Jag funderar på att börja med antabus men är orolig av många anledningar;
Hur mkt krävs för man ska få det?
Hur stor är processen innan man får?
Orolig för biverkningarna, speciellt säger folk man får dålig andedräkt. Låter som det är andedräkten från helvetet vilket jag ju inte orkar då det är en känslig punkt för mig (har extremt dålig självkänsla o många kroppsfobier).
Orolig eg för allt så vill bara höra era upplevelser. Och oxå om nån testat campral eller Naltrexon. Tack så mkt.

Hej Lib och varmt välkommen till forumet!
Du har funderingar kring antabus och har startat en tråd här för att höra efter om andras erfarenheter kring de och lite frågor om det generellt. Det kan nog vara lite olika mellan kommuner hur "lätt" det är att få det, på vissa ställen kan en gå till sin vanliga vårdcentral och andra ställen är det endast inom beroendevården det är möjligt med någon form av medicinsk behandling för alkoholen. En del ringer till en mottagning, utan att ge sina personuppgifter och bara ställer frågor för att känna sig tryggare med hur de vill göra, så om du vill kan ju det vara en idé. En del går också till sin vanliga VC som ett första steg, där det brukar vara möjligt att resonera lite mer med en medicinskt kunnig oavsett om de kan ge ut preparatet där eller ej.

Detta var inte direkta svar på dina frågor, hoppas du får flera svar och hittar fram till ett beslut som känns bra för dig.

Varmt välkommen hit!

Rosette
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

Ja landar nånstans i att det är det jag bör göra- kontakta VC el dl o bara börja där. Nästa i resten på vägen. Är det där första steget som är så jädrans svårt bara. Men tack för ditt svar och omtanke:) Vänligen Lib

Hej @Lib! Å välkommen t forumet🤗

Jag kan berätta om mina erfarenheter av de olika läkemedlen. Det behöver inte betyda att det är lika med just mina upplevelser.
Naltrexon fick jag sluta med nästan direkt eftersom min lever påverkades av medicinen. Eftersom jag har högt blodtryck går jag på årliga hälsokontroller där berättade jag om mitt alkoholberoende. Min förre läkare ville inte alls skriva ut antabus då min lever är lite påverkad. Fick en ny läkare förra våren som tyckte att det kunde vara värt ett försök men tog prover först. Började med antabus när jag hade ätit antabus ca 50 dagar tog jag ett andra leverprov som visade att levern var påverkad. Fick avsluta m antabusen direkt. Hade då 58 nyktra dagar. Antabusen gjorde att jag inte behövde förhandla …ska jag …ska jag inte köpa alkohol…det var så skönt! Jag var dock supertrött. En biverkning är trötthet men det här var extremt. Min läkare sa senast jag pratade med honom att tröttheten kunde även bero på att levern var påverkad och fick jobba.
Campral fick jag första gången för länge sedan men kunde dricka samtidigt så det funkade inte. Jag är ju långt ifrån alkoholfri men nu försöker jag med campral igen och ska även försöka sluta helt m alkoholen.
Jag bor i en liten stad där det inte finns ngn beroendemottagning. Så jag fick gå t rådgivningscentrum tre dagar i veckan mån, ons och fredag. Blåsa och dricka medicinen. Var väldigt nervös först eftersom jag kände personal där men när jag väl kom dit var det inga problem.
Hade min lever inte blivit påverkad hade jag mer än gärna fortsatt m medicinen. Fick ingen dålig andedräkt av den.

Jag tänker att det är bra att börja m vc för man behöver ju ta prover innan man börjar. Du fixar att ta steget💪🏻

Lycka till🤗