Hej! Jag har gått med här för att jag måste sluta smygdricka! Jag passar på när familjen är ute eller pluggar eller nåt annat, jag hatar mig själv för det men kan inte låta bli! Finns det någon annan som gör samma dumma grej?

Jag tror 90% eller mer på det här forumet har smyg-druckit. Haft gömmor. Fyllt på i smyg. Det klistrar skam på hela insidan, men skam har vi nytta av. Den får oss att tänka till, sätta stopp. Självhat däremot har aldrig gjort någon nytta så häng av dig den kavajen, läs och skriv här, och gör programmet som många tycker är bra?
välkommen hit!

@Tinn@ jag har idag smugit i mig 5 folköl från ca 14 tiden tills 18 tiden för min abstinens är så fruktansvärt jobbig. Har gad- generaliserat ångest syndrom som gör det ännu värre då tankarybara härjar. Nu ska jag sova och har fruktansvärd ångest för jag druckit en vanlig dag hemma med barn och sambo. Jag borde vara nöjd och glad men när jag handlade så handlade jag ett extra 6 pack för att smyga med det. Igår var jag på kalas och tog sprit ur deras skåp när alla va ute och pratade /solade och jag ”bara skulle på toaletten”. Jag blev riktigt dimmig och fick både ångest och svettningar inatt…. Min adhd medicin stärker oxå effekten:( Men bara gör sånt här idiotiska grejer. Vuxen kvinna!! Men kunde ändå inte hindra mig från mitt pinsamma beteende idag, ensam igen med mitt smygande. Jag har gått på två AA möten men förstår inte hur jag ska kunna sluta. Jag blir aldrig bäng full men får mer energi och det är smärtstillande då jag oxå är överrörlig. Jag hatar att jag är fast, för det är jag. Jag vet att jag är alkoholisthem. Jag hatar det men längtar efter skiten likt fan för det.

@håkanbråkan Det låter oerhört jobbigt!
Jag är ju så korkad att jag dricker för att jag tycker att jag kan passa på när ingen märker nåt, men jag har ingen abstinenssymtom att skylla på. Kan vara utan i flera dagar när det är så..Därför är det ju ännu mer korkat att göra det!
Kram

@Tinn Åh, Som jag önskar jag slapp abstinens… har du inte det så…. Sluta medans du kan:/. jag har blivit beroende för jag inte tänkte mig för och nu går det bara utför och är så sjukt jobbigt. Det är som man är 2 personer, alkohol-crazy och den som inte vill dricka. Den första tänker på alkohol från 12 tiden VARJE dag och ofta övervinner den andra då det är så jobbigt att vara utan:(… Bara lite pepp till dig som kanske inte fastnat… än…

Jag förstår precis ditt smygdrickande, eller smygsupande som min pojkvän kallade det när han kom på mig förra veckan. Jag kände en sån oerhörd skam, men allt jag ville då var ju egentligen att dricka mer.
Han vill stötta mig i att minska på alkoholen, men vill att jag ska vara ärlig med honom hur mycket jag dricker, men det känns så svårt att erkänna.
Håller med tidigare insändare, bra att du tar tag i det innan du har abstinens. Jag har nog druckit mycket för att jag varit uttråkad, ledsen eller glad (alla anledningar egentligen), men nu tar det upp halva min tankevärld.

Funderar ibland på vad olika människor menar när de säger abstinens. Om man säger att man inte har problem med abstinens men ändå känner sig manad/ har stark lust att dricka varje dag trots att man egentligen inte vill, vad tänker man att abstinens är då?
Förknippar man det bara med extremare fysiska symtom som svettningar, hallucinationer och andnöd?
Ett tätt och regelbundet alkoholintag rubbar hjärnans hormoner som med tiden anpassar sig efter alkoholintaget. Ett väldigt högt intag kommer förmodligen med tiden leda till de mer extrema symtomen men även lite mindre dagligt drickande leder ofta till symtom som rastlöshet, oro, att känna sig ledsen, ångest, tomhet , svårt att sova när giftet lämnar kroppen. Av egen erfarenhet kan såna känslor tillslut bli så jobbiga att man känner sig tvingad att fortsätta dricka varje dag för att fungera.
Vissa verkar se lättar på sitt missbruk för man tänker att man inte har "abstinens" i sin egen mening men kan man inte sluta betyder det väl att något fenomen i din kropp/mående får dig att känna att du behöver alkoholen för att må bra. Man bör nog inte bry sig så mycket om hur man ser på abstinens, dricker du mer än vad du vill och inte kan minska trots vilja så har du problem som du behöver ta tag i så fort som möjligt annars är det nog bara en tidsfråga innan du når din bild av abstinens.
Mitt inlägg var inte menat personligen till någon i denna tråden utan bara lite funderingar på ert ämne.

@Pianisten
Du har helt rätt i att det är svårt att definiera abstinens. Jag är periodsnusare sedan 40 år- smyger med det också..
Det är ju lättare för det märks inte om ingen hittar en dosa eller så! Det har blivit så för min man tycker inte om att jag gör det.. så då tycker jag att det kan jag väl bestämma själv! Har slutat 100 gånger och haft ett par längre uppehåll , tre år som mest. Lika fullt och faan börjar jag igen av någon anledning. DET är inte abstinens!
Likaså kan jag vara utan alkohol i en vecka utan att må dåligt på något vis. Tankarna går till vin och ”kan det finnas en kväll när jag kan ta lite utan att det märks?” Men om det inte passar klättrar jag inte på väggarna.. Det är väl detta som är min stora fråga- Varför håller jag på såhär????

Hej@SannaSthlm
Min man vet väldigt lite- det är mina döttrar som ”kommit på mig” och de har inte sagt allt till min man.. Alla är nog rädda för vad som skulle hända om han fick reda på hur illa det har varit ibland! Nu ska han vara borta i åtta veckor, så nu har jag min stora chans att ta tag i detta och visa barnen att det är slut med smygandet!
För jag kan ju! Eller hur?

Hej och hoppas det gått bra sedan du skrev sist. Själv får jag tydlig abstinens efter ett par dagars drickande så jag känner att jag måste trappa ner med en öl eller två. Svettas och skakar..
Sen kan jag vara nykter ett, tre dagar tills jag känner mig så ”duktig” så jag tar några glas igen. Så jag är i en tydlig riskzon. Så nu ska det bli fler än tre dagar och bryta mönster.
Hoppas allt går enligt planen och ha en god natt. 💕