Försökt hålla mig på banan sen julhelgerna. Det har gått hyfsat. Igår lördag och man vill ha lite feeling, några alkoholfria öl för känslans skull till travet. Då slog det mig att jag hade en halvliter snaps undanstoppad, som jag köpte för de kan va ”bra å ha” ifall man ska bjuda in vänner eller familj på sill eller nubbemat. Jag tänkte att jag tar en eller 2 nubbar. Jo tjena dunka i mig hela flaskan, totalt 0 självkontroll eller spärrar. Varför är det så sjukt svårt att bara vara rimlig? Jag kan aldrig ta ett glas av nånting. Det slår helt slint och jag dricker tills allt är slut.. Känns som att jag börjar om från 0 fast jag haft några vita veckor under 2022, dessutom några av dom i följd. Jag kan kämpa mig igenom att va vit men jag vill alltid belöna mig till helgen och romantiserar att få ta en öl å whisky, det blir 8-10 öl och en halv flaska. Sist köpte en BiB för att man kan ta ”nåt glas vin” till gott käk, sög i mig hela på fredag och lördag. Nä upp på hästen igen och hitta tillbaks. Måste inse att jag aldrig kan ta första glaset över huvudtaget, det går inte för mig.

@Tretorn Välkommen hit! Ja, det problemet har de flesta av oss som finns här. Ett tänkt glas blir en hel flaska eller mer. Vi kan inte stoppa eller nöja oss med ett glas. Vi har skapat en beroendehjärna som bara vill ha mer och ett ständigt sug efter alkohol. Vid för stort intag av alkohol rekommenderas att göra ett uppehåll på tre månader och då har hjärnan hunnit få återhämta sig och skapat balans igen. På forumet finns ett självhjälpsprogram man kan anmäla sig till, där man kan sätta mål och få stöd i nykterhetsresan. Jag tyckte det var bra och behjälpligt. Att skriva här är också ett väldigt bra stöd. Fortsätt skriv om hur det går för dig.

Kämpa på!🌷💕

Precis som vanligt när det blir en sån där dipp så håller det i sig en period . Ytterligare en vecka med baksmälla, ångest, kräkas innan jobbet, jobba med sjuk baksmälla knappt orkar, borsta tänder som besatt innan jobb, oroa sig över röda ögon lukt och allmänt trött uppsyn ifall någon misstänker något. I söndags blev de sista dropparna förhoppningsvis på ett tag. Laddade ner en app i måndags som hjälper mig att räkna dagar, påminna mig själv om mina löften varför jag vill sluta, den plingar till på morgonen och frågar om jag tänker hålla mitt löfte och frågar på kvällen hur de kändes om det gick bra. Värt att prova för att ha en liten knack på axeln. Nu blir de torrt utan undantag, det är alltid undantagen som kommer emellan.. Tända grillen, middag med familj eller bekanta, fredag för man har jobbat hårt och drack inget fredagen innan så man har ju varit sååå duktig och värd det. Nu siktar jag på 100 dagar för att tänka klart och reflektera hur jag ska bära mig åt framöver, stänga av autopiloten en stund. Trevlig torsdag på er alla!

@Tretorn Bra där! Det enda rätta och som hjälper dig att komma ur alkoholens grepp är att vara nykter en längre tid. Då får du tid att fundera och reflektera över ditt drickande och se dig själv ”utifrån”. Hur galet och självdestruktivt det är att hälla i sig dessa mängder alkohol. Få en insikt i att man är beroende av alkohol och hur en framtid då kommer att se ut, om det är det liv man vill leva. Jag har snart varit nykter i 5 månader och det känns som jag tidigare bodde på månen och svävade planlöst ute i rymden, nu har jag landat med fötterna på jorden och har börjat leva det liv jag vill leva och ha.

Kämpa på och lycka till! Allt blir bättre utan alkohol💪🌷💕

@Tretorn Bra gjort att stoppa nu, appar som räknar dagar och andra förderlar är kanon för motivationen. Att skriva här är också väldigt bra hjälp, det hjälpte mig och hjälper mig fortfarande mycket.
Du har rätt att det finns många svåra situationer ibörjan, men efter en tid lär sig hjärnan att inte förknippa allt med med alkohol. Tex grillningen eller Fredagen efter en jobbvecka kan vara jättetufft den första eller andra gången utan att dricka men sedan blir det enklare och du kommer inse hur skönt det är att vara nykter en Fredagkväll och vakna upp fräsh en Lördag.
Jag har själv varit utan alkohol i 92 dagar nu, och så bra som jag mår nu var väldigt länge sen jag gjorde.
Kämpa på, du kommer fixa det här.

