vad som kommer fram när tillvaron klarnar. 🤗

I programmet den här veckan kartlägger jag mina vanor och risksituationer och konsekvenserna därav. Helt klart det mest utmanande avsnittet hittills.
Skam och skuldkänslor övermannar mig när jag tittar på mitt beteende . Det gör ont.
Pausar med en promenad.
Jag är en sån som helst och oftast dricker hemma. Det senaste året har ju varit perfekt för det med tanke på alla restriktioner. Jag har dessutom varit deprimerad och tröstat mig med vin. Vilket knappast gynnat mitt psykiska mående och det har blivit för mycket för ofta helt enkelt.
Allt smygande och smusslande, rädslan för att bli påkommen med vinglaset i handen tidigare och tidigare på dagen gjorde ju att jag mådde ännu sämre. Och cirkeln var sluten.
Jag var ingenting värd . Fanns ingenting kvar av det som en gång var jag.

Men nu, nu har jag i alla fall börjat leta och rota runt bland spillrorna och hoppas jag finner det jag söker.

Var på begravning idag. Så fint men fruktansvärt sorgligt och mentalt utmattande som begravningar ju är. Efter det 4 glas vin. Hemma. Det är också sorgligt.
Men nu blev det så....

Jo men det hänger ju ihop med just vanor och risksituationer som du jobbar med att kartlägga.
Svåra situationer som kommer upp i början kan det vara bra att ha en plan för, om det inte går att avstå. (En begravning är ju inget sånt tillfälle, beklagar.)
Läs och skriv, saker mognar i sin takt. Du har makten över ditt liv. Det är det enda som är 100%?sant. Kram.

Profile picture for user Torn

@Gaia Upp på hästen igen bara!💪 Alkoholen är en fruktansvärt svår motståndare. Tack och väl så slipper man att gå på begravningar särskilt ofta.

Kram

Jo då, Tack båda två, jag är på banan igen. Om än på lite skakiga ben. Känns som om jag behöver startas om. Går lite på halvfart. Har väl inte hämtat mig än, varken efter begravningen eller snedsteget. Men fullt övertygad om att jag inte ska låta det sistnämnda knäcka mig.

Sätter fredagsvinet inom ( )
Fort gick det att falla tillbaka i destruktiva tankar och känslor. Allt kändes meningslöst igen.
Jag var värdelös, en riktig loser. Hur kunde jag vara så dum....
Efter många om och men lyckas jag övertala mig själv till att jag inte behöver fastna där, jag kan fortsätta från där jag var innan. Jag kan fortfarande bli den jag vill vara.
Så jag loggar in och börjar arbetet med att göra upp planer för att hantera risksituationer.
Men någonstans i bakgrunden växer ändå ett litet tvivel, då jag hade en plan i fredags eftersom jag var medveten om risken men jag hade inte kraften och viljan att välja det alternativet då.
Gör mig lite orolig just nu.

Profile picture for user Rehacer

Tala snälla ord till dig själv, Du är ingen loser! ❤️
Jag brukar tänka vad en god vän skulle säga till mig när jag inte klarar av att säga/tänka snällt om mig själv. För en vän är inte elak och säger inte dumma saker bara för att jag fattat ett korkat beslut. En vän älskar mig oavsett, förstår och peppar till nya bättre beslut.
Tänk så om dig själv @Gaia! Då blir det lite lättare.. kanske.
Kram

@Gaia Googla på ”återfallsprevention”, och det finns en del bra klipp på youtube också.

Det finns två stora risker med återfall: 1) det är ändå kört så man kan ändå fortsätta, 2) man tappar tilltron till sin egen förmåga. Men båda delar går att jobba med aktivt om man verkligen bestämmer sig. Bestämmer sig för att bevisa för sig själv att man visst klarar av det - och att man faktiskt är värd ett bättre liv. Du är värd ett bättre liv ❤️

Kram 🐘

Tack @Rehacer ❤ och @Andrahalvlek ❤
precis vad jag behövde höra idag, puffar mig i rätt riktning igen. Bombarderar mig med positiva tankar, har gått ganska trögt tidigare idag men nu känner jag att det börjar hända något. Jag vet att jag kan och ett litet förhoppningsfullt pirr sprider sig i kroppen.
Ja, jag är banne mig värd ett bättre liv!

Sug idag, men klarade att trycka tillbaka det innan det tog över helt. Minsta lilla motgång och längtan att döva är där igen.
Lite svajig i humöret. Trött.

@Gaia Heja dig! Det är dina må-bra-hormoner som är lite svajiga. De stabiliserar sig snart. Alkoholdjävulens har många knep, ett av dem är att förpesta humöret så att man ska falla till föga. Ge hen inte rätt - ge hen på truten istället. Lista en topp 5-lista över fyllesynder som du kan rabbla när suget anfaller.

Kram 🐘

Nykter fredag kväll efter ännu en dag med sug.
Vaknar med huvudet fullt av motstridiga tankar och känslor.
Försöker samla ihop mig och hämta energi genom att läsa trådar som inger hopp, som visar att det finns en väg ut.
Dagen ska tillbringas i sällskap med barn och barnbarn, fantastiskt roligt och härligt ju, jag älskar dem alla, men helst skulle jag vilja vara ifred idag.
Men kanske är det just vad jag behöver för att inte hinna tänka så mycket. Vet att det inte är bra för mig att dra mig undan och grubbla.
Så dags att göra mig klar nu och möta dagen

Du kämpar på bra @Gaia!! Detta är ingen lätt resa vi gett oss in på, men det är bara att ta lite i taget.
Hoppas du får en underbar dag med nära och kära. Tanka energi från dom! ❤️

Gårdagen blev såklart jättehärlig med alla mina finaste tillsammans. ❤ Många kramar och härliga skratt. Jag kunde också låna hunden och gå en promenad när jag behövde vila från allt stoj och stim, Det serverades vin till middagen, i måttliga mängder, men eftersom jag erbjöd mig att köra så var det inga problem. Konstigt nog eftersom jag haft sug flera dagar nu.
Ett av barnen följde med hem och sov över så idag har vi varit i skogen och plockat svamp, tagit upp potatis, rotfrukter och andra grönsaker i trädgården som hen fick med sig hem . En fin höstdag med sol och värme och mys. Allt kändes så bra.
Sen ringer en av mina syrror och tjafsar om skitsaker. Allt kretsar ständigt runt henne. Sånt jävla ego så jag orkar bara inte med henne. Inte idag. Oftast har vi bra kontakt, kan ha jätteroligt ihop men när något inte blir som hon tänkt så låter hon det gå ut över mig, vill på något sätt skuldbelägga mig fast jag inte har gjort något fel eller har med saken att göra över huvud taget.
Så klart dyker a- djävulen upp och tycker att nu är det dags lugna ner sig med något drickbart. Problemet för honom är att det inte finns något att locka med, men inte slutar han tjata för det.

5 september idag
och mitt mål var att hålla mig helt ifrån alkohol just till dagens datum. Det klarade jag inte riktigt.
Lite Besviken så klart men slår inte för hårt på mig själv, jag har ändå lyckats alla andra dagar.
Jobbar vidare med programmet, försöker hitta fungerande lösningar att ta till i risksituationer .
Det är verkligen inte lätt match @Rehacer , vi får kämpa och slå hårt på vår motståndare , hur många ronder det än kommer krävs för att segra.
Sätter ett nytt mål 1 vecka framåt. 12/9
Tack för pepp @majken_r

En dag utan sug Så skönt. Känns som jag är på rätt köl igen, i alla fall på god väg.
Inget som gnager och irriterar idag.
(Rett ut situationen med syrran. Kanske var det så att jag överreagerade en aning )
Håller jag mig bara lugn och fokuserad på vad det är jag vill uppnå den här veckan så ska det gå

Profile picture for user Sisyfos

Bra jobbat Gaia! För flera av oss har också en ilska dykt upp där i början av nykterheten. Jäklar vad jag var irriterad på min sambo. Relationen med min syster har bara blivit bättre och bättre. Jag ser mina egna reaktioner mycket tydligare nu, vilket gör att jag inte automatiskt blir arg och sur och tror en massa saker. Finns liksom ett berg av historia som måste hanteras ibland. Men det går bättre nu.
Du har så mycket positivt att se fram emot tror jag. Ibland vill man bara att tiden ska gå fort. Det stora problemet med att återfall som efter begravningen är att det blir svårare att räkna dagar.
Jag har en teori om varför det i vissa situationer blir extra svårt att inte trilla dit. På en begravning stänger man till en del av hjärnan för att inte bli helt tagen och förtvivlad. Närmare bestämt den delen som säger stopp. Så var inte orolig. Du blockerar sällan den delen av hjärnan utan kan fortsätta med dina strategier. Ingen alkohol hemma bara - men det kanske du inte har?

@Sisyfos Tack för din teori om min "hjärnkollaps" den där dagen. Känns ändå lite förlåtande
Har 30 nyktra dagar av 31 så tänker inte börja räkna från dag 1 igen. Det som är viktigt här och verkligen räknas är den stora förändring jag gjort i mitt liv. Jag har bevisat för mig själv att jag kan leva mitt liv utan alkohol, jag har hunnit känna av fördelarna med att vara nykter under en, för mig, längre tid (4 veckor minus 1dag) Jag mådde så bra dessa veckor. Stabilare i humöret, ett inre lugn och en känsla av att vara fri.
Mitt psykiska mående fick sig en ordentlig smäll av återfallet men som jag skrev igår så känner jag att jag är på väg upp igen
Min man dricker ju så öl och whisky köper han hem, även om det blivit mindre mängder också för honom de här veckorna, men det kan jag låta bli, det är vin som är min dryck och min fara.
Så det finns inte.

Profile picture for user Sisyfos

@Gaia skrev:"Mitt psykiska mående fick sig en ordentlig smäll av återfallet"
Jag funderar lite på om det faktisk också är en kemisk effekt av alkoholen. Tänker att det är en kombination av känslan att inte lyckas och en ren kemisk effekt på våra signalsubstanser.
Skönt att du är på väg tillbaka igen. Och du har mycket positivt framför dig tror jag. Ge det några månader till.

@Sisyfos jag är helt övertygad om att det var den kemiska effekten som slog hårdast. Jag vet det, för ju mer och oftare jag druckit desto sämre har jag mått. Att dricka alkohol leder, ialla fall för mig med mitt "grundmående" garanterat till depression, jag har druckit bla. för att jag varit deprimerad, det har lindrat för stunden så klart, men depressionerna har blivit djupare och än svårare att ta sig ur.
Och med den vetskapen borde jag verkligen inte dricka.

Så blev det som det blev och som det brukar. Det första glaset följdes av fler.
Jag mår skit. Sitter orkeslös och apatiskt tomt stirrande framför mig. När jag lyfter blicken ser jag utanför fönstret en fantastiskt fin strålande höstdag som gjord för trädgårdsarbete tex. Men jag vill inte. Vill ingenting samtidigt som jag blir galen av att ingenting göra.
Vankar bara rastlöst fram och tillbaka. Ångest, oros-och skuldkänslorna växer, tar hela mig i sitt grepp och mal sönder mig till en ynklig liten hög av smulor
Skrev jag för tre timmar sedan.
Nu i något bättre skick. Sparkade ut mig själv genom dörren och påbörjade en lite långsam planlös promenad men ökade snart takten till en rejält pulshöjande sådan. Med varje beslutsamt steg jag tog klev jag längre och längre bort ifrån dessa förgörande känslor.
Tittar nu på lönnens gulröda löv mot en klarblå himmel, lyssnar till fåglarnas kvitter och njuter av solens värmande strålar. Så vackert. Bara är, här och nu.

@JoYo skrev ner en lista i sin tråd, som jag lånar och lägger in här hos mig .
Precis det jag behöver jobba på
En lista Att jobba med:
•sluta med självömkan och offerskap
•acceptera olika personer o inte hata/döma pga min egen känsla av oduglighet
•acceptera mig själv
•välja glädje
•utmana mig socialt för att få vänner (de från förr har halkat ifrån när jag började jobba med mig själv..jag är inget roligt sällskap att dricka med)
•fortsätta mer med sånt jag gillar

4dagar utan vin och läget är under kontroll

Profile picture for user Ase

@Gaia vilken bra lista. Den ska jag ta med mig.
Lever man efter det så kommer man nog må riktigt bra efter ett tag. Så enkelt och så svårt på samma gång.

