Nu är det dags att förändra livet. Jag har druckit vin i stort sett varje dag de senaste 25 åren.
Detta beroende har kostat mig mitt äktenskap och min bästa vän. Vi var två i äktenskapet som drack och det "viktigaste" i vårt liv var, om man ska vara synisk, att det fanns vin hemma.
Det har självklart gjort att vi inte pratat, gjort saker som hade berikat vår relation osv osv.
Han valde att lämna mig för över ett år sen, men efter det så har vi försökt med relationen igen. Men vi tog aldrig tag i drickandet utan fortsatte att på samma sätt som tidigare.
Jag har försökt att få oss att ta tag i drickandet tidigare men när jag inte fått respons så har jag bara fortsatt. Skulle ju självklart ha tagit tag i mina egna problem.

Nu har han träffat en annan och går vidare med sitt liv. Och jag sitter här och tycker synd om mig själv, är fruktansvärt ledsen och nedslagen.

I fredagskväll fick jag ett totalt sammanbrott. Exmaken hade varit här och hämtat grejer, det var vår bröllopsdag, och livet kändes verkligen totalt kasst och det blev självklart ett antal glas vin.
Min vuxna dotter var som tur här, och så skönt med en förstående människa som bara älskar en. Jag bestämde där och då att nu får det vara nog.
Så jag har inte druckit en droppe alkohol sedan fredags kväll. Är alltså inne på min fjärde dag.
Känner mig lite stolt, lite trött, lite sugen men nu "jävlar" ska jag bli mitt riktiga jag.

Bra jobbat! Du är på väg att bygga upp ett liv utan vindrickandet och livet kan bara bli bättre👍
Jag är på dag 15 nu. Har inte druckit vin varje dag tidigare men det blev allt oftare och fler antal glas/gång så nu är det stopp i 90 dagar 🙂

@Vår2020 det här blir nog en nystart i ditt liv. Det är tungt med en separation och du ska vara jätte stolt över dig själv att du inte väljer att dricka utan försöker vända detta till något bra för dig själv.
Ditt namn vår får mig att tänka på pånyttfödelse!
Välkommen!

@Annja Tack snälla för feedback. Det är så skönt att kunna få peppande ord även om det inte är från någon man känner. Eller kanske just därför.
Du har verkligen jobbat bra om du är inne på dag 15. Håller alla tummar för dig

Välkommen hit! Otroligt bra gjort i denna sköra stund i livet att du inte dricker. Att dricka när man mår så dåligt som du gör nu gör bara allt ännu värre. Det lindrar i stunden men allt det jobbiga kommer tillbaka etter värre när alkoholen går ur kroppen. Risken är då stor att man hamnar i en negativ spiral, spikrakt ner på ravinens botten.

Var snäll mot dig själv och vila mycket. Belöna dig med god mat och godsaker, ut och traska så fort suget attackerar dig. För varje dag som går blir livet lite lättare. Det är en kamp i början, men det är värt allt jobb hundra gånger om.

Mitt tips: Kolla in Craig Beck på youtube. Han är väldigt rakt på sak, men han har många kloka tankar att dela med sig av. Då slår du ihjäl några timmar dessutom. Man får mycket tid över när man slipper dricka och vara bakfull. Helgerna känns otroligt långa i början.

Kram 🐘

Ja otroligt starkt att vända just nu tycker jag, var stolt över det. Det är dags att börja leva och då är vinet inte till nån hjälp.
Du har verkligen allt att vinna och jag tror också att en längre nykter period kommer att ge dig lite energi och livsglädje tillbaka.
Känns som om du redan har börjat med det för inlägget känns så positivt på nåt sätt.
Lycka till nu!