ninnifia

Hej alla ❤️ Ny här. Har fått en ful ovana att nyttja detta varje dag. Jobbar och älskar mitt jobb När kvällen kommer och vi tänder en brasa i spisen och då är det gott med en whisky. Sen lagar vi god mat och dricker vin.
Varje dag!!! Det är inte sunt. Hur ska vi bryta detta ”mysiga” mönster

Byt ut mot te och alkoholfritt kanske?
Eller byt ut whiskeyn mot promenad. Hoppa över vinet. Efter mycket harvande fram och tillbaka med det där har jag insett att för mig är idén om vinet mycket viktigare än vinet i sig. Brasan är supermysig utan whiskey, matlagning har jag faktiskt aldrig förstått tjusningen i att göra med vin. Det var liksom aldrig tjusigt. Jag hann inte smutta fint och avslappnat utan klunkade när jag kunde… inte så ”mysigt” i praktiken.

ninnifia

Tack Sisyfos. Har testat med te. Ibland går det bra men så svårt å sova då. Har anmält gymet. Startar nästa vecka. Ska bara komma ur den ”mysiga rutinen” 😒

ninnifia

Tack Sisyfos. Har testat med te. Ibland går det bra men så svårt å sova då. Har anmält gymet. Startar nästa vecka. Ska bara komma ur den ”mysiga rutinen” 😒

@ninnifia
Jag är också ny här och i samma situation och detta har pågått länge, år. Min ångest och skam har ökat på grund av detta och ju mer den ökar desto mer dricker jag för att döva och få lugn, ett tag. En ond cirkel. Vi har slutat många gånger under åren och sedan börjat igen. Då vi båda dricker tillsammans varje dag måste vi avsluta detta tillsammans, annars går det inte. Vi har beslutat att sluta igen i söndags och vi är nu på dag 3. Ingen alkohol finns. Alltid värst första veckan och dålig sömn, ångest. Men det vänder och känns så jävla skönt att vakna och veta att vi inte druckit! Jag ska prova alkoholprogrammet här. Ersätta ”Mysstunderna” med annan aktivitet, träna, läsa eller annat. Har även berättat för vän om mitt problem, min skam, för att få stöd vid behov och inte behöva smussla med detta. Tar en dag i taget och firar varje dag jag är nykter. Vet inte riktigt mitt mål än utan tar en dag i taget. Kanske kan jag inte dricka mer då jag misslyckats bryta så många gånger men denna gång vill jag lyckas och ta den hjälp jag behöver. Ska börja hos psykolog också då det finns mycket att prata om och hur hantera ångest. Vet att den minskar med nykterhet.
Lycka till!

@ninnifia
Så började det här också ff mysigt men …. Kopierar mitt inlägg från flash.

Jaha. Dags för mitt första RIKTIGA försök…

Historik. Har alltid gillat fest, party, konferenser, resor supandet har byggts på under åren minst 35.
Pendlat i många år och då hållt mig nykter typ må- ons. Sen flyttade hustrun till min arbetsort och det blev vin (etc) till maten varje dag. I år har jag varit nykter 6 dagar. Under resor (åker ofta utomlands typ varannan månad innan covid). Då är det ju hela dagarna ofta 24\7.

Sista typ 2-3 åren så har jag ofta gått hem från jobbet till lunch, skyller på nått telemöte. Lunch hemma innebär ju nån öl och nån tjuvklunk. Sen har man ju alltid en mysig kväll med vin och nån whisky till tv.n …
När jag nu skärskådar mitt beteende och är ärlig med mig själv så inser jag ju att dagarna sista året mycket gått ut på - sova till typ 10 jobba till lunch sen smålullig till middagen när det äntligen blir legalt med en öl eller vin. Dricker vardagligt inga jättemängder men som sagt i princip alla.

I somras fick jag ett litet sår i kinden från en buske - blödde fan i fem minuter , råkat klösa på det när jag var med polare en annan kväll blödde som fan.
I lördags igen när ja g bara torkade mig. Min fru som är utbildad (dricker åxå jämt men bara ett par glas och bara på kvällen) sa… du kanske bör kolla din lever.

Så igår efter dom två sedvanliga kortburkarna till lunch började jag googla. Blev fan livrädd.
Begynnande cirrius eller utvecklad skrumplever.
- pissar brunt luktar illa - check
- ont i magen typ losec - check
- sår som inte vill sluta blöda - check
- torr hud med typ exsem samtidigt som oljig hud (levern fixar oljan när kroppen torkar ut - check på båda.
Man får väl vara nöjd med att man inte är gul i ögonen …..

Blev så skiträdd att jag (än så länge) har noll sug. Har iofs naltrexon om suget kommer men vill inte utsätta levern för ett enda läkemedel om den nu mår dåligt. Vet inte ens om jag vågar ta en insomningstablett ikväll som jag nog behöver för att kunna sova alls.

Nu börjar min resa .

Shit, det där hade skrämt mig med, och gör!
Dags att ta hand om dig själv kanske?
Så bra att du skriver här, då det finns så mycket vishet och välvilja att hjälpa, tillsammans med dig! 🧡🍂🧡

ninnifia

Åhh så glad jag blir att träffa ”nya vänner” med samma problematik. På måndag har vi bestämt att inte dricka i veckorna. Vi börjar så iallafall. Det bästa hade ju varit en månad vilket vi gjorde i våras. Jag är så glad att detta forumet finns.
BTW idag bokade vi skidresa till Österrike så måste peppa mig själv och bli fit for fight och inte en försupen kärring. Kram och tack för ni finns ❤️

Leverprov på måndag. Sitter hos en kompis på taco middag jag dricker alkoholfri öl han vin. Funkar bra. Oförskämt lite abstinens åxå.
Har fan bestämt mig på riktigt. Älskar att vakna pigg och glad! Tack alla ❤️