Hej! Jag har enda sedan jag började dricka alkohol haft problem med det. Var så skönt att hitta den här sidan där det är fler som har samma problem. Oftast så får man utskällningar om att jag inte ska dricka alls när jag berättar vad som har hänt, att man inte kan skylla på alkoholen. Minnesluckor är något jag alltid får, och jag blir bakfull två dagar efter. Kronisk ångest är något jag lever med. Vill så gärna bli fri från alkoholen men en av anledningarna till att jag tycker att det är svårt är påtryckningarna från dom i min omgivning. Det känns som att alla tycker att man är tråkigt om man inte dricker, vilket jag också får höra när jag säger att jag inte vill. Hur ska jag hantera det? Känns som att allt det sociala innebär fest och alkohol. Jag kan göra så dumma saker när jag blir för full. Tror att det mest handlar om min rädsla för det. Väldigt ofta jag är orolig och känner i magen att något kommer hända och så händer det. Jag har fått så dålig självkänsla efter att ha varit destruktiv med alkoholen i 15 år nu så jag vet inte vad jag ska ta mig till. Känns som att jag håller på att drunkna. Tror ni att jag kommer kunna lära mig att dricka måttligt eller måste jag helt enkelt sluta helt?

@melanin Hej o välkommen hit! En bra början är att kolla runt här på forumet, finns så mycket att läsa o ta del av... Dina tankar o känslor visar väl att du är inne på att förändra ditt förhollande till alkohol...
Jag fastnade på din sista mening, det brukar rekommenderas att oavsett börjar man med ganska många a-fria dagar. Bra på många sätt, då kan du märka om en del av de dåliga känslorna beror på alkoholen. Det kan vara så!
Skulle kunna skriva mer men det får räcka så länge...
Välkomstkram från mig 🤗

@melanin åh, jag funderar massor kring detta att dricka måttligt eller sluta helt. Mitt problem ligger dels i att jag blir för full (i vissa sällskap) men framför allt att jag är en vinkärring hemma när ingen ser. I vissa sällskap reder jag ut socialt drickande med bravur. Under den dryga månad jag hållt upp så har jag bara haft en social grej. När väninnan messade "middag & vin?" så svarade jag gärna det men sa att jag inte drack just nu. Det var no big deal, vi drack alkoholfri cider och babblade som vanligt. Den isolering som covid innebär tänker jag försöka vända till styrka, till flera nyktra dagar, att bryta vanor. Sen får jag se. Men just nu är jag "livrädd" för att berätta för vänner att jag slutat dricka. Precis som dig upplever jag att det sociala kretsar kring alkohol men läser man trådar här hos de som varit nyktra länge verkar dom garantera att livet blir roligare utan alkohol. Vi får väl testa en period och se tänker jag?!

@Friluftstok @melanin Hej! Då ni båda är nya här på forumet och funderar kring dricka måttligt eller sluta helt kan jag rekommendera, om ni inte redan gjort det, att gå med i alkoholprogrammet som finns här på forumet. Det ger bland annat vägledning kring alkoholvanor och konsumtion samt stöd framåt på vägen. Jag tyckte det var värdefullt och givande.

Kämpa på och lycka till!🌷

Och jag kan rekommendera ”Six vital tvings you need to know about moderation”, vilket är en e-bok författad av min husgud Annie Grace där hon benar upp frågeställningen bit för bit på ett mycket bra sätt. Den är gratis och finns att ladda ner på hemsidan download.canimoderate.com. På engelska, men väldigt lätt att förstå.

Välkommen hit!

Kram 🐘