Hej.
Jag är en tjej på 22 år. Jag började dricka alkohol när jag var 15 år. Ända sen dess har jag alltid haft problem med att kontrollera mängden jag dricker per kväll. Ett tag drack jag varje dag, då var jag 17 år och mådde dåligt av depression och annat. Eftersom jag insett mina problem så försöker jag tänka ordentligt på mitt drickande. Nu dricker jag en gång i veckan, jag tänker att jag bara ska ta 5 öl en kväll men när jag väl börjat så går det inte att sluta, det är omöjligt. Brukar kunna dricka en 15-20 starköl och blir sen så full så jag däckar och kommer inte ihåg något från kvällen innan när jag vaknar. Jag skakar, kräks ofta, får syn- och hörselhallucinationer och mår otroligt dåligt dagen efter. Jag vet att detta är illa och riktigt dåligt för mig och min hälsa då jag flertalet gånger både kräkts och kissat blod dagen efter. Jag vill så gärna sluta, och jag vill göra det på egen hand. Jag vet att jag kan också men jag känner mig så ensam i det hela då jag skäms något otroligt över detta och inte vill att någon ska veta. Jag mår bra som nykter och trivs med det men sen blir jag plötsligt uttråkad och längtar efter känslan att vara full. Jag känner att det är så orättvist att "alla" andra kan njuta av alkohol och ha en rolig kväll med det, medan jag ska stå utanför och vara den enda som inte dricker. Jag har som sagt dragit ner på antal tillfällen då jag dricker och mitt mål nu är att sluta helt. Finns det någon annan i samma sits? Någon som lyckats på egen hand? Känner mig helt hopplös och ensam just nu.

Gunda

Jätte bra gjort av dig, ett felsteg som du gjort, kasta det över axeln, du har fixat 29 nyktra dagar i morgon är det 30.
Klappa dig på axeln och säg att du är jäkligt duktig.
Så var du ju kanonduktig som inte drack det där glaset utan tog vatten, då är man ju på god väg.
Kram

Svartvit

Man försöker vara positiv och snäll mot sig själv, men det är så mycket lättare att vara stolt och glad för andras skull. Konstigt att man alltid kritiserar sig själv så hårt.
Perioden jag är inne i just nu är ingen höjdare, humöret är ganska lågt hela tiden. Har ingen vidare energi, blir inget vettigt gjort. Idag tänkte jag dricka, vet inte varför, det bara kom från ingenstans att jag borde göra det. Jag lät dock bli, vet inte varför det heller men det var ju bra. Har sovit så fruktansvärt dåligt den senaste veckan, kanske humöret har med det att göra?
Jag har börjat se fram emot nyktra aktiviteter, det känns skönt. Förr var allt som skedde i nyktert tillstånd bara jobbigt, det enda som dög var när jag fick dricka. Jag hoppas iaf att jag kan sova bättre snart igen och att livet kommer kännas bättre. Är tacksam för att mina nära finns kvar, är tacksam över att jag dricker betydligt mindre än tidigare, är tacksam att jag slipper bakfylla och ångest och jag är tacksam över alla här som stöttar.

Gunda

vi har hållit på med länge, är ju inte borta så fort som vi skulle vilja. Jag läser mycket om de som har 100 dagar och mer som de har varit nyktra, det stärker mig verkligen. Det går och vi kan, allt kan kännas motigt, men jag tror verkligen på att vi kommer att klara det.
Bara det att vi är här skriver och har fått insikter, det kommer vi långt på.
Det är så skönt att du börjar gilla A fria aktiviteter, det kommer att hjälpa.
Kram

