Hej, jag skulle inte kalla mig för att ha ett alkohol beroende. Men jag behöver hjälp endå. Jag kan dricka några glas när man äter ute o vara helt stabil. Sen händer det gånger då jag får i mig lite för mycket, kvällen fortsätter och vidare så överstiger jag en gräns där jag sen inte minns alltid minns allt, jag beter mig, jag springer runt år över allt och ingen stans. Jag är inte i mig själv då.

Jag förstår ju att jag inte ska dricka över den gränsen. Men som ett exempel. Tog en shott.. efter en kväll flaska vin under 7 timmar.. efter shotten så var de kört.

Har ni också vart med om att de blir lite för mkt ibland och slår över?
Kan säga att jag tycker min tolerans för alkohol är sämre nu är för några år sedan.

Li-Lo

Hej & välkommen till oss på Alkoholhjälpen.

Ser att det är ett tag sedan du startade den här tråden. Ibland försvinner nya trådstarter så jag puffar lite för att öka sannolikheten att du får svar. Du är sannerligen inte ensam om det du skriver.

Klokt av dig att du är uppmärksam på att det är en skillnad i hur du reagerar på alkohol, det kan vara ett tecken på att kroppen så att säga säger ifrån. Du har börjat fundera på vart din gräns går, få syn på den där tröskeln in till rummet där det kan gå över styr.

För de allra flesta ligger den gränsen några glas tidigare än de "märks". Generellt blir det svårt för de allra flesta av oss att hålla i de nyktra besluten efter cirka tre standardglas. Samtidigt som vi då mår som "bäst" (innan 0,6 promille) så försämras vårt omdöme och förmåga att ta in info. Lite krasst kan en konstatera att strategier inte fungerar då en redan är påverkad. Vad tänker du om det jag skriver?

Hoppas att fler hittar hit!

Vänligen och varmt välkommen igen
Li-Lo
Alkoholhjälpen