Fredagsölen

Profile picture for user Tombor

Har varit här tidigare och dricker mindre nu än då men å andra sidan tål jag mindre och blir mycket tröttare dagen efter. Fredagar för mig som är en bit över 50 är förknippat med AW och öl. Det är väldigt roligt och många trevliga människor att prata med. Det som hänt de senaste åren är att jag blir så trött och deprimerad dagen efter och sedan hämtar jag mig tills kommande fredag. Otroligt svårt att bryta då jag lever ensam och tillbringar mycket tid själv och då blir fredagarna och puben ett välkommet avbrott. Jag börjar dock bli innerligt less på att vara trött och deprimerad varje lördag. Har en vuxen dotter som bor med sin mamma och som är upptagen med sitt, Det blir mycket tid där jag inte har något speciellt att göra. Det har hjälpt mig tidigare att skriva och vara aktiv här. Ha en fin lördag allihop!

Profile picture for user Gullranka

Hej Tombor! Härligt att höra att du dragit ner på ditt drickande, bra jobbat! Det som du beskriver - AW med polarna efter jobbet går ju att göra utan alkohol egentligen, tex med alkoholfri öl eller nåt helt annat i glaset. Finns ju på de flesta pubar nu för tiden, ibland till och med flera olika sorter. Kanske kan du testa en fredag och se hur det känns? Jag blev ganska förvånad i början hur lite skillnad det blev på början av kvällen utan alkohol men att man då slipper bli för full i mitt fall, och kanske slipper nedstämdheten i ditt fall. Jag har varit helt nykter i 6,5 månad och känner mig nu lika bekväm med alkoholfri öl och det är sällan folk ens märker eller tänker på det, de flesta är ju mest fokuserade på sitt eget glad :) Kanske skulle du också vara hjälpt av att hitta på nån alkoholfri aktivitet där du träffar folk utöver fredagarna också? Min erfarenhet är att det är lättare att komma in i gänget och träffa nya om det är ett smalare intresse. Finns det några kurser/föreningar/klubbar att engagera i sig i där du bor? Nåt du är intresserad av men inte kommit igång riktigt med? Vet inte alls om du är intresserad av en relation, men annars kanske nätdejting kan vara nåt? Bara spånar lite, kanske passar inte just dessa förslag dig, men man vet aldrig! Hoppas du får en fin lördag!

Profile picture for user Sisyfos

Håller med! Låter inte nåt vidare att vara trött och deprimerad varje lördag. Det är väl tyvärr den effekten alkohol får kanske nu för tiden. Undrar om det är värre med stigande ålder eller om det blir värre eftersom du dricker sällan. Jag har lite samma erfarenhet nämligen. Å det är ju inget att sträva efter. Du kanske kan testa alkoholfritt? Eller ta högst 2 vanliga öl och resten a-fritt?
Tänker också att det borde finnas fler som du, bland människorna på puben också, som kanske vill hitta på något en lördag istället. Hoppas du hittar en lösning.

@Sisyfos Hej och tack för tipsen!Det är så lätt att det blir en vana att ta dom där ölen och umgås på fredagarna efter jobbet. Jag tycker mig märka en stor skillnad avseende tröttheten dagen efter numer mot vad det var när jag var ung. Ska lägga upp en plan för kommande fredag!

Har inte skrivit på ett tag. Det går bättre med alkoholen. Dricker fortfarande öl på fredagar men inte lika mycket, det är jag nöjd med. Har ändrat mitt mål till att göra ett uppehåll! Det gäller att hitta en ersättning till AW som ett sätt att belöna sig efter en arbetsvecka. Har planer på att börja simma på fredagarna. Jag är väldigt ensam och något som påverkar mig mer än vad jag velat erkänna. Känner mig helt okej nu på lördagen men vill vakna helt utvilad.