Motionären

Intressant läsning. Man har tänkt i många år att dra ner på drickandet. Då var det ändå bara på helgerna. I nästan 8 år blev det nästan dagligen. Jobbade tränade. Jag gav mig belöningen o nedvarvning med tre fyra öl på vardags kvällen. Anledningen till mitt dagliga drickande kom var när en nära anhörig dog. Det som gick mig att verkligen vakna var att jag blev så full på julafton förra året att jag inte kom ihåg någonting av kvällen. Jag hade givetvis gått o pimplat lite hela dagen så det behövdes inte så mycket för att bli full. Så kvällen var inget jag vill uppleva igen. Dagen efter fortsatte jag att dricka så jag slapp bakfylla nästa dag blev ett par öl. Nästa dag skakade jag o mådde så dåligt att jag trodde jag skulle dö. Då tog jag mitt beslut att nu får det vara nog. Om en vecka har jag varit helt vit i ett år. När jag dricker nu då blir det alkoholfri öl eller vin o funkar bra för mig. Det var jobbigaste de tre första dagarna. Om jag någongång bara tänkt på en öl eller ett glas vin så tänker jag hur sjuk jag var för ett år sedan. Tränar löpning o på gym o mår jättebra. Har sprungit en del lopp under året o ska springa ett lopp på en mil på nyårsafton. Var utomlands i två veckor i höstas o endast alkoholfritt. Jag är jätte stolt över mig själv. Hoppas det går bra för er oxå. Ta en dag i taget så ska det gå med lite envishet. Hitta nya vänner t e x andra intressen. Kanske någongång i framtiden kan man ta ett glas men jag kommer att tänka efter mer än en gång innan. Jag tänker klarare än innan mina levervärden är bra. Hade jag fortsatt hade det kanske blivit katastrof. Alla nära mig är glada. Jag har varit på pubar o fester. När folk blir fulla o jobbiga så kan man köra hem när man vill. Man har kontroll på vad man säger o gör. Har inte haft problem med sömnen o orkar mycket mer. Lycka till alla ni klarar det. Ha en bra jul! Kommer suget så aktivera dig med något. Gå spring simma baka. Jag är betydligt lugnare i kroppen nu än någonsin. Det kommer med tiden

Frihet

är fantastiskt bra!!!!!! Hoppas du får sova bättre så du får mer energi.

Tror jag ska låna ditt räknesätt eftersom jag dumt nog trillade dit igår. Helt utan anledning...kom helt enkelt för nära ett systembolag. Får jobba på fler strategier än undvika för jag kan ju inte låsa in mig i mitt hus för all framtid...
Så istället för att börja om helt, får det bli 19-2. Eftersom jag är lite sport-tokig betyder dessa siffror att vita laget leder stort!

Tack till motionären för inspirerande målbild. Låter så underbart! Det ser jag fram emot.

Healer22

Hej alla,

Jag har haft en sådan kväll igen när jag blir helt bäng i huvet av alcohol.Är 41 år gammal och det får vara nog nu.Ångesten och att veta man skadar dem man älskar har satt stopp idag är första dagen jag verkligen känner nog är nog,jag vill inte mista det bästa i mitt liv....uppskattar all hjälp som kan fåss.jag dricker inte ofta numer då jag inte har ett sug efter att dricka det är bara det när jag väl gör det så finns det en 50/50 chans att det blir tragiskt....inget minne av timmar under rus....och då gör man bara dåliga saker.....

gittan

Jag har utvecklat ett starkt alkoholberoende under åren. Jag har fördärvat så mycket i mitt liv just p g a detta. Jag har varit medlem i AA och under en period gick jag på dessa möten. Tyckte dock att det kändes som att man där försökte överträffa varandra i att ha så "tjusiga" delningar. Den ena skulle uttrycka sig klokare än den andra...Det blev för mycket för mig! Nu vill jag testa detta forum i stället för jag vill verkligen ta kontroll över mitt liv. Jag har så mycket att leva för egentligen...och tycker att jag tar ett steg mot livet i och med att jag nu är här. AA: s motton är bra och det som jag skall tänka på är En dag i taget - idag är jag nykter!
Det verkar som de flesta i detta forum är unga. Själv är jag nybliven pensionär men hoppas att jag trots detta skall finna stöd bland gelikar.

Och ett stort välkommen hit! Hoppas du kan hitta många berättelser här som kan ge dig stöd och inspiration. Här finns det många personer i alla åldrar.

Ett tips är att du skapar en egen forumtråd, det blir då lättare för andra att följa och skriva just i din tråd. Högst upp till höger hittar du en länk där det står "Starta ny forumtråd." Ibland kan det ta lite tid innan en tråd kommer igång, men under tiden kan du läsa och skriva till andra.

Du tar verkligen ett steg mot det liv du egentligen vill leva, genom att skriva här!

Varma hälsningar
Carina
Alkoholhjälpen & Anhörigforumet

Magret RTeinholdsson

Känner en oro att åka hem .....har varit på ett ställe 3 månader för att bli nykter inte indirekt behandling .Men jag har bestämt mig för att var nykter och fungera i vardagslivet jag är dock pensonär . Jag har bra social standar att stå på men känner ändå en viss oro . Jag hoppas att det är normalt kan inte sätta ord på det den bara finns där .

Du har kommit långt i en förändring av dina alkoholvanor och ska nu fara hem från en plats du varit på under en 3 månaders tid. Du upplever dig lite oroad inför det och har hittat hit som ett verktyg att ta hjälp av för att fortsatt klara nykterhet.
Du låter bestämd i din målsättning att fortsatt vara nykter och det är klokt att du utforskar det som finns för att se vad du hittar som kan passa dig.

Det du beskriver låter inte alls ovanligt och säkert är det flera här som kommer känna igen sig i det du skriver.

En sak du kan göra om du vill är att starta en helt egen tråd så syns ditt inlägg ännu bättre för andra och du kanske lite snabbare får svar.
För att göra det klickar du längst upp här ovanför alla inlägg lite till höger där det står skapa ny tråd.

Ibland kan man behöva skriva några gånger innan man får svar. Fortsätt skriv och läs, hoppas du finner forumet hjälpsamt för dig.

Varma hälsningar,
Rosette

Alkoholhjälpen

Theroux

Hej,
Läser i tråden här och många kommentarer väcker hopp, jag har druckit i hemmet ca 3 år, mängder. Förlorat sambo, familj m.m. Jobbet har hållt mig uppe. Men till sist spricker luftslottet.
Mitt enda sällskap i min isolation blev en narkoman och brottsling, den enda som accepterade mitt drickande.
På bara loppet av nån månad hade jag av misstag (pga olika opiater, amfetamin, mdma och Gud vet vad) lyckats hugga mig i handen och blev sjukskriven. Min enda mänskliga vän åkte in och jag blev gripen och förd till akutpsyk.
Nu är det slut! Jag lämnade vården och ska kämpa för att behålla jobbet, få tillbaka min familj men framförallt mitt liv.
Jag är på dag två och fast besluten att bli mitt bästa jag.

Li-Lo

Så fint att du hittat hit och att andras erfarenhet väcker hopp. En bra start inför det du står inför. Starta gärna en egen tråd då ökar sannolikheten att du får svar. Luftslottet må ha spruckit men det låter som att du är redo att bygga en stabil grund nu. En sten i taget.

Vänligen Li-Lo
Alkoholhjälpen

yatzy

Ohh själv har jag varit knarkare i mer än 25 år.. När jag insåg att jag håller på förlora tjejen och barnen och dumma självmord försök bestämde mig att lägga av med anfetamin tåg mig två år att fä dom igen i mitt liv och dom är allt för mig. Gjurde allt för att fö dom tillbox,,och lyckades.... Men nu byte jag det mot nåt laglig nåt som fins överallt och alla använder det alkohol.. Varje dag dricker jag varje dag lurar mig själv att dricka.. Kämpar med tankarna att låta bli systembolaget.. Even nu flickvännen ber sluta och ryskerar att förlora dom igen om jag förseter att dricka och hitta på löjliga förklaringar.. Vill så gärna jävla sluta, vet jag gör fel, kan knappast vara en dag utan alkohol även jag lovade tjejen att nu idag ska jag inte dricka då köper jag 3.5 5st i Ica och dricker innan 13.00 och påstå att jag har inte druckit... Ooo så tröt på det mina tankar är att jag vet jag gör fel skärp dig jag diskuterar med mig själv, men det hjälper inte jag fölrolar gämt med mig själv....jag vet exakt va jag ska göra.. Jag vet exakt att jag leker med älden och kanske mister familj igen.. Jag hamnade på sjukhus på grund av lever och njurar helt slut blod i avföring.. Jag kanske dör av dåligt hälsa och fan kan jävla inte vina med j....... Alkohol. Sorry för kanske fel stavning

