Godmorgon Runa. Vilken lycka att få finnas och uppleva barnbarn. Visst vill man göra det nykter och närvarande.
Idag kommer du (och jag) klara detta. Vi har så mycket fint i våra liv, men också förstås svårigheter. Men dem ska vi klara av. Alkoholen är inte en vän som hjälper oss utan en fuling som vill oss illa. En sån där illivillig typ som smilar upp sig, lovar guld och gröna skogar och sen hugger en i ryggen. Jag tänker mig A som en sån där skurk i en serietidning eller tecknad film... en ful fisk helt enkelt.
Heja dag 3 och heja dig!

Hej alla tappra själar!
Jag blir imponerad av er beslutsamhet! Själv är jag helt nu här…. Behöver hjälp för att komma ur mitt vinpimplande…. Dricker varje dag och har ångest för det… blir inte precis full och jobbar varje dag, men känner att jag längtar efter vin varje kväll och det håller nog på att gå helt galet….
Hoppas jag kan få stöd här 🤩

Hej@flicktanten jag är inte den rätta att råda. Har 2 vita dagar bakom mig. Hur mycket dricker du varje kväll o berätta lite mer om dina tankar. Skapa en egen tråd t ex. Det finns många kloka här på forumet som kan ge dig tips ö råd.

@flicktanten bara att du är här är ett stort steg av beslutsamhet👍jag känner igen mig i att sköta jobbet, inte bli full men ändå alltid känna behovet av sätta mig ner på kvällen med ett glas (som sällan blev bara ett glas) vin på kvällen.
Gå in och delta i programmet där du också kan registrera antal glas per dag. Det är en skön känsla när man kan börja räkna nollorna🙂. Jag gjorde en 90-dagars period i höstas med endast 3 tillfällen då jag drack vin. Tyvärr föll jag tillbaks i dåliga vanor under julhelgerna men då är det bara att börja om. Du fixar det här! Läs lite bland trådarna och upptäck så många fantastiska människor som kämpar på och stöttar varandra. Lycka till!

Har inte skrivit på ett par dar för att det inte gått så bra. Men viljan finns kvar att sluta dricka, måste bara få styrkan att klara av det. På min "Tänk på lista", har jag kommit till punkt 3, "Hundarna", jag vill hjälpa min son som fått nytt jobb i en annan stad, att hjälpa till med vovvarna så mycket jag kan. Vill inte dricka då, tänk om jag skulle gå ut o rasta dem o va full🙄

@Runa Ta nya tag och titta på din lista med skäl till att du vill sluta. Att vänta på styrkan kan vara bedrägligt, för varje gång man dricker försvinner styrkan. Det handlar mer om att stå ut och bita ihop den första jobbiga tiden, typ första veckan sedan bli det lättare att stå emot suget när den akuta abstinensen är över, för mig lättade det dag 5.

Kämpa på och ta nya tag!🌷💕

Så början på dag 2 kändes skönt i gårkväll att lägga sig nykter o skönt att vakna nu i morse.
Önskar att det bara fanns morgon o kväll ett tag framöver. Men men bara att kämpa på. Har varit på morgonpromenad med hundarna, är ledig 3 dar o dom ska va hos mig.❤️

majken_r

@Runa En av mina största motivationer som hjälpt mest är känslan av att vakna fri. Hade den känslan som ett mantra i huvudet den första tiden. Håller på dig!💕

@Runa
Vad bra att du tog nya tag och nu redan satsar på dag 3!
Det är jobbigt i början och dagarna känns långa (speciellt om man vaknar vid 05 😉). Att vakna nykter är verkligen suveränt!
Hoppas du få en fin dag! ☀️🤗

@Runa Bra kämpat! Håll i nu och tänk på hur skönt det är att vakna nykter. Du kommer att bli så stolt över dig själv. Du kommer att märka att du klarar av mer än du tror💪🌷💕

@Runa bra jobbat, när du klarat av idag kommer det helt plötsligt vara dag 4, sedan kommer det snart börja gå enklare för varje dag. Kämpa på du kommer klara det här denna gång.

@Runa Hej!
Det var längesen jag skrev i din tråd, ser att du kämpat/kämpar på.
Jag har många dagar a-fri men minns ju lite hur det var. Mest att tiden gick så långsamt, det blev bättre ju fler dagar jag fick ihop. Och dagarna är dyrbara - inte så kul att göra om dom. Att ge upp har inte varit ett alternativ för mig o kanske inte för dig heller?
Att vakna så tidigt gör ju dagen ännu längre - hoppas du kunde sova lite till!
Hejar på dig o önskar dig en fin a-fri dag.
🤗 Kram

Tack för era kommentarer. Klarade dag 3 oxå känns skönt. Kändes lite sämre än igår. Men dagen gick. Har klarat 7 vita dagar i februari. Bättre än förra året i alla fall. 🙄