Jag och mina bröder har ställt ultimatum till vår 83-åriga pappa att sluta/dra ner på sitt drickande (mamma klarar ej längre av situationen). Han förstår, och har gått med på vår intervention. Vi kan kontrollera hans omgivning och han har ingen möjlighet i dagsläget att få tag i sprit. Vi har fått lugnande medicin utskrivet, men han har inte velat ta några tabletter. Han har druckit ca en 37:a vodka om dagen. Nu ger vi honom två starköl om dagen. Detta har nu pågått i tre veckor. Min fråga är: Är det bättre för honom att sluta helt, eller är det ok att fortsätta med dessa två starköl?

Li-Lo

Hej Pappi

Välkommen till Alkoholhjälpen & Anhörigstödet. Det är mycket i ditt inlägg som sätter igång tankar. Hur mår din mamma, vad är det som pågått, har det upphört? Du behöver förstås inte svara på det samtidigt tänker jag att din mamma kan behöva eget stöd även om din pappa väljer bort berusning.

Att dricka mindre är naturligtvis bättre än att dricka mer. Jag undrar lite vad din pappa själv vill och hur hans kropp reagerat på den kraftiga minskningen. Att dricka mycket under lång tid kan få långsiktiga konsekvenser och det kan dröja innan den som druckit hittar balans. Fysiskt och psykiskt. Jag hoppas att du får fler svar här och om du vill kan du läsa lite om abstinens och vad din pappa kan behöva vara extra uppmärksam på om han beslutar sig för att vara helt nykter under fliken "fakta". Det som kallas måttligt drickande är som mest 10 st 33 cl starköl 5% (en enhet) per vecka för en vuxen person. Och då inte fler än 3-4 vid samma tillfälle. För en person i din pappas ålder rekommenderas ofta inte fler än 7 per vecka. Vad tänker du om det?

Er omsorg gör sannolikt stor skillnad. Jag gissar att din pappa behöver uppmuntran och stöd i att hitta andra strategier för det som tidigare var kopplat till alkohol. Det han gör nu är oerhört ansträngande. Och som sagt din mamma kan behöva hjälpa att tala om sina farhågor, upplevelser och om sitt hopp.

Skriv gärna igen om du vill och som sagt hoppas att du får fler svar.
Li-Lo
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet