Jag lider av diverse diagnoser, social fobi, ångest, add och autism.
Jag sitter bara inne då jag inte vågar gå ut, förutom till affären nära mig där jag köper mat. Även för att gå dit så måste jag dricka innan för att våga. Jag kan inte se hur jag ska klara mig utan alkoholen. Jag dricker aldrig så jag blir full, jag vill inte tappa kontrollen. Jag tar några (många) glas och då kan jag gå och handla och prata med folk i telefon. Jag vet inte vad jag skulle göra utan alkohol? Det finns inga mediciner som botar min sociala fobi eller add eller autism. Det känns så hopplöst det här.

Li-Lo

Hej ND

Välkommen till oss på Alkoholhjälpen. Det är några dagar sedan du startade din tråd. Vill berätta att det kan ta ett tag innan en tråd får fart. Om jag förstår dig rätt har du det kämpigt med det som för andra inte behöver kräva så mycket energi samtidigt låter det som att du försöker finna vägar för att ha det så bra som möjligt.

Du är inte ensam om att använda alkohol för att bedöva vissa känslor eller tankar. Alkohol kan initialt vara bra på det. Dessvärre leder det ofta till andra bekymmer och sakta men säkert anpassar sig hjärnan och en behöver dricka mer och mer för att får den effekt en vill ha. Vilket kan leda till beroende med mera. Nu vet du säkert redan det eftersom du skriver här och letar efter andra sätt att leva ett liv som passar den du är.

Hopplöshet är en tung känsla att bära och jag kan inte veta vad som är den bästa vägen för dig. Det jag vet är att det finns hopp och du verkar ha modet att prova olika saker. Bland annat att skriva här. Jag hoppas att du får fler svar, kanske även från någon som kan känna igen sig just de svårigheter du beskriver.

Fint att ha dig här.

Vänligen Li-Lo
Alkoholhjälpen

@Li-Lo
Tack så mycket för ditt svar. Jag vet ju att alkoholen är dålig för min kropp, men ibland tänker jag att jag ändå lika gärna kan dö. Men så finns det någon tanke inom mig som säger att jag inte vill dö.

Hej @ND !

Välkommen t forumet!

Jag skriver lite hastigt för jag måste iväg t jobbet. En fråga innan jag skriver mer. Jag förstår att du har sökt hjälp för add, autism och social fobi eftersom du säger att det finns inga mediciner? Nyfiken på vad du har fått för hjälp tidigare?

Ha det fint🌟

Hej ND!

Vill också titta in och välkomna en extra gång här. Precis som Li-Lo redan skrivit vill jag också lyfta hur klokt och modigt det är att du, trots att du mår som du gör, tar dessa steg, vänder dig utåt för stöd. Bra gjort verkligen!

Du skriver att tankar kan finnas om att "lika gärna kunna dö" samtidigt andra tankar som säger att du inte vill dö. De flesta som mått dåligt på det sättet kan nog känna igen just hur dubbelt det kan vara och trots det gå vidare.

Vill du berätta mer om, vad handlar de tankarna om, som säger att du inte vill dö?

Om du vill kan du också skriva till oss på Admin under frågor, om du exempelvis har funderingar att ta direkt med oss, så du vet om du inte redan sett detta: https://alkoholhjalpen.se/fraga
Vi har också en liten text under vår fakta om just självmordstankar: https://alkoholhjalpen.se/akut#suicid Vet inte om något av det känns aktuellt men ville ändå nämna det, om du skulle få mer sådana tankar och vilja prata med någon är de bättre att ringa en gång för mycket.

Du är insiktsfull och medveten om hur alkoholen påverkar dig och din kropp, samtidigt mänskligt att ändå vara kvar i att känna att en inte vet vad en kan göra åt det, att det blir som onda cirklar som går runt runt. Alkoholen har en mycket kortsiktig funktion och just där i stunden är det så svårt att göra annat. Att då börja från andra håll, ta stöd utifrån, skriva här, reflektera är sådant som brukar vara hjälpsamt för att hitta vägar in att ta tillbaka kontrollen över alkoholen.

Fortsätt gärna skriva här, ibland behöver en skriva flera gånger innan en tråd får fart.

Ta hand om dig!

Varma hälsningar,
Rosette
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet