Hej,
Valde att sluta dricka för en vecka sedan efter många års drickande. Abstinensen gör mig galen, tog 4 st Folköl igår för att dämpa ångesten men idag är det ett helvete. Ångest, frossa och konstant ringande i öronen?
Har ni något tips ? Bara vänta ut ??

@SweBro Slutade du dricka för en vecka sedan och har fortfarande symptom? Du kan läsa lite mer om abstinens här: https://alkoholhjalpen.se/akut

I övrigt är det alltid lite vanskligt att ge råd om abstinens för det är ju potentiellt livsfarligt. Det bästa är alltid att ta hjälp av sjukvården vid alkoholstopp efter ett långvarigt missbruk.

Med det sagt så brukar de fysiska abstinenssymptomen peaka på tredje dygnet och bli bättre efter det. Att du skulle behöva någon nedtrappning efter en vecka utan alkohol låter inte sannolikt. Däremot är ju det där med ångest väldigt vanskligt. Det påverkas ju inte endast av det fysiska med alkohol och det kan man ha besvär med ganska långt efteråt, tyvärr, och då hjälper det ju inte att ta till alkohol.

Läs länken jag skickade till dig som går till alkholhjälpens egna tips. Utöver det kan jag bara säga att det säkraste är om du hör med 1177 och får du allvarliga symptom bör du söka sjukvård direkt. Har du ångest och frossa så är nog det bästa att du ser till att äta riktigt näringsrik mat, sova mycket och eventuellt ta tillskott i form av b-vitaminer och magnesium främst och låta det ta tid.

Tack, slutade helt för en vecka sedan, några dagar med symptom eventuellt men hade influensan så det var det kroppen fokuserade på mest, idag är jag frisk men funderar på om det var gårdagens drickande som spökar med mig idag.. det är framförallt ångest idag, tryck över bröstet och kroppen fryser.. Kanske spänner jag mig, är hypokondriker och blir rädd för minsta lilla.
Intalar mig själv att jag förmodligen är fysiskt och psykiskt utmattad efter en alltför lång tids drickande..

Gick från Starköl till Folköl och intalade mig själv och min sambo att det är ok, men det eskalerade bara till att jag drack fler och skamset gått till butiken för att köpa fler innan de stänger sent..

Har bestämt mig, för första gången att ta tag i min alkoholism och se ljus i livet igen.

@SweBro Hej o välkommen!
Är inte så medicinskt kunnig så jag ger inga såna råd!
Har varit a-fri en tid o har en forumtråd du kan läsa i om du vill...
Hoppas det kommer att kännas bättre för dig när det gått lite längre tid! 💪👍
Tror det är ett bra beslut du fattat men det gäller att ha tålamod o envishet!
🤗 Styrkekram

@SweBro välkommen hit, jag slutade dricka för lite mer än två veckor sedan. Mitt största problem nu är något du också nämner, nämligen att jag är så galet spänd och har svårt att koppla av. Det kan ge alla möjliga konstiga individuella symptom har jag läst. Men sök läkarhjälp om det behövs. Du kommer fixa det här, lycka till.

@Matti77
Hej! De värsta för idag har lagt sig, trodde jag var på väg att bli galen först med den ångesten, aldrig känt så förut, men en lång promenad, nyttig mat och mycket vatten gjorde att det efter ett tag gick bättre. På något sätt var det skönt att sätta orsak alkohol på ångesten, gjorde det enklare att gå igenom. En dag i taget..