Vaknar som alltid med ångest över att jag inte lyckats bättre här i livet. Ibland lägger jag skulden på mina föräldrar som jag tycker kunde göra mer för att mitt liv skulle blivit bättre. Är uppväxt med en alkoholiserad far och en mamma som bara lät de va så… jag blev en ganska vild ångestfylld tonåring som drack mycket på helgerna. När jag var 19 år träffade jag min nuvarande man och han drack ofta, tillslut drack vi vin tillsammans dagligen och har gjort sen dess (14år) men med några få uppehåll.
Ingen vet om det mer än han och jag, vi sköter vårat liv bra, det har aldrig varit problem. Mängden brukar bli omkring 1 liter vin om dagen em/kväll. Jag blev deprimerad för ett år sedan med gråtattacker flera gånger om dagen och äter därför antidepressiva det är fortfarande inte bra men det känns hanterbart och under den utredningen så ljög jag såklart om mina alkoholvanor (suck) jag skäms så mycket. Nu är jag så ledsen över att jag gått upp 20kg på 2år utan att egentligen ändrat något i min livsstil, jag som alltid var den smala med fin figur tidigare har nu fått min mammas utseende och min pappas alkoholberoende.. jag är så enormt ledsen över detta och nu vill jag verkligen lämna den äckliga alkoholen för att förhoppningsvis få gå ner i vikt och få bättre självförtroende, men varje gång jag försöker så blir hela vardagen grå och trist och jag blir lättirriterad och grinig.
Hur ska jag göra?

Hej Önskan,
Ja, det är förstås ett tungt bagage du fått med dig från barndomen. Och det är ju ofta barn faller in i föräldrarnas beteende. Men du har kraften att förändra. Alkohol skapar som du säkert vet ångest och deppighet. Första tiden utan alkohol känns det ännu värre i början - beroendet vill ha tillbaks sin drog och försöker få dig att tro att livet är meningslöst utan den. Men om du står ut första tiden kommer det gå över och du kommer må så mycket bättre utan alkohol. Styrka till dig!

Just nu känns det omöjligt att lyckas stå emot men jag ska försöka! Detta ska bli dag 1 på ett nytt försök till förändring, hittade hit till denna hemsidan och har anmält mig till självhjälpsprogrammet och ska försöka få med min man på en förändring också när det passar ska jag försöka prata med honom. Jag gjorde uppehåll på 3 dagar för 2 veckor sedan, suget blev sen så outhärdligt och jag svängde förbi den där förbaskade butiken för att gardera mig inför helgen sen var allt som vanligt igen. Förstår inte hur jag ska lyckas med detta

@önskan88
Bra beslut att vara med här, bra att du anmält dig till självhjälpsprogrammet. Jag har precis klarat 7 dagar A-fri, har inte hänt på evigheter... Det finns mycket här att läsa, lära o ta del av! Många tips, öden o berättelser. Lite svårt i början att förstå trådar o inlägg, vart de hamnar. Jag önskar dig välkommen o stort lycka till 🙂

Hej,
Välkommen. Så bra att du är här. Finns så många trådar att följa och läsa och väldigt mycket kunskap, råd och stöd.
Vi har alla våra kors/historier och liv att bära. Mitt har inte varit särskilt betungande- ändå ”lyckades” jag med överdrivet vindrickande och med säkerhet en hemskt deprimerande framtid till mötes. Det har jag brutit nu, och inte med så mycket önskan utan med tålamod, beslut, beslut, tålamod och nya beslut.
Läs här, fundera kring ett längre uppehåll på iaf 3 månader för att kunna känna hur nykterheten känns. Heja dig!

Vi är många som har undrat hur vi ska lyckas men faktiskt gjort det, så det är definitivt möjligt att lyckas.
För mig var det nödvändigt att säga stopp, slänga ut allt vin och vara helt nykter en längre period. Återföll efter det och började om igen. Jag kan inte vanedricka.
Det är ju bra om du lyckas få med mannen på tåget. Tänker att en del i ditt dåliga mående beror på alkoholen, precis som du är inne på. Många, jag också, börjar helt enkelt med goda vanor istället, bra mat, motion. En dag i taget, ersätt vin med goda vanor. Jag drack förresten a-fritt och behöll vanan. Har slutat med det också den här vändan men det kan vara ett sätt att bryta beroendet där i början. Det kräver lite ansträngning att sluta, men är definitivt värt det. Lycka till!