Ny här, men har i perioder gått in och läst några trådar.
Jag har i princip varit en helt nykter människa i 30år, men sen jag skilde mig och träffade min nya sambo för 4år sen så har det blivit på tok för mycket alkohol.
Jag älskar verkligen min sambo och vi har ett underbart förhållande, men han tar gärna ett par öl på kvällen utan problem. Jag däremot tål ingenting och kan verkligen inte stanna vid ett glas vin som jag bestämt (när jag är nykter) ska räcka. En hel flaska senare så blir jag som förbytt, jag blir elak, aggresiv och gör saker som är så långt ifrån mitt riktiga nyktra jag 😔
Att han fortfarande är kvar med mig är ett under. Efter nyår så kommer jag satsa på nykterhet. Ska med skräckblandad förtjusning se hur långt ner i skiten jag faktiskt är. Kommer söka stöd här i detta forum.
Någon mer som startar sin resa efter nyår?

Missade visst att beskriva inläggets trådsmalt. I samband med min skilsmässa så började mina 2 barns svårigheter i skola osv bli stora. Jag är en riktigt hörsammande och har verkligen lagt hela min själ på att stötta, leta, jaga osv äldsta barnet som började spåra ur i tidiga tonåren. Absolut inget heroiskt med det, men jag tror att sanningen är den att att när vi haft lite lugnare perioder så har all oro och ångest släppt/dämpats med stora mängder alkohol.
Det är min väldigt förenklade teori kring varför jag sitter här.

Missade visst att beskriva inläggets trådsmalt. I samband med min skilsmässa så började mina 2 barns svårigheter i skola osv bli stora. Jag är en riktigt hörsammande och har verkligen lagt hela min själ på att stötta, leta, jaga osv äldsta barnet som började spåra ur i tidiga tonåren. Absolut inget heroiskt med det, men jag tror att sanningen är den att att när vi haft lite lugnare perioder så har all oro och ångest släppt/dämpats med stora mängder alkohol.
Det är min väldigt förenklade teori kring varför jag sitter här.

Anonym26613

Välkommen hit och kul med egen tråd 💚🥳🌸

Det brukar alltid poppa upp många nya i början av året så du kommer inte vara ensam. Och det finns många stammisar som kämpar också mer nykomlingar. Det är bara roligt att få in lite nytt blod 🥳💚

Lycka till med dina planer!!

Jaha då va dagen kommen. Nyårsafton firades förvånansvärt nog med måttlig mängd alkohol. Så skönt att sista kvällen med alkohol inte resulterade i bortgjordhet 🙂
Känner mig taggad att få bli mig själv igen. På alla plan, fysiskt psykiskt och självkänslomässigt (är det ens ett ord?😂). Mitt drickande har verkligen raserat mycket för mig och inom mig. Det måste få ett slut nu!
Ser framemot att räkna dagar-veckor-månader som nykter. Ett bra tag framöver. Kanske kommer jag sedan kunna dricka måttligt, kanske inte? Vi får se. En timme i taget, en dag i taget.

@Miss Mary Poppins tack så mycket! Hade svårt att sova inatt, oroligt i både kropp och hjärna. Har aldrig haft svårt att sova vare sig innan min ökade alkoholkonsumption eller under den. Men å andra sidan så är det nästan första nyktra kvällen på över 6månader (skämskudde 😔).
Blev en lång sovmorgon viket var skönt, men kände ändå en viss irritation imorse. Men nu har jag avverkat ett halvdant gympass med dottern. Känner mig ändå ganska nöjd med det.
Hoppas på en lugn kväll med Coca-Cola och tv.

Anonym26613

En dag år gången 💚🙏
Att träna hjälper att distrahera. Jag åkte och handlade sent på kvällen. Då kunde jag få vinsterna från nykterhet då jag körde bil, och bort tankarna från a. Dessutom var systemet alltid stängt vilket hjälpte.

Vad ska du unna dig istället? Jag drack massor med Cola. Åt godis. Fungerade för mig 😅👍💚

Dag2 snart avklarad. Sammanfattningsvis har kvällen varit tråkig och lite smått ångestfylld. Det som från början gav mig ångest att börja dricka finns ju kvar, jag måste bara lära mig att deala med det. Nykter men uttråkad dag 2.

Anonym26613

Lycka till med dag 3 🙏💚
Alla upplever ångest ibland. Men för mig har den blivit lättare att hantera nykter. Och numera vaknar jag inte på nätterna pga det. Tror solljuset betyder mycket för mitt mående och samtidigt då vi samlar ihop flera nyktra dagar så går vi mot våren. Håll ut! Du ångrar aldrig en nykter dag 🙏💚

@Miss Mary Poppins Ja jag håller nog med om att ångesten är lättare att hantera nykter, men jag känner tydligt av när på eftermiddagen och kväll som jag brukar fylla på i ett försök att döva ångesten. Dom första glasen brukar funka sen går det utför och skapar mer ångest. En annan reflektion är också att när man dricker mår man dåligt på morgonen och mår såklart ”bättre” på kvällen medans som nykter mår jag mycket bättre på morgonen medans kvällen känns tråkig och stressande. Ingen raketforskning direkt 😂 men ändå en reflektion. Har inte bråkat med min sambo någon av dessa kvällar, vilket är väldigt skönt. Däremot så värmde jag på middagens rester 3ggr igårkväll, i tristess tror jag? 🙈 Inte bra alls, kommer rulla fram om jag fortsätter göra det. Igårkväll så började lite hjärnspöken komma iform av att jag började diskutera med mig själv om jag inte skulle satsa på att köpa en flaska vin och ”ha hela helgen”, samtidigt som jag vet att det inte funkar för mig att bara ta ett glas vin till middagen och sen inget mer. Det vet jag ju!
Jag känner som dig med- mörkret gör mycket till, längtar verkligen efter vår och ljus.
Nu ska jag sparka igång dag3 på denna resa 💕

Anonym26613

Godkväll! Dag 3 är seg! Ush! Hoppas du tacklar den bättre än jag gjorde. Eller ifs, jag höll mig nykter så borde inte klaga. Men jag minns hur segt det var ett år sedan. Ville bara sova till dag 10.

Själv går jag och funderar på hur jag ska hålla motivationen uppe med godisstopp. Tror jag får gå äta lite fruktsallad 🥰
Vi hörs! 💚🌸💚🌸💚

Dag 4.
Igår eftermiddag Påväg hem efter en handling så frågade sambon om vi inte skulle svänga förbi bolaget och bara köpa något litet. Det gjorde mig irriterad. Han är den som inte ser sig som beroende här, utan han hävdar bara att ”det bara är gott” varför han dricker 3-5 starköl varje kväll. Sen när jag bad att vi inte skulle till bolaget så började han diskutera om att han åtminstone borde kunna köpa folköl till kvällen. Blev irriterad igen. Men samtidigt gick det upp för mig att det nog är lite tufft för honom med, så då fick jag lite dåligt samvete över min egen irritation.
Inser att detta kommer bli tuffare för mig om jag alltid ska få en fråga eller ett val varje dag om jag vill ha vin eller ej 😡 Har pratat med honom om detta redan dag1 men ändå frågar han 🙄

Morgon dag 5.
Lite svårt att somna igår, men när jag väl somnade så sov jag bra. Har funderat lite kring mål osv, jag har ju inte satt något definitivt datum för när drickstoppet är över. Mitt mål är ju att kunna dricka måttligt och sällan. Jag skulle nog kanske kalla mitt förhållande till A för riskbruk snarare än missbruk?
Saknar ett fylligt glas rödvin, i övrigt så saknar jag ingenting med alkohol i idag. Skönt!

@rakel87 Hej! Ser att du funderar kring mål mm. Ett tips är att gå med i alkoholprogrammet på detta forum, om du redan inte gjort det, det är ett bra stöd kring funderingar och ger vägledning.

Ha det gott!🌸

Hej. Dag6 och sambon kom hem med 2 flaskor vin. Han fick i sig nästan 1,5 flaska innan jag föll och tog 2 glas. Vafan! Jag va så bestämd ju! Orkar fan inte stå emot är sån jäkla loser.

@rakel87 Att ha alkohol hemma när man ska försöka vara nykter är en superutmaning men väldigt stor risk att trilla dit. Det är en pina i början av nykterheten. Jag skulle aldrig ha klarat av att ha alkohol hemma och väcka alkoholdjävulen i mig, den kör på autopilot. Det är även en stor utmaning om den ena av er dricker alkohol, det bästa vore om ni kunde göra detta tillsammans.

Du är ingen looser! Det blev en alldeles för stor utmaning. Det är bara att hoppa upp på hästen igen och ta nya tag.
Gå igenom alkoholprogrammet och bestäm dig för något mål, det kan vara bra som en hållpunkt.
Nya tag imorgon och lägg snedsteget bakom dig och blicka framåt💪💕