Ny här.. jag måste ändra på mitt drickande och avstå helt ett tag. Har varit ledig i 10 dagar och varit i stort sett full hela tiden. Jag är ensamstående till en skötsam tonåring. I somras lämnade jag min sambo. En riktigt elak person. Det hela började med att jag blev medberoende och tog på mig hans alkohol vanor… det blev så lätt att ta ett glas vin som blev 6 glas vin varje kväll.

Nu vill jag verkligen sluta dricka. Första dagen idag…

Hur gör man när man blir sugen och uttråkad? Jag provade att sluta några dagar men det blev så tråkigt och jag saknade ruset..

Hej Emma 👋😊! Den känslan av ”nu måste det vara nog!” som du beskriver - och hur man sedan omförhandlar den och ändå dricker igen, känner vi nog alla här igen… 😣 Här i forumet finns huuuur mycket bra tips, stöd, klokskap, omtanke och tålamod med varandra som helst! Jag har, precis som du beskriver, haft svårt att kliva av alkoholtåget bla pga att jag är dålig på att stå ut med ”tråkighet”. Jag har varit på den där ”nu är det nog”-punkten många gånger… Hållit upp lite, men sedan börjat om. Den här gången bestämde jag mig för att hålla i (inte dricka) oavsett hur tråkigt det kändes eller hur omotiverad jag möjligtvis var för dagen. Det har funkat snart en månad och man mår ju hundra gånger bättre 😊. Tråkighetskänslan går över! Och den är ju hursomhelst lättare att stå ut med än det du känner nu en sådan här morgon… Eller hur 😊?

Bra gjort av dig att skriva här 💪🏼✨! Ta en liten stund och en liten dag i taget 👣🤗.

@Annabell

Jag kommer ihåg ”livet” innan jag trillade dit (7år sen) då brydde jag mig inte alls om alkohol.. ibland om det var något så drack jag, om jag va på middag eller ute…

Det här med hemma drickandet är helt sjukt och smygit sig på.

Tack för din uppmuntran 😊 och grattis till en månad FRI. Det ger så mycket att läsa andras historier och upplevelser.

Anonym26613

@Emma77 Välkommen hit 💚🌸🥳
Jag heter Mary och han hängt här av och till flera år. Om du klickar på min alias, så hittar du årets trådar 😊

Det bli lättare att stå ut om man är tillsammans. Skriva och läsa här hjälper. Bra att ha något att se framemot. Tex sova bättre. Se yngre ut. Få mindre ångest. Det beror på vad du hoppas av detta.
För mig har nykterheten blivit vardag, men när tristess kommer så kan hjärnan fortfarande ibland spotta ur sig en tanke om att dricka. Men jag har lärt mig att A innebär endast MER rastlöshet och stress.

Har du börjat programmet här på alkoholhjälpen?

🌸💚🌸💚🌸

@Miss Mary Poppins

Nej jag har inte kikat runt så mycket här på siten 😊 just nu ligger jag hemma med 40 graders feber. Det är inte Corona..

Jag ser på riktigt fram emot att lägga alkoholen bakom mig. Inget mer hemma drickande och helg drickande bara för att ’unna’ sig som belöning. Jag har dock inte bestämt mig om jag ska bli 100 % nykterist.

@Emma77 Hej! Känner igen mig i det du skriver. Mitt drickande eskalerade och jag tålde allt mer och behövde mer för att få ruset. Till slut drack jag varje dag och blev beroende. Det blev en ond cirkel. Kändes svårt och tråkigt att sluta och hitta ersättning för ruset. Att vara beroende är att vara fånge och hjärnan kidnappad av alkoholen. Till slut orkade jag inte mer och kände att jag går under. Jag fick nog och det enda sättet för mig var att sluta dricka och inse att jag inte kan hantera alkohol. Jag kan inte ta ett glas för det slutar alltid med över en flaska. Idag ca 9 veckor senare är jag så otroligt glad över mitt beslut och jag mår så ofantligt mycket bättre både psykiskt och fysiskt. Det är en kamp men det går med stark vilja. Detta forum är ett oerhört stort och viktigt stöd för mig i min nykterhetsresa och utan det skulle det inte gå lika bra att sluta dricka.

Kämpa på och lycka till!

Anonym31513

@Emma77 Välkommen hit! Som hjälp mot att bli uttråkad tycker jag att motion hjälper. Jag är ute och joggar en del. Att lyssna på poddar och ljudböcker hjälper också. Sedan har jag jobbat en del med acceptans. Det går i korthet ut på att man lär sig acceptera att livet är tråkigt ibland och det är inget farligt med det.
Krya på dig!

Anonym26613

Krya på dig @Emma77!! 💚

Härligt att du ser framemot nykterhet. Det har faktiskt varit mycket givande. Självkänslan är bättre och jag har sparat jättemycket pengar 😅🙏
Det bästa med nykterhet är:
Lugnet
Flera timmar på dygnet
Mindre ångest
Sover otroligt bra
Alla djupa diskussioner som jag minns
Bättre relationer

Listan kan göras lång 😅🙏

Ta nu hand om dig och bli frisk igen. Kul och ha dig här 😊🌸💚

Välkommen hit och krya på dig också!
Man behöver inte bestämma 100% nu eller ens den. Att ta några- 3-6 månader nykter är dock ett bra beslut. Men många håller upp ett helt liv med en dag i taget.
Läs och skriv här. Läs på om hjärnan och hur den påverkas av alkohol. För att inte tala om vikt, hy och plånbok. Överraska din skötsamma tonåring med att bli ännu skötsammare 🙂 Låt hen bli en slarver- eller skapa utrymme för det iallafall.
En dag i taget funkar utmärkt som start! Kram 🥰

@Se klart

Vikt hy och plånbok 🤩 bara det är värt det ju egentligen 😄 gick du ner i vikt när du slutade dricka? Själv har jag gått upp 11 kg.. det smög sig på sakta men säkert.. jag har mått så dåligt över att gå upp så mycket och bedövande med vin usch…

Dag 2 utan en droppe vin.. det känns bra. Jag avbokade ett nyårsfirande för att slippa hamna i en festa miljö nu i början. Till mina vänner sa jag bara att jag vill fira nyår med min son som ska vara hemma. Vill inte trumpeta ut att jag ska ta en paus. Jag har liksom hållit mitt beroende hemma och hemligt..

Tack för all support! ♥️♥️♥️

Anonym26613

Bra beslut gällande nyår. Jag stannar också hemma, men mest pga restriktioner. Ska bli mysigt 🥰

Jag misstänker att jag kommit till klimakteriet och därför samlar på mig lite extra. Och i början så unnade jag mig mer godis för att hålla mig ifrån A. Så tyvärr, vikten kan jag inte skryta om 🤣👌 väger ungefär som förra året.

Men jag tycker som många andra här, att det är bra att inte ta för många utmaningar åt gången. Om man tex slutar dricka och också slutar äta godis (som jag försökte) så ökar risken att man ger upp. Så unna dig gärna annat gott under de första månaderna. Skit i vågen 🙏❤

Grattis till dag 2. Jag hatade dag 3, hoppas du får inte lika jobbigt som jag. Kvällen på dag 4 brukade det kännas lättare. Helger var också svårare i början. Kändes som att det kröp under huden. Kämpa på!! Jag tror på dig!! 💚🌸👏👏👏

@Miss Mary Poppins

Jag tror att helger kan kanske vara värst… när man kommer hem från jobbet på fredagen och vill kicka igång helg feelingen.. vet inte vi får se 😊

Vad brukar du göra på fritiden? Antar att du inte har små barn som du är upptagen med..

Hej @Emma77 💗

Om du vill så kanske vi kan kroka arm och stötta varandra? Jag har skrivit på forumet i en evighet. Tänker att det beror delvis på att jag började skriva då när många andra fortfarande läser men jag tänkte/tänker att man måste kunna skriva när det är väldigt svajigt och geggigt. Nu tänker jag att jag närmar mig slutet på resan av det geggiga livet för att samla fler nyktra dagar.

Kram 💗

Anonym26613

@Emma77 Jag är mamma, men har inga småbarn. På helgerna gör jag nuförtiden ganska mycket eftersom jag vaknar utvilad och har energi även på kvällarna. Tittar på På Spåret, äter något gott, ser på film, promenerar, tränar...
På veckorna blir det träning och mycket tv-serier. Eller så läser jag böcker.

Har du kommit på nya fördelar med nykterhet? Vad sägs om att kunna köra bil när man vill 😊👍🥳

@Miss Mary Poppins

Gud va skönt det låter 😊 det du skriver.. vakna utvilad, promenader, träna, äta något gott och serier ( älskar serier )

Hoppas att jag hamnar där du är!
Njuta och som du säger att man är körbar om det skulle behövas…

Va duktig du är och jag får energi av det du skriver 😊

Jag ser allt det du skriver som fördelar..
plus att jag längtar till att mina dagar inte försvinner av att jag är bakis.

Gå till jobbet och va klar i huvudet
Är så trött på att fyllegagga, värdelösa samtal, ljuga för mina nära.. usch!

Tack ♥️

@Emma77 Härligt att höra att du låter så glad😁. Det är verkligen skönt att vakna nykter och att komma till jobbet med klar blick och högt huvud. Inte skam och tro att alla ser genom dig. Slippa planera inköp av alkohol så att det verkligen ska räcka och inte ta slut mitt i. Vakna utan ångest och med förhöjd självkänsla.
Du jobbar på bra! Ha det gott💕

Anonym26613

Godmorgon!
Hur känns det idag då? Nu gäller det att samla på lite dagar. Medan du gör det, så kan jag rekommendera att googla på Annie Grace eller annan fakta om alkohol. Det kan vara hjälpsamt att förstå vad som pågår.
Lycka till med dag 3 💚🥳🌸

@Miss Mary Poppins
Det känns jättebra faktiskt… jag har inte abstinens alls.. det jag kan känna lite oro över är när jag hamnar i sociala sammanhang. Här i Stockholm så säger man inte ”ska vi gå på Cafe?” Utan det är alltid ”ska vi ta ett glas?” Som alltid blir 10 glas typ… men jag får utnyttja Corona läget och tacka nej helt enkelt. Nu ska jag va hemma imorgon (Skönt) och börjar jobba den 10 januari så det blir som en ”kick start” i nykterheten.

En annan oro jag har är ’tänk om mina vänner inte vill va med mig längre för att jag vill ta en lång paus ’ tänk om dom tycker att jag är tråkig 😐

Jag är ju inte uppväxt med alkohol runt mig eftersom mina föräldrar aldrig drack. Jag lärde mig wine and dining genom pojkvänner när jag blev äldre.. men fan om man ska vara ärlig så är de flesta i Stockholm mer eller mindre alkisar.. iallafall de som bor i stan. Man umgås bara genom att dricka alkohol.

Dag 3 idag och jag tar en dag i taget. Jag har ett systembolag precis runt hörnet från där jag bor och tar en annan väg för att det inte ska bli en trigger.

Kram ♥️