Li-Lo

Välkommen. Precis som jag skrivit ovan så vill jag välkomna dig till forumet. Du har inte riktigt hittat din väg till ett nyktert liv än men du ger inte upp. Starta gärna en egen tråd då ökar sannolikheten att du får svar och att andra användare hittar till dig.

Vänligen Li-Lo
Alkoholhjälpen

yatzy

Vet inte hur man gör det.. Ska försöka att lära mig blir glad att nån svarade tack jag är inte ensam.. Mvh A

Yatzy, uppe till höger står det "Starta en ny forumtråd", tryck på den och kopiera in ovanstående inlägg eller gör ett nytt. Lycka till! ♡

... stavning struntar vi helt i här. Jag är svensklärare och det finns ingenstans jag skulle bry mig mindre om grammatik än här på forumet. ♡

Anthraxia

Prova en app då? MinDoktor eller vad den nu heter. Du bara spelar in en kort film där du beskriver dina besvär, och vilken behandling du vill ha.

De vanligaste heter:

Antabus - gör att man inte KAN dricka utan att bli svårt sjuk. Nackdelar skulle väl vara att det inte tar bort suget, samt jobbigt för levern.

Campral - tar bort suget. Funkar inte på alla, men har bra resultat överlag.

Baclofen - muskelavslappnande medel som stimulerar Gaba-b. Alkohol ger sig på Gaba-a om jag minns rätt, dvs vid rätt dos "behöver" kroppen inte alkohol längre. Nackdelar skulle väl vara att den måste doseras VÄLDIGT noga, samt att man inte kan sluta tvärt utan jobbiga biverkningar. Dvs du måste troligen ha regelbunden läkarkontakt.

Naltrexone - marknadsförs som sug-dämpande, men det är det inte. Istället fungerar det så att det slår av opoid-receptorerna i hjärnan, så att det blir TRÅKIGT att dricka, vilket leder till att man dricker mindre och mindre med tiden. Nackdelar är främst att det bara fungerar på vissa (78% enligt Finland, 85% enligt Kalifornien) samt att om det fungerar så kanske man låter bli att ta sitt piller, just eftersom det gör det tråkigt att dricka.

Googla runt, avgör vilken behandling du vill ha, använd Min Doktor-appen, och be om det du vill ha.

Du kommer ändå behöva göra ett leverprov (vanligt blodprov) men DÅ behöver du INTE berätta varför.

Det är värt det!
Lycka till!

Vad bra att du hittat hit och tack för att du skriver om hur du mår så vi kan finnas där för dig.

Du skriver att du tänker avsluta livet och att du inte klarar av att vara nykter mer än en vecka. Du skulle bli förvånad om du visste hur många som har problem med alkohol som stångas med liknande tankar, men med rätt stöd och hjälp lyckas vända livet. Flera av dem finns här på forumet faktiskt! Så läs runt och låt dig inspireras av dem.

Du mår akut dåligt just nu. Det finns hjälp att få. Här finns någon att prata med alla dygnets timmar:

Nationella hjälplinjen 020-22 00 60, de har öppet alla dagar kl. 13-22. /www.1177.se/hjalplinjen/
Jourhavande präst. Ring 112 och be att få prata med jourhavande präst alla dagar mellan kl. 21:00-06:00. https://www.svenskakyrkan.se/jourhavandeprast
Ett annat alternativ är att maila eller chatta med självmordslinjen. Du hittar dem på mind.se/var-hjalp/sjalvmordsupplysningen/

Hoppas du vill skriva mera här och berätta om din situation!

/Carina
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet