Jag har för vana att dricka när jag känner mig ensam elller uttråkad, exempel köper hem 10 öl till helgen men dricker upp alla själv i min lägenhet redan på torsdagen. Är då bakis på jobbet på fredagen. Eller om jag ska möta upp en vän på stan för middag och säg 2 öl, så skiljs vi åt 22:00 och båda har haft en trevlig kväll, men i mitt bakhuvud så på vägen hem stannar jag till på puben som stänger 01:00 och tar 4-5 öl till. Har svårt att sluta när jag väl börjar, har nog inte insett att mina alkoholvanor är ett problem. Vill ju kunna skåla med ett glas skumpa osv i framtiden. Jag har bestämt mig för att vara helt nykter i 6 månader nu och se om jag efter denna period kan nöja mig med just en midddag och 2 öl. Jag vill ha ett sunt liv.

Anonym26613

Välkommen @efianen och grattis till ett bra beslut 🥳💚

6 månade kan så småningom kännas som en evighet, men helt fantastiskt att du testar en längre stund. Har själv testat både 1 månad, 3 månader och 6 månader och kan verkligen rekommendera den sistnämna. Eller så fortsätter du ännu längre. Men hur det än går, ge inte upp. Du har tagit ett klokt beslut 💚🌸💚🌸💚

Anonym26613

@efianen det går bra för mig 🙏💚 Tack! Om du klickar på mitt namn så hittar du mina två trådar. Jag skriver numera under det vidare livet. Testade att leva en stund så att jag drack småmängder (0,5-1) glas vin i sociala sammanhang. Märkte i december att det kunde ha blivit mer och drog i handbromsen. Så jag kör helvitt. Det blev över 350 dagar utan A förra året, så måste verkligen vara nöjd. 😊💚

Jag älskar att vakna så här på en söndag, efter härlig sömn och helt utan ångest. Jag vill aldrig riskera detta. Så hoppas du också lyckas med en lite längre tids nykterhet 🙏🌸💚