Li-Lo

Hej och välkommen till oss på Alkoholhjälpen.

Vägskäl skriver du, gissar att du står inför ett beslut om att förändra dina alkoholvanor. Kanske delar sig den punkt du står på och sträcker sig mot olika framtider? Berätta om du vill.

Ett tips är att skriva i en och samma tråd, tillexempel den här. Det blir lättare att följa dig och det ökar sannolikheten att tråden får lite fart. Vet inte om du menade att du druckit då du skrev ditt inlägg, om det tolkas så kan det vara ett skäl för andra användare att avvakta svar.

Utifrån det två trådar du startat tänker du inte ge upp! Bra där.

Varma hälsningar
Li-Lo

Tack för svar. Ja, rubriken säger väl en hel del men har väl även använts av någon annan såg jag. Sorry. Vet inte hur jag redigerar. Jag är där att jag ena stunden tänker sluta helt och för alltid. Nästa gång tänka 30 dagar, tyvärr inte 90. För evigt känns lite för mycket. Hade fyra veckor som gick väldigt lätt. Nya tag nu kan man säga. Jag börjar inte på 0 igen , tänker jag.

Tack till er alla som skriver här. Inspirerande.
Jag blir samtidigt rädd och undrande över vissa som skriver och sedan tvärtyst. Kämpa på. Visst kan det bara bli bättre?

Vara nöjd. Kan det vara så enkelt ? Att man helt enkelt måste vara nöjd utan att dricka. Anpassning helt enkelt Nya perspektiv. Fotboll som ikväll har ju tidigare inneburit öl. Ikväll blir det bättre med läsk eller möjligen alkoholfri öl. Bättre fokus. Dessutom ännu piggare imorgon 😄👍. Lätt är det då inte alltid. Under lunchen pågick en slags övertalningskampanj om att det är väl klart du ska ta några öl. Tror och känner dock nu att det är bäst att helt avstå.
Tack till er alla som skriver här. Ingen nämnd, ingen glömd.
Kriga på och kämpa 💪.

Slalombackar och annat
Jag har efter att ha lyssnat på Alkispoddens avsnitt med Anna Sjöström börjat fundera över det här med beteendet. Sjöström
pratar om en snöboll som kommer i rullning. Jag tänker att man också väljer backe och färdsätt.

Det handlar ju om att få stopp . Jag tror inte man måste slå i botten som vissa tror utan snarare att man kan bestämma själv att botten kommit redan innan man nått dit.
Totalt har det nu gått 92 dagar sedan jag bestämde mig för en förändring. Tagit fem återfall. 45 dagar sedan sist.

Har gått bra. Inte varit torrfull direkt utan mestadels glad och nöjd men… idag vill jag annorlunda. Börjar tvivla av flera skäl.

Det är just i detta stadie jag fått för mig av allt jag läst här som man kan sakna den där handen som
skulle kunna hjälpa en. Raderna som skrivs kanske inte syns eller så kanske de inte skrivs alls.

Nåja, det blir bäst utan och finns ju annat drickbart utan alkohol som är gott. Kan tipsa om bubbel Odd Bird om man nu tycker alkoholfritt är OK. Ha det gott alla där ute.

Välkommen hit!
Kul att du skriver och jättebra jobbat med 92 dagar sen du bestämde dig. Jag tänker att det är viktigt det där med hur man hanterar ett eventuellt återfall där i början. Om man kör vidare eller om man stannar där.
Du skriver att du börjar tvivla av flera skäl nu. Det är ju vanligt med tvivel, t,ex nu är det jul skulle jag inte kunna… eller det kanske inte var så farligt eftersom det gick lätt att sluta, jag kan ju bara testa…
Hur går dina tankar?
Det är viktigt att hålla i nu för att få de verkligt goda effekterna av alkoholfriheten. Lugnet, närkontakten med känslor (på gott och ont ibland, men väl värt att leva utan), fysiskt välbefinnande (bättre mage, bättre sömn…), initiativförmåga (saker blir gjort).
I Det vidare livet finns många jämförelser om då och nu. Alltså det är inte tip-top alla dagar, men de allra flesta landar i att alkohol inte löser något av det man ibland skulle vilja medicinera. Vi som testar nån gång ibland får psykiska effekter som gör att valet att inte dricka blir tydligare. Oro, ångest, rastlöshet, sömnproblem, nedstämdhet är väl effekter som jag har fått dagen efter. Ja, du hör ju hur enkelt det också vore att hamna i att försöka medicinera bort de känslorna med alkohol.
I alkispodden beskrev en av programledarna hur det kändes när han blev mer inne i sig själv, tankarna började snurra, då behövde han lyfta sig ur det stadiet, göra tjänst (AA). Om man inte är med där så tänker jag att fenomenet är det samma, grubblerierna, tankesnurrorna, fixeringen på sig själv. Vänd blicken utåt. Vad kan du göra för någon annan idag? Vad kan du göra för bra för dig själv? Närvaropodden kan du också lyssna på. Beskriver hur man kan jobba med tankarna.
Och en sak är säkert, det blir bäst utan. Det finns nog ingen härinne som har ångrat en nykter dag. Lycka till!