Jag har väntat med att göra en egen tråd för dels har jag känt att ”klarar jag verkligen det här den här gången?” dels har jag haft fullt upp med att läsa andras trådar och det har varit så intressant. Jag är nykter för nionde dagen och det har hänt förr – jag har haft vita månader (januari för det mesta), dels åt jag Campral för två år sedan och drack då endast en folköl på sju veckor (slutade då efter att jag tyckte jag fick för ont i magen av medicinen). Men jag känner nu, eftersom min historia är så lik många andras, att jag kan dela min. Och med det kanske lära mig att hantera mitt beroende av alkohol. Jag tyckte jag borde veta. Mina barns far var alkoholist och söp ihjäl sig många år efter vi skilt oss – jag visste alla ursäkter, jag visste hur en alkoholist beter sig – jag hade lärt mig allt, jag var medberoende. Men mitt eget drickande började många år senare och nu har jag suttit fast i det i över tio år – och efter pensionen har det eskalerat. Sen har ju pandemin inte gjort det bättre. Jag lever ensam och dricker ensam för det mesta – längtar efter att sitta och mysa med en flaska vin och lite gott att äta framför tvn mer eller mindre varje kväll – det har blivit 1,5 flaska vin och även öl. Jag läste när jag gick med i programmet att tre dagar per vecka bör man inte dricka alkohol. Yippi kände jag – det klarar jag ju idag, jag har ju varit bakis varannan dag så då hade det varit lätt – för mig – att skippa alkoholen… Sen läste jag att man ska dricka endast ett glas i timmen!!! Skojar dom? Jag har druckit en flaska i timmen senaste tiden… allt för att få ruset fort – men vad kommer efter det? Det är det jag måste komma ihåg – jag har somnat i soffan och dagen efter inte kommit ihåg vad som var på tv, när jag gick och la mig eller om jag pratat i telefon med någon och i så fall vad vi pratat om…. Jag har försökt sluta helt många ggr och det är först nu när jag läste om Alkoholhjälpen som jag känner att kanske, kanske det går nu. Och det där med att mysa och dricka – ja, jag läste något någon annan skrev att hur kan vi inbilla oss att det är mys? Vi mår ju sååå dåligt på natten – speciellt vid 4-tiden för mig - och morgonen efter! Jag vill, som många andra ser jag, bli måttlighetsdrickare – sån som jag var för 35 år sen dvs något glas vin någon enstaka gång till en middag med vänner, inget mer – men vet inte om det går. Jag har slutat röka många gånger och sista gången för tio år sedan men jag kan faktiskt röka några cigaretter en par ggr per år numera utan att falla dit. Tänk om jag skulle kunna göra detsamma med vinet… hmmm. Jag börjar iaf med att FÖRSÖKA vara helt nykter i 90 dagar och hoppas att det går. Jag har fått Campral igen och det hjälper – suget försvinner och kicken man får av första glaset försvinner också, iaf för mig. Vanan är det värsta, precis som det var med cigaretterna. Jag skulle behöva terapi också säger min läkare eftersom de tydligen brukar rekommendera det till medicinen och jag ser det här forumet som terapi – de skriver ju iaf om det på 1177. Det är ju egentligen bara vi som suttit fast i det som förstår.. och också förstår kampen att ta sig ur. En dag i taget.

@mormorellen Hej och välkommen i en egen tråd! Det är bra att du ska försöka vara nykter 90 dagar, då kommer du att hinna känna hur det känns att vara nykter en längre tid. Det är mycket som förändras både fysiskt och psykiskt om du ger nykterheten den tiden. Talar utifrån egen erfarenhet och har idag varit nykter i 85 dagar och jag ångrar inte en sekund😀. I början ville jag att 90 dagar skulle ske i ett nafs men idag är jag glad över varje dag som passerat. Alla tankar och funderingar behöver bearbetas, man lär känna sitt riktiga ”jag”, massor av aha-upplevelser och händelser. Detta har för mig varit nödvändigt för att hitta mina värderingar av livet och hur jag vill leva det.

Jag använder detta forum som ”egen terapi” och det är så värdefullt. Parallellt med detta går jag i terapi hos en psykolog och jag upplever det som en lyx att bara få prata om mig själv och mitt mående, oerhört värdefullt för min utveckling av mitt nya liv.

Gå med i alkoholprogrammet om du redan inte gjort det, det är ett bra stöd och ger vägledning. Man kan även kontakta rådgivarna här om det finns behov.

Kämpa på och lycka till!🌷💕

@vår2022 hej och tack för pepp!! Jag har läst en stor del av din egen tråd då du började din resa. Jag är som du, räknar dag efter dag.. det känns tufft just nu men jag tar en dag i sänder, äter godis och går och lägger mig tidigt, sover halvdåligt men jag sov sämre när jag drack. Vad jag vet så har inte mina barn vetat om att jag druckit för mycket och jag undrar om jag skulle våga tala om det för dem - de hade ju nog av sin far som drack. Den enda som vet är min bästis o hon klarar av att dricka två glas och så är det bra med det. Imorgon blir det dag 10 😮 och jag känner mig inte säker alls. Men å andra sidan är kvällarna värst. När jag vaknade på morgonen och inte hade druckit kvällen före tidigare var jag överlycklig att jag klarat det - det känns inte riktigt lika nu när jag varit nykter så länge (!!), det är liksom inte lika stor grej.... Jag har iaf anmält mig till programmet här. 👍

@mormorellen Det är mycket känslor i omlopp i nykterhetsresa, kanske känner du lite tristess och likgiltighet? Det har jag känt emellanåt, känslor av smått meningslöshet. Mitt sätt att hantera det är att tänka att hjärnan håller på med att återhämta sig från alkoholen, den vill återställa balans i signalsubstanserna. Det tar mellan 3-6 månader. Att jag måste ha tålamod och ge det tid. Sedan försöker jag att acceptera situationen ”ok, nu är det så här trist då får det vara så, låt det vara så då, jag kan inget göra åt det. Hjärnan behöver läka”. Då brukar tankar på att varför mår jag så här försvinna. Nu har jag laddat ned en mindfulness app, den heter mindfulness appen. Det finns massor av övningar som jag gillar och som gör mig avslappnad. Ska försöka varje kväll, typ 20 min lite innan läggdags, det påverkar också hjärnan till lugn.

Jag har också tittat på massor av serier för att få tankar på annat håll. Läser mycket böcker. Funderade även på att köpa ett stort pussel som tar tid att lägga på kvällarna för att koppla bort tankar och stimulera hjärnan.

Kämpa på, det är sååå värt det!💪🌷💕

@vår2022 Tack för tips!! Jag är egentligen ganska engagerad och hade det inte varit pandemi tror jag - kanske - att det känts lättare att ta det här beslutet att först och främst inte dricka 90 dagar. Jag törs inte ha högre mål nu - jag tycker det nästan är oöverstigligt ändå - och jag ska nog heller inte ha högre mål än. Jag är med i en idrottsförening där vi normalt träffas ofta, jag handarbetar och läser en hel del och tycker jag är bra på att ta vara på smålyckorna. Det är bara det att en STOR smålycka var att sitta med en vinflaska framför tvn och den måste sakta men säkert ändras och ersättas av annat. Jag hade en depression för 20 år sen och lärde mig mycket om mindfulness då och det är inte fel. Skogen och tystnaden där gör att jag mår bra att vara i den och jag tar långpromenader nästan varje dag. Känner när jag skriver och läser vad jag skriver att vad har jag att gnälla över - jag har ju verktygen och viljan... Jag förstår att det tar tid - jag jämför det med när jag slutade röka speciellt första gången - vet inte om det bedöms vara lika. Det är en stress i hjärnan som är jobbig och emellanåt tänker jag att så farligt är det väl ändå inte att dricka lite då och då men det är det ju och jag vet det. Som många skriver - min hjärna är kidnappad men jag vill bestämma över den.... Dag 10 idag och jag har gjort egen glass idag ;).

@mormorellen 😀. Ler åt hur bra det är att skriva här. Man sätter ord på känslor och tankar och för en framåt. Man hittar lösningar som man sitter på när det skrivs ned och man formulerar sig. Som du säger du har ju verktygen och viljan! Det gäller bara att få tag på detta. Det blir möjligt när de lyfts upp i ljuset, det blir synligt och gripbart. Vet inte om något kan jämföras med att sluta dricka, alkoholdjävulen är av en egen djävulklass och det gäller att genomskåda honom. Han kamouflerar sig ständigt och förvrider såväl tankar som känslor. Säger att allt mysigt görs i samband med alkohol, när man sen gör detta, mår han dåligt och får ångest. Han älskar att vara destruktiv och pina sig själv, han vet inget annat sätt att överleva på och nästlar sig in i ens hjärna och liv😱. Oj! Nu gick jag verkligen igång men det är så jag har synat och genomskådat alkoholdjävulen😂.

Hoppas du får en fin, skön dag och att glassen smakar gott🌷💕

@mormorellen Välkommen hit till en egen tråd!
Du skriver så fint om dina a-fria dagar o vad du brukar göra, låter som att du har många intressen du kan ägna tid åt som a-fri!
Det är inte helt lätt, bra att ta en bit/en dag i taget... Det blir många dagar till slut!
Jag har varit en tid här på forumet, i den a-fria gruppen har jag min tråd. Det gäller att vara envis o inte ge upp, så är det för mig åtminstone!
Önskar dig stort lycka till o att du skriver o berättar vidare hur det går för dig!
Välkomstkram från mig 🤗

@majsan_nu Hej och tack för att du skriver till mig. Jag läste lite början av din tråd o det är skönt att känna igen sig i vad du skriver. Dag 11 o jag är nykter än 🙂 och jag tar en dag i sänder. Idag städade jag o många tankar kom då speciellt när det gäller mitt vindrickande - det är precis som om hjärnan försöker förhandla med mig. T ex att "så farligt är det väl inte, du kan ju köpa en liten flaska bara..." Men efter många försök att sluta så vet jag att när jag kommer in på bolaget så blir det inte bara en halva. Jag har inte vågat köpa dunkar på 10 år.. istället har jag stressat runt på flera bolag o köpt en flaska eller två flera gånger i veckan. Jag inser, och insåg när jag drack också, att det är ju så löjligt... Såg Lerins Vägen ut igår o där sa en person bl a "när ska hjärnan förstå att det är idioti att dricka?". Ja, kära nån, ser fram emot det.. Jag är glad att jag har många intressen som, förhoppningsvis, kan ersätta vinet helt o hållet men jag är fortfarande ödmjuk och tänker inte bli förbannad på mig själv OM jag skulle få återfall - håller tummarna att jag inte får det, iaf inte de första 90 dagarna. Det här forumet är bra. Vi kan vara helt ärliga och filosofera över våra alkoholvanor. Som jag skrivit tidigare, det är bara vi som varit där som begriper.. 😉 Ha en bra kväll!

@mormorellen Dag 11 - du har kommit en bit på väg... I början går dagarna inte så fort men när man som du kommit en bit på väg då tickar det på 👍
Som du skriver är det många tankar som snurrar runt! Att ta det lugnt o en dag i taget blir många till slut!
Själv har jag ju ganska många a-fria dagar o har klarat dom utan att trilla dit! Men ibland är det tufft... Känns så bra när jag klarar mig! För mig är det ganska många "måsten" o jag behöver vila mycket. Försöker ändå ha "egentid" o skulle väl behöva vara mer aktiv. Men man får göra så gott man kan!!!
Hoppas du tar tag i några av alla dina uppslag tex den förening du är med i...
Jag hejar på dig o önskar dig fina a-fria dagar framöver 👍🥰💪
Kram 🤗

14 dagar (kvällar) - 2 veckor. Känner mig stolt över mig själv. Jag sover emellertid dåligt som många andra. Drack jättegott alkoholfritt vin igår o det fick mig inte att längta efter riktigt vin. Däremot chips.. Jag känner att Campral funkar bättre o bättre, suget är nästan borta. Vanan är kvar. Handlade kläder på rea för så mycket som jag normalt skulle ha druckit upp på 2 veckor 🙂. Jag har en fundering; mina naglar har flisats o varit mjuka iaf de senaste 10 åren (inte tidigare) o nu känns de plötsligt mycket starkare... Kan naglar bli sämre av alkohol? O bättre utan? O så fort? Många skriver här i forumet att de känner att huden blir bättre o lystern kommer tillbaka efter ett tag. Jag har inte tänkt på det tidigare, naglarna alltså..

@mormorellen Grattis till 14 dagar!🎉💐. Du ska verkligen känns dig stolt över dig själv💪. Kul att du shoppade på rean för vinpengarna😁. Tror helt klart på att dina naglar blivit starkare nu utan alkohol, kroppen håller på att återställa sig och kan tillgodogöra sig vitaminer och mineraler på ett helt annat sätt. Tycker min svett knappt luktar efter ett träningspass, men min man sade att det kanske är pga coviden jag hade då lukten gick bort ett tag och är inte riktigt helt tillbaka😂. Får återkomma när lukten är helt tillbaka.

Ha en fin söndag, du kämpar på så bra!🌷💕

Dag 18 - det känns som det gått fort även om jag i början tyckte det gick sakta. Jag är glad över att jag fått Campral. Idag var jag på systembolaget... När jag skulle köpa Ein Zwei Zero, bästa alkoholfria vinet, på Ica så var det slut.. Jag kände att det snurrade till i magen. Törs jag gå på bolaget o köpa där? Jo, det törs jag.. Det alkoholfria finns precis innanför dörren o sen var det bara att vända mot kassan. Jag tackar Campral för att det gick. Tänkte tanken att en flaska kan jag ju köpa... Såg på henne före i kön, fyra boxar... Så mycket brukade jag inte köpa... Konstiga tankar... De kanske skulle ha fest... Men tankarna försvann för suget fanns inte där. Jag laddade upp med fyra alkoholfria flaskor så jag slipper gå dit på ett tag o Ica hinner få in. Jag föredrar alkoholfritt vin ist f cider som blir lite för sött o vatten är tråkigt. Egentligen kanske det är fånigt att över huvud taget dricka vin, oavsett om det är alkohol eller inte, speciellt när jag försöker göra mig av med en ovana... men just nu känns det här alternativet bättre. Så länge.

@mormorellen Hej!
Det smög sig in lite olika dryckestips i ditt inlägg - bra tycker jag o ska lägga på minnet! A-fria öl är nog det enda jag testat annars har det mest blivit vatten, jos, te o kaffe. Utspädd tranbärsjos är helt ok.
Bra förstås att du inte gick på a-monstrets idéer om att köpa "vanligt" vin...
Hoppas du får slippa sug ett tag till för rätt som det är dyker det upp när man minst anar! Då är det fint att ha positiva tankar att sätta emot 💪🥰👍
Kram 🤗

@mormorellen Ett test som du klarade bra!💪 Har inte varit inne på bolaget ännu, bara gått förbi. När jag ser kassar som kommer därifrån får jag också massor av tankar. Tänker mest, Oj! Vad bakis de kommer att bli och tänk vad ofta jag också sprang där inne. Sen känner jag mig så glad över att vara nykter och slippa bli bakis och går stolt förbi. Jag har också bara druckit alkofri öl än så länge, men tänker att alkofritt vin och öl är okej så länge man inte triggas av det, det känns ju lite festligare också.

@vår2022 Jag har lite samma funderingar som du, jag ser folk med systemkassar och boxar mer nu än när jag själv sprang där. Jag tänkte idag "jag vill inte slockna i soffan ikväll" Ja, det gäller att inte triggas av vinet men jag hoppas och tror att det inte blir/är så. Vanligt vin drack jag fort, en flaska på en timme lätt.. men det alkoholfria dricker jag som måltidsdryck, dvs ett glas eller två.
@majsan_nu Jag förstår att värre tillfällen komma dyka upp, speciellt när jag slutar medicinera, jag har varit där förut. Läste en gång i tidningen Situation Stockholm om en tjej som drack en box om dagen när det var som värst och jag tänkte då att så mycket dricker jag ju inte så det kan väl inte vara så farligt då... jag vill inte hamna där. Brukar tänka på henne - hon tog sig ur det.

Tack för pepp! Kram på er 🙂