Skriver inte lika ofta men känner att alkoholen inte är närvarande på samma sätt. Vet dock att det inte går att ropa hej utan ett måste är att fortsätta vara fokuserad. Känner mig nöjd så här långt! Hoppas det går bättre för er andra också!

Profile picture for user Amarone

Hej @Tombor. Jag har läst igenom alla dina trådar och slås av din härliga uppriktighet och ditt sätt att utrycka dig 💕.
Jag kämpar med på mot dåliga vanor.
Kram

Profile picture for user Gullranka

@Tombor Vad härligt att höra! Jag kör på med helvitt, idag har det gått 224 dagar säger appen. På vilket sätt har det ändrats till det bättre för dig? Skriv gärna och berätta mer!

@Gullranka Hej! Jag har kommit så långt att jag dricker en dag i veckan. Det blir heller inte riktigt lika mycket varje gång. Men det behövs inte mycket för att jag ska bli dålig dagen efter. Det är synd för det är trevligt att gå på AW men frågan är om det är värt det? Bara kämpa på!

Idag är ingen bra dag! Hade jättetrevligt på AW igår. Gjorde inte bort mig och gick hem relativt tidigt. Drack inte jättemycket men blir likväl dålig dagen efter. Blir sämre ju längre dagen lider. Ångest och trött och sviktande självkänsla. Ska bli skönt att få sova och vakna utvilad.

Idag är ingen bra dag! Hade jättetrevligt på AW igår. Gjorde inte bort mig och gick hem relativt tidigt. Drack inte jättemycket men blir likväl dålig dagen efter. Blir sämre ju längre dagen lider. Ångest och trött och sviktande självkänsla. Ska bli skönt att få sova och vakna utvilad.

Känner mig nöjd med min insats på jobbet och är nöjd med livet överlag. Vill inte förstöra den känslan med att dricka, blir en utmaning att skippa AW på fredag. Dagen efter innebär samma sak, trött, ångestfylld och allämt deppig även fast jag inte dricker några större mängder. Kommer allt närmare total avhållsamhet! Ha en fin kväll allihop!

Lördag och det blev AW som blev trevlig. Kunde helt inte motstå känslan att träffa kompisar och ta några glas öl och vin. Blev onykter men inte så mycket att jag tappade minnet eller tappade kontrollen. Åkte hem relativt tidigt. Mår inte jättedåligt idag och är på stora taget nöjd med mig själv. Vill dock hitta en ersättning till fredagarna och AW.

Söndag och utvilad! Tänk vilken stor skillnad det är att somna nykter mot påverkad av alkohol. Det svåra är att komma ihåg det när jag blir sugen på vin eller öl! Gäller att hitta ett sätt att " fira " att det blir helg utan att vakna bakfull.

Profile picture for user Mrx

Det gäller att hitta bra strategier för att få uppleva den sköna känslan av att inte vakna bakfull. Jag håller med om att det kan vara svårt att hitta strategier för att uppnå detta. För mig har det funkat bra att börja tänka på hur jag vill må dagen efter innan jag tar första glaset. Vad skulle en bira eller ett glas rött ge mig för stunden. Är det värt att dricka ikväll? Kanske det är bättre att spara intaget till ett annat tillfälle. Alltså övertyga mig själv om att jag vill må bra. Det är väl egentligen vad vi alla strävar efter.

@Mrx Hej! Du har alldeles rätt och jag vill såklart må bra! Vet väl egentligen vad jag behöver göra. Det gäller att ta klivet över tröskeln. Tack för återkoppling!

Lördag och det blev några öl men inte alls många. Dock så pass många att det känns idag, sover inte lika bra! Hade dock stenkoll på intaget, målet är att ta ett uppehåll och hitta något annat att göra för att " fira " att det är fredag. Ger inte upp!

Lördag och ska strax iväg på jobb i några timmar. Det blev AW igår vilket var trevligt. Drack som jag brukar 3 glas vin och 5 öl. Åkte hem när jag kände att jag höll på att bli riktigt onykter. Känner såklart av det idag vilket jag visste innan jag drack första glaset. Behöver och vill hitta något som ger mig lika mycket som en kväll på puben. Försöker att inte vara så hård mot mig själv vilket jag ofta gör! Känns bra att skriva här, som en slags dagbok! Ha en fin lördag!

Tombor, jag vet inte om du gillar att träna. Tänkte att du kanske kunde boka nått grupp pass istället för att gå på puben. Då får du ju träffa folk samtidigt som undviker alkoholen. För mig har den strategin funkat bra.

Lördag och jag vaknade pigg och utvilad trots att det blev AW igår. Hade trevligt och drack inte för mycket och varannan vatten. Känner mig nöjd med det men tänker fortfarande att jag ska hitta alternativ till aktivitet på fredagar. Det går åt rätt håll och bra även för plånboken. Ha en fin lördag allihop!

Lördag och dags att skriva några rader. Hade en bra dag på jobbet och kände mig nöjd när jag gick hem. Köpte en liten flaska vin och några öl. Drack inte upp allt utan åkte till puben och träffade några kompisar. Drack inte mycket utan kände att jag hade koll. Vid stängningsdags följde jag inte med när de andra gick vidare. Åkte hem vilket var skönt. Känner att det blivit skillnad kring intaget av alkohol till blivit mer kontrollerat. Törs dock inte slå mig till ro och tro att problemen med för mycket alkohol är borta, de finns där hela tiden. Målet är att inte dricka alls men det sista steget har jag inte lyckats ta än. Ha en fin lördag till er som läser detta!

@majken_r Hej! Jag drack ingenting den här helgen fastän tanken föresvävade mig. Konstigt nog kändes helgen lång för att det blir ju fler timmar när man faktiskt är piggare. Lördagsmorgonen var underbar på det sättet att jag vaknade utvilad. Fast sedan måste jag erkänna att det blev långsamt då jag inte besökte puben. Men! I det stora hela blev det en bra helg! Tack för att du bryr dig!

Den här helgen var den första på mycket länge som jag inte drack någonting. Ovant och mycket ensamtid men skönt att det gick så pass lätt. Sedan är det bra för plånboken vilket inte skadar. En orsak till att jag går ut på puben och dricker både vin och öl är att det dels är skönt när alkoholen börja ta, det infinner sig ett lugn och det går ännu lättare att vara social. Har inga problem med det annars men jag är mer återhållsam och värnar min integritet i högre utsträckning. Jag är väldigt nöjd med att vakna nykter på en lördag morgon. Ha en fin vecka alla här!

Lördag igen och denna lördag känner jag mig inte lika nöjd med mig själv. I onsdags blev det en flaska vin men slutade dricka tidigt, tack och lov! Torsdagen gick relativt bra. Sedan kom fredagen och som vanligt löper jag störst risk att dricka om det gått väldigt bra på jobbet, kan tyckas märkligt! Det blev lite mer än jag tänkt mig men ingen katastrof, var hemma halv tolv. Har sovit skapligt men känner såklart av alkoholintaget. Illamående och dåliga tankar kring mig själv, vet inte riktigt hur jag ska beskriva det? Känner mig ensam och tycker synd om mig själv som jag normalt sett inte har så stora problem med. Ska ändå försöka göra något bra med denna lördag. Trots detta känner jag mig mer trygg med mitt alkoholintag än vad fallet varit tidigare men jag vill göra någonting mer meningsfullt med mitt liv som är ganska tomt med innehåll bortsett från jobb. Ha en fin lördag!

Söndag och jag är otroligt nöjd med helgen, ingen alkohol alls. Jag var väldigt sugen i fredags och det hade säkert blivit trevligt men längtan efter att vakna utvilad på lördagen vägde tyngre. Jag minns från förra gången jag höll upp med alkohol som varade i 5 år att jag uppskattade att vakna utvilad. I torsdags firande vi en kollega som slutade och åt gott och jag drack en öl och ett glas rött och var nöjd med det. Känner att jag är inne i en positiv trend vilket jag ska vara rädd om, det kan vända otroligt fort. Jag hoppas det gått för er andra som läser detta! Ha en fin vecka................

Jag instämmer att det är underbart att vakna pigg och utvilad på helgerna. För min del har jag valt att dricka två vardagskvällar den här veckan. Det fanns två olika anledningar till att både jag och frun drack alkohol vid dessa tillfällen. Vi hade lika gärna kunnat låta bli att dricka men valde att göra det. Helgen har gått i nykterhetens tecken och det mår jag bäst av. En dag i taget 😉

Här efter några veckor sedan jag skrev sist. Det har gått relativt bra. Det har blivit AW och några glas vin och öl. Jag har bättre koll på mängden känns bra. Det har varit trevligt och ett välkommet avslut på veckan. Fortfarande tröttare dagen efter med negativa tankar kring mig själv. Det är en svår avvägning för helt ärligt är det skönt att vakna helt utvilad med positivare tankar kring min egen person. Mitt mål är ändå att fylla mitt liv med något mer än jobb. Trivs väldigt bra med det jag gör men utöver det är det ganska tomt. Har ju valt det vilket är märkligt eftersom jag blir ensam nästan jämt. Känns bra att skriva här som en slags dagbok. Fin lördag till er alla!

Skriver några rader efter nyårsfirande. Jag är nöjd med hur jag hanterade alkoholen under nyårsafton. Drack några glas vin och öl men drack även alkoholfri öl. Ett av mina problem tidigare brukar vara att jag dricker för fort och därmed inte hinner känna att jag blir onykter innan det är försent. Så blev det inte den här gången utan jag höll en jämn nivå under hela kvällen vilket jag var tacksam för på nyårsdagen. Var sugen på att gå ut även då men lät bli det för jag ville vakna utvilad, så skönt. Jag har den största respekt för alkoholen och dess verkningar, bl.a. sämre sömn. Det är så lätt att tappa fokus och tro att " nu " går det bra bara för att det gått bra under en längre period. Påminner mig ständigt om att jag kommer vara precis lika trött och tycka lika illa om mig själv varje gång jag dricker för mycket. Jag hoppas ni alla haft en fin jul och ett trevligt nyår.

Trettondagen och bakis, inte kul. Festade igår vilket var jättekul men det finns en baksida och det är dagen efter. Jag blir trött och illamående och har negativa tankar kring mig själv. Känner mig ensam och tycker synd om mig själv. Besökte kyrkan och tände ett ljus för min underbara dotter som är det absolut finaste jag har. Jag har ibland undrat hur det skulle gått för mig om hon inte funnits? Det finns något att leva för vilket är viktigt alla dagar men särskilt såna här dagar. Kommer klara denna dag också men det är tufft. Ha det så gott allihop!!

Söndag och betydligt mer nöjd med mig själv efter att ha varit nykter både fredag och lördag. Var sugen i lördags att gå ut och festa men valde att vara hemma och få möjlighet att vakna utvilad på söndag morgonen. Det känns bra att jag stod emot impulsen att gå ut och framförallt till samma Pub. Jag behöver fylla på med andra aktiviteter än att gå ut på puben för att belöna mig. Hur som helst så är jag nöjd med min helg!

Söndag 16/1 och utvilad. Blev någon öl för mycket i Fredags men var förvånansvärt pigg på lördagen. Blev dock dock tröttare ju längre dagen led. Det har hänt någonting som gjort att jag blir tröttare än tidigare, det behövs mindre alkohol nu än tidigare för att det ska påverka mig dagen efter.

I helgen har det varit alkoholfritt! Det som slår mig är att helgen känns så mycket längre. Normalt sett brukar lördagen vara en förlorad dag eftersom jag varit så trött. Nu när jag inte druckit någonting så har jag energi att företa mig aktiviteter som jag annars inte skulle ha gjort. Utöver det har jag tre söndagar på raken varit på gudstjänst vilket känns bra. Jag är inte religiös på någon sätt men jag finner ett lugn under gudstjänsten och jag har alltid fascinerats av kyrkor. Jag försöker hitta alternativ till att gå på puben, saker som ger mig något. Överlag tycker jag att det går bättre att avstå alkohol men det är lätt att slappna av och tro att det inte är något problem vilket det är, annars hade jag inte skrivit här. Ta hand om er ni som läser detta!

Vill helst inte skriva idag men det är såna här dagar som det är ännu viktigare. Det blev fest igår och jag hade jätteroligt och var även på efterfest och sov kvar. Jag har inte betett mig illa eller sårat någon men idag mår jag inte bra. Det har gått bra att avhålla sig från alkohol en längre period. Igår när jag jobbat klart ville jag fira att det var fredag och det har överlag gått bra. Vid såna tillfällen löper jag som störst risk att " festa " till. Då känns livet så bra! Dagen efter är däremot inte lika kul! Jag känner mig konstig och känner mig väldigt ensam och ledsen, grät en skvätt och saknade min dotter något oerhört. Dessutom fyller jag år idag och känner mig besviken på mig själv att det aldrig kan vara lagom!! Det är någonting i mitt liv som inte är bra! Jag är en känslomänniska och med alkohol i kroppen mår jag ännu bättre. Förstår inte att jag aldrig lär mig! Imorgon kommer mina föräldrar och firar mig vilket jag ser fram mot. Ha en fin lördag alla som läser detta!

Profile picture for user Varafrisk

Så tufft det låter @Tombor😔Jag förstår dig helt och hållet. Så himla lätt att bli förförd av den där alkoholrösten fastän man vet att det bara är lurendrejeri. Kan förstå att du saknar din dotter i synnerhet nu är du fyller år. Kan du göra ngt mysigt för dig själv idag utan alkohol nu när du fyller år. Heja heja dig💪🏻

Stort Grattis och kram t dig🥳

Dags att skriva några rader. Igår blev det puben och 10 öl men lyckligtvis ingen efterfest, tackade nej till det. Kom hem i skaplig tid. Jag hade väldigt roligt och fick mycket uppskattning vilket var fint. Trots detta kommer alltid tankar om att jag misslyckats och saknar karaktär. Jag tycker verkligen inte om mig själv såna här gånger. Jag vet samtidigt att det inte är någon katastrof. Jag vet inte vad det är jag vill uppnå och hur jag ska komma dit? Vill dock känna att jag duger som person vilket jag oftast tycker när jag inte är bakfull. Ensamheten är det som är tuffast att hantera samtidigt som jag ofta ser till att vara just själv. Det är som om jag inte vill eller vågar visa vem jag är. När det händer att någon faktiskt tycker om mig kan jag inte ta emot det. Jag är 55 år och brottas fortfarande med tankar om att jag inte duger........... Jag vet inte hur det skulle gå om jag inte hade en sån underbar dotter och ett jobb som jag tycker om? Har gått till psykolog i omgångar vilket varit hjälpsamt, kanske dags igen? Ha en fin lördag alla som läser detta!

Lördag igen och jag känner mig pigg och utvilad. Valde att åka hem efter jobbet och avstod alkohol. Det var väldigt skönt fastän tankarna kom att jag måste fira att det är helg! Det är skönt att ta en öl eller två i goda vänners lag efter jobbet på fredagar. Problemet är att det ytterst sällan stannar vid 2 öl utan det blir fler just för att det är så trevligt och så lätt att " unna " sig en till och efter det " en till ". Därför känns det så bra att avstå alkohol på en del fredagar för att känna att jag har kontroll över alkoholen och inte tvärtom. Nu ska jag njuta av en hel helg som känns längre just för att inte lördagen går bort p.g.a. bakfylla. Önskar er alla en fin helg!

Söndag och ytterligare en helg utan alkohol vilket känns bra! Suget har inte varit så svårt att avstå alkohol men jag vet hur lätt det är att dricka för mycket. Förutom att jag spar pengar så är jag mer utvilad och nöjd med mig själv. Haft det tufft på jobbet vilket lätt är att dricka för att glömma men jag vet så väl att det bara blir värre. Sammantaget är jag väldigt nöjd med mig själv just nu. Hoppas ni alla får en bra vecka!

Lördag och det blev AW igår. Det var väldigt trevligt men kvällen fick ett tråkigt slut, ställde mig och kissade på vägen, polisen kom precis då! Jag fick böter 800kr, läropeng. Det komiska är att jag inte hann börja kissa innan de kom. Bara betala och se glad ut. Jag drack ganska många öl och åt ingenting vilket känns idag. Bara att erkänna för sig själv att jag dricker för att bli full och ingenting annat. Kan helt enkelt inte dricka lagom utan det blir ofta några öl för mycket. Jag är fast besluten att komma på banan igen, det har gått väldigt bra under lång tid. Ha en fin lördag alla som läser detta!

Profile picture for user Varafrisk

Heja dig @Tombor! Det är klart att du ska komma upp på banan igen! Jag själv är ju ingen direkt förebild men strävar mot ett totalstopp för jag mår så himla dåligt av alkoholen.
Ha en fortsatt fin lördag:)

@Varafrisk Tack snälla du! Dessvärre blev det AW igår efter jobbet och det finns absolut ingenting att skylla på. Jag visste precis vad jag satt i pant men valde ändå att köpa en flaska vin och därefter blev det några öl på puben. Jag hade trevligt men inte lika kul idag. Hoppas att det är bra med dig!

Dags att skriva några rader. Har haft en bra helg som började med AW i fredags vilket var trevligt, blev ganska onykter men inte så att jag spårade ur. Var rätt pigg när jag vaknade i lördags och fick mycket gjort men ju längre dagen led så blev jag så otroligt trött, övertrött! Jag har alltid varit känslig när jag inte sovit bra vilket man aldrig gör med alkohol i kroppen. Blev stoppad av polisen, körkort och nykterhetskontroll vilket gick bra och det var jag inte orolig för. Jag har flera fredagar i rad " valt " att dricka i samband med AW trots att jag vet att lördagen blir tuff. Jag har alltid mått dåligt dagen efter och många gånger har det blivit för mycket. Känner mig uppgiven då jag vid dryga 50 borde vara mer stabil och " dricka " lagom. Dricker dock inga jätte mängder längre men tål allt mindre. Det jobbiga är att alltid börja om och så tar det någon dag sedan mår jag bra igen. Totalt sett dricker jag mindre numer men dryckesmönstret är desamma, dricker för att bli onykter och ingenting annat! Bara kämpa vidare!

Lördag igen och dags att skriva några rader. Jag tänkte verkligen efter igår innan jag gick till systembolaget efter jobbet. Jag köpte en liten vinflaska med någon förhoppning att jag inte skulle bli så onykter. Det blev jag ändå och kände tidigt att alkoholen tog bra! Min vana trogen så hade jag inte ätit vilket jag aldrig gör för om sanningen ska fram så vill jag bli onykter. Jag tror varje gång att jag ska klara alkoholen bättre än helgen innan vilket är självbedrägeri eftersom jag är 55 år och det har sett ut på samma sätt under hela mitt liv. Det är verkligen något fel på mig, jag är inte och har aldrig varit nöjd med mig själv. Jag är sååå ensam vilket jag skapat själv men som plågar mig mycket. Däremot känner att jag gör ett bra jobb när jag träffar mina patienter som mår väldigt dåligt, då känner jag mig nöjd med mig själv. Finns inget annat än att kämpa på men en tung lördag kommer det bli! Ha en fin helg ni som läser detta.

Profile picture for user Kennie

Fin lördag till dig också! Alkoholen gör en ju lätt ensam eftersom man kanske prioriterar att vara hemma och dricka istället för att söka sig till sociala sammanhang där man kan få vänner. Kan du inte boka in dig på någon aktivitet, volontärarbete kanske, på fredagskvällen? Och se till att äta, det gör ju suget värre att vara hungrig...
Ta hand om dig!

@Kennie Tack för goda tips! Jag dricker lyckligtvis inte hemma speciellt ofta. Jag vet egentligen vad jag behöver göra men av någon outgrundlig anledning så gör jag ofta tvärtom mot det jag borde. Men det går inte att ge upp!

Dags att skriva några rader! Lördag och nykter vilket känns jättebra! Helgen innan drack jag på fredagen men inte speciellt mycket vilket märktes dagen efter. Känns bra med en nykter påsk på flera än ett sätt, jag är mer utvilad vilket jag är beroende av. Jag mår psykiskt mycket bättre som om möjligt har ännu större positiv effekt än sömnen. Jag ska njuta av det här! Ni som läser detta önskar jag en fin påsk!

Söndag och nöjd över att jag avstod från att dricka igår. Körde förbi systembolaget och tänkte att det inte är värt det vilket var det som fick mig att låta bli. Jag blir visserligen mer ensam men det är det värt alla dagar i veckan. Ha en fortsatt fin påsk ni som läser detta!!

Lördag och ångest och ledsenhet. Känner alltid samma sak dagen efter. Känner mig ensam och ledsen och det är som en inre motor matar på med negativa tankar. Jag har och har alltid haft nära till mina känslor på både gott och ont. Igår köpte jag nya kläder vilket sannerligen inte händer ofta. Därefter gick jag på puben med en kollega vilket var superkul. Det blev en pubrunda som var verkligen trevlig och jag var onykter men inte utom kontroll. Då borde allt vara frid och fröjd vilket det alltid är till dagen efter, då känns inte livet lika kul längre. Då blir jag låg och känner mig ledsen och gråtmild. Varför kan jag inte vara nöjd med mig själv?? Ger dock aldrig upp................

Söndag och utvilad vilket är superskönt! Det tar ett dygn för hjärnan att återställa balansen men när det väl skett så känns det underbart! Samma sak varenda gång vilket gör det ännu mer märkligt att jag utsätter mig för det. Det finns så mycket skuld och skam kring alkohol vilket ofta resulterar i att folk dricker ännu mer. Jag tror jag har en sårbarhet som gör att jag behöver vara mer försiktig kring bl.a. alkohol. Sömn och mat och alkoholintag behöver jag hålla koll på kanske mer än andra. Viktigt att komma ihåg såna här dagar då jag känner mig utvilad och nöjd med mig själv. Särskilt viktigt att tänka på när fredagen kommer och AW på puben står för dörren. Ni som läser detta som börjar likna en dag hoppas jag får en bra vecka.

Lördag och bakfull! Vaknar som alltid tidigt dagen efter. Idag ska jag iväg och träffa den jag är kontaktperson till. Idag måste det bli av vilket det inte blev förra lördagen då jag var för " bakis ". Första gången det händer och jag blev tvungen att ljuga och säga att jag var sjuk! Jag skulle inte kalla mig alkolist men däremot blir det ofta alldeles för mycket när jag dricker. Det är bara att konstatera jag aldrig kommer bli den som bara går ut och tar " en " öl. Det måste vara tusentals lördagar jag varit bakis och tyckt dåligt om mig själv. Min syn på mig själv är orsaken till mina problem. Ska försöka överleva den här dagen. Ha det fint ni som läser detta!

Profile picture for user Kennie

Ta hand om dig Tombor. Och när du känner dig redo så kan du bryta beteendet som får dig att må dåligt. Jag drack oftast också vara på helger, men anser att jag ändå hade en typ av alkoholism, eftersom jag drack trots negativa konsekvenser (minnesluckor, ångest och bakfylla). Det tar tid att ställa om, men nu två år sedan jag senast var full är livet så mycket lättare. Och att slippa de där outhärdliga bakis dagarna.. Önskar dig styrka att bryta med ett drickande som får dig att må dåligt.

Profile picture for user BEATNGU

En grej som kan vara bra är att man känner att kroppen och psyket mår dåligt av det. Det gör det förmodligen mer angeläget att ändra på drickandet. Du verkar ju inte dricka regelbundet utan på fredagar eller helgen. Jag drack varje fredag och lördag i regel sen jag blev myndig. Det var sällan en vit helg. När man är 20 orkar man. Innan det gick åt skogen helt för mig var det bastu med gubbarna på fredagarna. Satt och drack och löste världsproblem. Jag hade med mig 5-6 stora öl medans dom andra hade ett par småburkar var. Visste mycket väl att jag drack mycket mer än dom flesta jag känner. Toleransen ökar, men det gör biverkningarna också. När jag vaknade på lördagmorgonen kunde jag ha druckit upp mer än halva flaket med stora burkar. Då drack jag bara öl och gick aldrig ut på krogen. Gömde mig vid min dator när det var lugnt hemma och drack mer efter bastun. Jag har känt av levern när det gör ont i den, men ändå gör jag om samma grej varje helg. Tillslut kunde jag inte vänta på återställaren dagen efter. Det sista innan jag slutade började jag morgonen med att försöka få i mig någon klunk öl för att dämpa ångesten. Då spydde jag alltid, sen gick det lite lättare att få i sig lite till tills man blev neutral igen. Jag beundrar folk som kan hålla sig till en öl eller 2 eller göra uppehåll och inte ha behov av alkohol. Det kan inte jag. Jag kan aldrig dricka bara en lördag eller enstaka tillfälle. Varje gång jag gjorde uppehåll mådde jag så bra när jag kunde äta och sova igen att jag tyckte att nu kan jag dricka några öl och stanna där. Icke. Drack en vecka i stöten och tappade bort vilken dag det var och att folk ringde. Åt gjorde jag knappt heller. Det gjorde jag om ett antal gånger med samma fruktansvärda magont och ångest, med en anstinens som heter duga. En gång kom chefen hem till mig för att jag inte var på jobbet och struntade i läkarintyg mm. Dom visste om mitt problem och har försökt hjälpa mig med vård. Då satt jag i soffan och klunkade wiskey ur en stor flaska. Jag somnade i omgångar. Då ordnade dom en plats på psykiatrin för avgiftning. Det har blivit flera vändor där efter den gången. Jag valde att inte låta alkoholen ta död på mig. För det hade jag nog varit vid detta laget. Klarade mig undan trasig lever och andra saker man helat slipper. Men jag har fått ep anfall pga abstinens två gånger på samma dygn. Andra gången föll jag illa. Nu har jag ett r från 29 stygn längst käklinjen. Det påminner om hur det kan gå och hur jag mådde då. Nu skrev jag mycket men det behövde komma ut lite grejer. Tänk dig för innan det blir konsekvenser. Det kan vara så att din kropp inte tål alkohol längre. Du vill inte ha skrumplever eller bukspotkörtelinflamation. Det har jag alltid varit rädd för, och hur livet skulle bli då. Du kan ändra vanor. Byt ut alkoholen mot nåt du har som belöning. Du verkar ha insett ditt problem i tid. Ta tag i det. Vänta inte. Blir bara jobbigare då.

@BEATNGU Stort tack för att du berättade. Jag har haft hyfsad koll på alkoholintaget och inte släppt iväg det för långt. Men! Det krävs allt mindre mängder numer för att må dåligt dagen efter. Jag har minskat ner mycket men det krävs ännu mer. Kostnaden börjar överstiga inkomsten. En dag i taget................................