Vad skönt att du mår bättre jämfört med hur du mådde i det förra inlägget du skrev.

Kram

God Morgon!
Tack för kommentarer och hejarop. Det värmer och ger mig kraft. 🧡
Igår var jag SÅ sugen på vin. Hoppades på att min man skulle åka och handla för då...ja, varför inte? Men han hade inga sådana planer och jag fick bita mig hårt i tungan för att inte puscha honom i den riktningen. Det var lite svettigt där ett tag.
Var lite sur och irriterad och på ett konstigt sätt besviken. Besviken för att jag inte hade något att dricka när det ju är exakt det jag inte vill, inte ska. Det tog en stund, timmar, innan jag fick kontroll över tankar och känslor och kunde känna mig nöjd och tillfreds med att ännu en dag blev alkoholfri. Phu!
Ny dag och Nya tag med JoYo's lista i åtanke. 🤗

Profile picture for user FinaLisa

@Gaia 💚
Så stor igenkänning från förr när du beskriver besvikelsen då din sambo inte hade "handlat"...märkligt att man så lätt lurar sig själv..😳 att då kunna skylla på någon annan för att man dricker... Har hänt mig hur många gånger som helst!
Skönt att den jobbiga känslan släppte iallafall!👍😊
Önskar dig en fin lördag ✌️
Kram 🧡

Profile picture for user Majaela

@Sisyfos din teori tror jag stenhårt på. När min pappa dog tog jag en ryggsäck med mig ut i skogen med en flaska vin i. Det var mars, jag satt i skogen och drack och mindes och grät ensam
Där var jag mitt i en tänkt 3månaders nykter period men jag struntade i allt och bara gjorde det på autopilot. Helt klart hade hjärnan blockerat nån slags förnuft i sorgen.

Hej @Majaela 🌼
Vad fint att du tittat in.
Det har såklart inte gått så bra. Nu är jag tillbaka i det tillstånd jag befann mig i när jag loggade in mig här för ca. 3 månader sen.
Historien upprepar sig, man kommer till samma punkt gång på gång, tänker samma tankar, vill inte, kan inte ha det så här, måste sluta nu ......
Tänker att det kanske är bra att ta upp den här tråden igen i alla fall, jobba med programmet och försöka väcka den del av hjärnan till liv som, så sant, för närvande är helt blockerad.
Små försiktiga steg. En dag i taget.

Lyssnat på halva "jag som var så rolig att dricka vin med". Läste den för flera år sen, lånade ut den och fick tillbaka den igår och tänkte läsa om men gillar numera att lyssna på när någon annan läser.
Den är bra. För att jag känner igen sig i det mesta. Det jag inte har gemensamt med henne är kontakten med AA. Kanske är dags.
Det har varit en lång dag. Offerkoftan är tung att bära, så provar att ta av mig den och nyktert se på mig själv och det liv jag druckit mig till. Jag kan inte skylla på någon annan. Mitt liv, mina val som jag självklart måste ta konsekvenserna av.
Tänka om, tänka nytt och våga prova.

Mår betydligt bättre idag.
Går tillbaka till den plan jag hade från början, att inte dricka ensam (på känslor) inte på vardagar och inte heller bara för att det är en vanlig helg. Är det vid något speciellt tillfälle så k a n det vara ok, om jag vill, men då måttligt.
Och klarar jag det så är mycket vunnet, det är ju ensam- och vardagsdrickandet som är det största problemet.

@Gaia Precis så jag tänker med. Inte dricka ensam och på vardagar, bara ev på fest OM jag vill. Ensam en vanlig vardag är även min stora akilleshäl.. det ska bort!
Kram ✨

Nu är jag där. Ensam, en helt vanlig jävla torsdag och mitt inre skriker efter vin. Vill belöna mig, vill sitta tillbakalutad mot söderväggen med slutna ögon och ansiktet vänt mot solen och njuta med ett glas vin i handen, pusta ut och känna mig nöjd med min arbetsinsats i trädgården. Fylla på med lite energi för att sen göra klart.
Att det ska vara så svårt!!!

@majken_r och @Rehacer 🌼
Tack för era kommentarer. Känns bra att det finns fler som tänker som jag. Vi får se om planen håller.
Jo, jag höll ut! Lyckades anda mig lugn, mota bort suget, drack några glas vatten, tvingade mig ut att göra klart. Jobbade mig trött. Har inget vin hemma nu, men ingenting har hindrat mig förr från att kasta mig i bilen och dra iväg till närmsta systembolag när suget slagit till. Gubben avstod sitt tänkta besök i nämnda butik för att bunkra upp, nöjde sig med en 6-pack 3,5:or. Det är jag så tacksam för.
Jag trodde verkligen inte att suget skulle komma så starkt redan nu, på fjärde dagen. Är väl en varningsklocka om något.
Nu nollar jag i kalendern i alla fall.

@Gaia Så bra att du klarade av att stå emot. 🧡Läskigt hur starkt suget kan bli. Gör mig lite rädd ibland. Jag har haft sug nu ikväll, hade lätt kunnat öppna den där svindyra champagnen som står på hyllan i köket. Det enda som hindrade mig var att det är för liten procent alkohol i den + att jag inte kan dricka bubbel lika fort som vanligt vin. Hur sjukt är det att ens tänka så?! Sjuka alkohol-hjärna.
Vi kämpar vidare, hård kamp stundvis.. men en seger varje gång vi klarar av att stå emot. 🤗

@majken_r Ja, tack 🤗 Läget är under kontroll. Var kanske inte så konstigt att suget kom, så ofta som jag druckit senaste tiden. Var väl "dags" för påfyllning helt enkelt. Glad att jag kunde stå emot.
@Rehacer jag hade aldrig kunnat motstå den där flaskan, trots den låga procenten, men antagligen irriterad för att jag inte fått den berusning jag önskat 😏

Söndagkväll och jag kan nolla i kalendern för sjunde dagen i rad. Har varit igång hela helgen med olika roliga men och slitsamma projekt och faktiskt inte saknat vinet alls.
Så för att hålla vinet borta även fortsättningsvis får jag se till att aktivera mig och öva på att vara nöjd och känna glädje över det jag åstadkommit. Klappa mig på axeln, bra gjort! Räcker väl så.
Under den här tiden som jag druckit allt för ofta har jag haft svårt att känna glädje, hitta någon mening med tillvaron. Jag vet att det blir så men ändå tror jag eller snarare hoppas jag väl, att jag kan dricka ibland. Lurar mig själv. Vet att jag borde sluta helt men jag är inte där än.
Är i alla fall stolt och glad över varje nykter dag jag kan bocka av.

Profile picture for user knickan

@gaia, @rehacer m.fl. Ensam och vardagkväll verkar vara en gemensam nämnare för flera av oss här inne. Jag har haft ett dipp och behöver upp på hästen igen.
Vi får kämpa tillsammans!

Efter suget förra torsdagen har det varit lugnt. Jag mår bra just nu. Har lyckats ta mig upp ur mörkret och deppigheten. Gör så gott jag kan varje dag och försöker vara nöjd med det. Tänker att det är skönt att jag inte behöver dricka, att jag inte måste.
Har inte medvetet utsatt mig för risksituationer men jag låter inte känslorna rusa iväg som i tex, möten med vissa personer i min omgivning som ofta får mig att antingen bli vansinnigt arg och irriterad eller helt dränerad på energi eller annat som bara händer och får mig att må skit och bara vill döva och fly in i vindimman. Låter det inte få så stor betydelse helt enkelt. Jag kan inte ändra på andra, jag kan bara ändra på mig själv, mitt sätt att hantera det som sker. Ger mig en härlig känsla av kontroll.
10 dagar nykter men känns som det var betydligt längre sedan jag drack senast, så lång väg kvar att gå, många hinder att ta mig förbi innan jag hittar ett sätt att förhålla mig till alkoholen
Så glad om vi kan kämpa tillsammans
@Rehacer @knickan @majken_r