Har en vän som dricker alldeles för mycket men ser inte problemet själv är orolig att nått ska hända henne vart vänder man sig där man kan vara anonym och tipsa om detta utan att behöva ringa och prata med någon utan endast skriva vad det handlar om och uppgifter till personen så hon kanske förstår allvaret och tar hjälpen.

Li-Lo

Hej qvisa

Välkommen till oss!

Det är några dagar sedan du ställde din fråga. Jag hoppas att du får mer svar från andra.

Tänkte ge dig några reflektioner men är lite osäker på vad du efterfrågar så jag ber om ursäkt direkt om det jag skriver inte stämmer med din fråga. Det jag är säker på är din omtanke om din vän.

Mig veterligen så finns ingen instans som tar kontakt med en tredje part utöver socialtjänsten och då behöver du göra en orosanmälan. Det kan du göra skriftligt. Samtidigt kan det ibland bli svårt för den det gäller som kan reagera med misstro, misstänksamhet mot alla sin omgivning och då inte våga be om hjälp. Knepigt. Å andra sidan har inget annat hjälpt så är det ett alternativ. Kanske frågade du var din vän kan vända sig anonymt? Och då är ett tips: hit! Eller till Alkohollinjen, 020 844448.

Vi har lite tankar om vad en kan göra som vän då en känner oro för någons alkoholvanor. Jag lägger länken här:
https://alkoholhjalpen.se/kompis

Hoppas att något av förslagen blir hjälpsamma för dig så du kan bli hjälpsam.

Varma hälsningar
Li-Lo
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet