@Rehacer Svårt att ge råd på något sätt, kan bara dela med mig av mina egna tankar och gränser. Ska också ut och äta med jobbet idag, har alltid druckit något glas vin till middag och sedan åkt tidigt för att fylla på hemma. De dricker ju så jävla sakta och lite! Alkoholdjävulen tar över mig till helvetet. Jag kommer att dricka bubbelvatten så slipper jag dividera plus att jag inte kan dricka måttligt. Har bara en väg att gå, nykterhet. Du har ett val, du vet din gräns, ta makten att bestämma själv och låt inte alkoldemonen bestämma.
Ha det gott💕

Jag hade en mycket trevlig kväll igår. Drack tre glas vin, hade lätt kunnat dricka mer men hejdade mig.
Nu är det nya tag och det känns faktiskt riktigt bra! Hoppas det håller i sig.
Tack för allas input, är glad att Ni finns här!

Tack vår2023 att du hör av dig!
Ja, hur går det? Hur mår jag?
Inget lätt svar på den. Att tro att jag kunde dricka tre glas vin på en konferensmiddag och sen vara cool med det var sååå så dumt.
Fredagen var lugn. Sen eldning med grannarna på lördagen med ärtsoppa & varm punch + vin.. inget jag sa nej till. Vinflaskan jag fått av mina föräldrar (som jag inte tyvärr klokt nog inte hällde ut direkt) öppnades såklart och dracks hungrigt ur när jag var inne och hämtade det nykokta kaffet..
Jag är sååå fel, så dum och så okontrollerad!! Usch, ogillar det såå mycket!!
Jag är en kvinna på 50 år, jag klarar av dubbla jobb, renoverar gärna själv och mycket, har villa, vovve (ingen Volvo ) jag dejtar, har jättebra kontakt med mina barn och är egentligen en rätt lyckad, snygg och omtyckt människa. Men faan att jag inte kan klara av detta!!
Jag spårar direkt och ingen - ingen anar någonting. Jag har tömt mina förråd sen i lördags. Den dyra champagnen, rödvin (som jag eg hatar) och div ur barskåpet. Lågvattenmärke -Big time. Skäms.
Å jag inser att jag inte kan ta några glas vin på en middag utan att det drar igång hela maskineriet. Blir ledsen när jag inser jag kan inte dricka, total avhållsamhet är det dom gäller.

Imorgon är en ny dag, nu kör jag nyktert igen för det är det jag mår bra av. Jobbigt, tufft och enormt enerverande att vara en människa som inte pallar att ta ett glas vin utan att spåra.
Tårar även ikväll.

@Rehacer men du vad jobbigt du har det nu💕 Alkoholen är så bedräglig och ställer till det för oss. Jag har fallit dit så många gånger och det är först denna gång jag erkänt och insett att jag inte kan ta ett första glas. Det känns inte kul till en början men det är ändå lättare att bara fokusera på en sak, att inte dricka och på hur skönt det är att vara nykter. Skit i skammen och alla andra dåliga tankar om dig själv, det är alkoholmonstret som pratar strunt! Du är vacker, lyckad, snygg och omtyckt! Upp på hästen igen så kämpar vi tillsammans💪. Du var den första jag pratade med på detta forum och peppade mig vidare till en egen tråd😁
Massor av kramar och nya friska tag❤️

@Rehacer Skrämmande lika mitt liv, min relation till alkoholen (vin är min grej) och mitt tankesätt. Jag är ny här, men inte på att försöka dricka mindre, men är fortfarande kvar i tanken att jag kanske ska börja ta tag i det i morgon. Eller på måndag… Hur fan gör man?!

@Rehacer Skrämmande lika mitt liv, min relation till alkoholen (vin är min grej) och mitt tankesätt. Jag är ny här, men inte på att försöka dricka mindre, men är fortfarande kvar i tanken att jag kanske ska börja ta tag i det i morgon. Eller på måndag… Hur fan gör man?!

@vår2022 Tack för dina fina ord! Jag ska försöka fokusera på det viktiga, men det är såå lätt att tycka man inte är värd ett skit efter en sån här dipp. Jag som hade sånt bra flyt, jag som var så stolt över mina fina 22 dagar utan A - jag har bara störtdykt ner i ett stort svart hål. Motivationen är inte alls så stark att ta tag i allt igen, för jag känner det lite meningslöst att kämpa när jag ändå inte klarar av det.
Hatar hästar men jag kastar mig upp på hästryggen igen och du vet att jag gärna tar följe med dig! 😊

@hejhej2021 Vad kul att du tittade in här oxå! Du säger att du tror vi är lika & tänker lika, det stämmer säkert. Blir nyfiken på din historia! Berätta gärna!
Jag tror att vi är många kvinnor som utåt sett är ordentliga, trevliga, hjälpsamma och ”lyckade” men som dövar våra känslor med vin. Tror inte det är ovanligt alls.
Vi sitter där i vår soffa på kvällen med vinglaset efter att vi presterat 110% på våra jobb, vi har hört av oss/hälsat på våra älskade barn/vänner/föräldrar, vi har promenerat med hunden och pratat glatt med varenda granne vi mött, vi har betalat våra räkningar i tid och vi har bokat in ännu ett besök hos frissan för att slinga bort gråa hår. Vi ler, vi kämpar och vi längtar efter att någon ska se, att någon ska förstå, att någon ska hjälpa oss och framför allt att någon ska få reda på alla hemligheter - men att de ändå ska älska oss villkorslöst.
Jag är en sån kvinna. Jag är lycklig, jag har det bra och jag har eg ingen rätt att klaga. Men inom mig finns en tomhet och det är den känslan jag oftast dricker på. Älskar att bli lite bedövad, att känna att A lägger sig som bomull runt tankar och känslor.
Min kamp, mitt liv. Jag tar tag i det ännu en gång.
✅1

Hej!
Jag läser det du skriver med stor igenkänning, och har haft snart två år på mig att reflektera kring just det. Klarar-allt-kvinnorna (och män finns förstås också) som gör det omöjliga tricket- och sanningen är att det ÄR omöjligt. Vi måste trilla ner från våra egna piedestaler och börja se oss som de människor vi är, och med begränsningar, gränser för vad vi orkar och klarar. Det är tufft för det ruckar självbilden. Den vi putsat på under många år. Men det är ett måste (tror jag!) för att klara av nykterheten. Att leva mer i enlighet med vad vi orkar och klarar. Behandla oss själva med samma varma hand som vi behandlar vänner, barn.
Ta ett steg i taget. Ibland tror jag det är med alkohol som med utbrändhet- (har igen erfarenhet av det) men att det tar lika lång tid att bli frisk som det har tagit att bli sjuk. Ha tålamod med dig själv. Var snäll. Ta en dag i taget. Kram på dig! Ps. Allt blir bättre i det nyktra livet- precis allt. 🤗

@Se klart Vill bara instämma om likheten mellan utbrändhet och att bli nykter. Det tar lång tid att bränna/supa ner sig och lång tid att bli frisk/nykter. Gällande utbrändhet finns en acceptans att det tar lång tid innan man är på banan igen men det finns en förväntning att bli frisk efter lång tids alkoholkonsumtion ska gå snabbare. Sen är ju ett beroende så lömskt och efter kort tid av nykterhet, känner man sig stark och tror att man är ”frisk” och det är då risken finns att trillar dit igen. Tänker också att det finns en förväntan att abstinensen ska avta snabbt, när man slutar dricka, och besvikelse över att det tar tid. Man tänker inte på att det tar lite tid innan hjärnan återhämtat sig, precis som vid utbrändhet. Talar av egen erfarenhet😁.

@Rehacer Du kommer att klara av det! Efter några nyktra dagar så tickar de på snabbt igen. Om du inte gillar hästar så hoppa på tåget istället🚞 jag finns också med på samma tåg. Ses där💕

@majken_r @Se klart @vår2022
Tack fina ni!
Tänker ofta på det du skriver @Se klart ”Behandla oss själva med samma varma hand som vi behandlar vänner, barn”. Det är så lätt att vara med schysst, förstående, kärleksfull mot andra än mig själv. Jag älskar att uppmuntra, hjälpa och lyfta andra - det gör mig glad. Men mig själv gör jag inte det med. Måste bli bättre på det!
Ha en fin fredagskväll! Kram 🤗

Det är precis det du upplever nu som är så lurigt med alkohol tycker jag. Effekterna är lite annorlunda efter en tids nykterhet. Och beteendet. Besattheten av alkohol som du beskriver, när man dricker allt man hittar för att fylla nån slags tomrum. Sen påverkar det psyket för mig mer än jag riktigt har fattat. Ångest, oro och nedstämdhet. Det är kanske där du är just nu?
Men att dricka vidare på den här deppigheten och dippen är ingen lösning. Verkligen ingen lösning. När jag höll på att hatta fram och tillbaka med drickande så var det just den insikten som var jobbig - att medicinen inte funkade. För det gör den inte. Att försöka dricka bort tomhet eller annat fick och får rent motsatt effekt för mig och det känns som du är lite där just nu. Det är verkligen inte värt att ge upp och dricka vidare på den känslan för det blir bättre. Förstå och förlåt dig själv. Vi måste träna på nykterheten tror jag. Ungefär som att lära sig cykla. Vissa trampar på direkt, andra behöver några bulor och blåmärken på vägen och det är bara att börja om. En erfarenhet rikare. Tömda förråd (jajamän, det är en perfekt livlina).
Och just det där om att behandla sig själv med samma varma hand som man behandlar andra. Det är oerhört viktigt. Vi är faktiskt värda att tas om hand.

God morgon,
Här kommer en detalj som kan låta som en ordmärkning- men viktigt tror jag.
Du skriver att du ”måste bli bättre på” att vara kärleksfull med dig själv.
Kan du vända på och göra frågan mer komplex? Jag tror nästan inte att det går att bli nykter ”på djupet” utan själv- kärlek eller selfcompassion som det ofta kallas.
Det är mer av; Hur kan jag börja ta hand om mina känslor och lyssna på mina behov? Hur kan jag flytta fokus från alla andra- till mig? Hur hänger det ihop? I vilken ände börjar jag? Nykterheten är en present som vissa dagar känns som ett straff. Hur jobbar jag i tankarna med förståelsen för det? Snällheten mot mig själv- hur hamnade jag här? Finns logiska skäl, vilka är just mina?
Vad jag ödmjukt påminner om är att det är en revolution på insidan för oss klarar-allt-kvinnor som ska sluta klara allt utom en sak, inte dricka.
Heja dig! Kram 🥰

@Sisyfos Har läst dina rader om och om igen och de känns så träffande och så rätt. Vet att jag är på väg mot ett nyktert liv, vet att dessa dikeskörningar och blåmärken är nödvändiga för att fatta allvaret.. jag kommer mer och mer till insikt. Vet att min tomhet inuti blir ännu mera tom med A och dessutom med all skuld & skam som tillkommer när jag dricker.
Jag vet att jag mår bättre utan och jag är på väg dit. Är så tacksam för all hjälp jag får här. Alla kloka ord och självupplevda livshistorier.
Jag kämpar på, med blåmärken och allt.. ❤️

@Se klart Så många frågor och jag har inte svar på en enda. Krävs att jag gräver djupt här. 😊
Vet inte hur jag gör för att vara mer snäll mot mig själv, jag vet verkligen inte det.
Vad har jag för behov?
Just nu vet jag bara att jag behöver leva ett nyktert liv. Å det är väl i sig både en kärleksgärning och ett behov för mig.
Men detta tål att funderas på mera.
Kram 🤗

majken_r

@Rehacer tycker mycket om att följa dig. Känns för mig som jag har dig bredvid på min väg som tycks lik din. Tack och ha en fin dag💗