Tack för stöd tips och omtanke! 4 dagar avklarade och kliver in i dygn 5, idag är väl första dagen de känns okej igen efter söndagens våldsamma fyllesmäll. Normalt sett hade man om man fortsatt var lagd åt det hållet - korkat upp ikväll igen för att fira helg och fredag. Öl och whiskey, laga mat lyssna musik rött vin till maten och sen när man blivit lite mätt på öl och mat. 3 glas vin till, 2 huttar whiskey. Lite sur i munnen, dags att ta en öl till. Just de då behöver jag en whiskey till, oj vart visst 3 öl till och 2.5 whiskey. Trött lägger mig i soffan spelar live konserter på youtube på hög volym, frun skriker att ja ska sänka för ja väcker barnen. Oj klockan va visst 01.00. Blir gubbtrött och somnar i soffan. Vaknar 03.30 yr, fortfarande berusad. Torr i munnen törstig, behöver gå på toa. Går och lägger igen och känner hur pulsen fullständigt dunkar i kroppen. Den varvar inte ner heller, försöker somna om men snurrar runt 1-1.5 timme, hinner börja reflektera över vad man håller på med egentligen. Hinner somna till men tar inte lång stund så är barnen uppe och ny dag på G. Känner mig bakis, helt förstörd, mår illa, lätt berusad. Allt smakar äckligt hela dagen, kaffe, mat, frukost. Får någon äcklig bi-smak. Försöker åtminstone vänta till kl 12 innan jag stödfyller på kroppen bara för att jag har sån grov fylleångest och kunna genomlida dagen och mig själv. Smålullig framåt eftermiddagen och sen samma visa igen. Samma visa söndag dag igen och måndagen ska genomlidas på samma sätt på jobbet. Måndag kväll är jag så slut och tom på mat och näring att jag stoppar drickeriet. Återhämtar några dagar och snart fredag igen…

Fy vilken misär när man försöker se det i helikopterperspektiv!!!

Känner mig motiverad att bryta vanan och se vad det kan göra med mig mentalt och fysiskt och hälsan i helhet, får jag bara till att bryta fredags och lördagsromansen ett bra tag framöver så är mycket vunnet genom att aldrig lyfta första glaset.

Trevlig nykter helg!

@Tretorn Ja, usch fy fan hur det var😱. Jag kände också en vändning vid dag 5 till det bättre med mindre ångest, skuld och skam. Och det blir bara bättre och bättre ju längre tid man är nykter.

Första helgen är en utmaning men med den avklarad går näst helg bättre. Gäller att ersätta gamla vanor med nytt. Aktivera sig, träna, promenera eller annat. Dricka goda alkoholfria drycker och mycket godis blev det i början. Det allra härligaste var att vakna nykter på lördagen utan ångest! Så mäkta stolt och nöjd man känner sig😁

Kämpa på!💪🌷💕

@Tretorn Det är som att du reciterar mitt liv... Precis så har det varit för min del. Länge. Dessutom klarade jag INTE av att återhämta några dagar, utan drack även efter helgen - förvisso mindre mängder - men sen på fredagen var det mer eller mindre legitimt att dra i mig mer. Igen.

Men idag är första dagen av 90 som jag ämnar vara nykter. Helt nykter. Trots att det är fredag...

Kämpa på! Var medveten om att vi är många som läser det du skriver och är med dig i sinnet!

@Tretorn Välkommen tillbaka 🥰
Så fint att du är här igen, hoppas du håller i o ut den här gången! Jag hejar på dig o håller tummarna 👍
🤗 Stora kramen

Tack, hoppas de går bra och är bra med er idag och igår kväll!
Nykter fredag kväll, fräsch lördag morgon - skönt! Har ju gjort detta ett antal gånger förut och kanske klarat av 2 helger. Men de är liksom som på nålar och man bara kämpar igenom för att helg 3 sätta igång igen nästan värre än nånsin. Inbillar mig att jag drack mindre när det var ”lovligt” innan jag och min fru började reagera över konsumtionen. Känns som att jag hetsar och smyger mer när jag återkommer efter kort ”paus”. Ungefär som att nu ska jag verkligen passa på och ta ikapp.

Blir lite rastlös och uttråkad helgkvällar när man håller sig i skinnet, kan kanske vara en effekt av att man vill lura sig själv att dricka.

Ni som lyckats bryta denna vana - vad är det starkaste upplevelsen av hälsa och mående som ni tycker? Vad har jag att se fram emot med andra ord 😃

@Tretorn Den listan kan göras lång. Jag känner mig frisk och fräsch, har kommit igång med regelbunden träning och promenader, blivit starkare och gått ner i vikt. Jag har blivit balanserad i psyket och ångesten och skammen är borta. Jag kan hantera motgångar på ett helt annat sätt, lugn och sansat. Jag har fått tag på mina riktiga känslor och det som skaver i mitt liv. Mitt självförtroende och min självkänsla har blivit mycket högre. Min och makens relation är mycket bättre, vi bråkar inte på samma sätt längre och har mycket mer konstruktiva samtal i stället. Vi har roligare ihop. Jag känner en frihet i att kunna köra bil när jag vill och i att slippa planera var, när och hur jag ska dricka. Det som tog upp all min tid och mina tankar de senaste åren och förpestade mitt liv. Ett nytt liv som är tusen gånger bättre😁

@Tretorn Jag började mina 90 dagar med A-fritt liv alldeles nyss, men redan nu känner jag igen tanken du ger uttryck för: " ...nu ska jag verkligen passa på och ta ikapp..." .

Om 90 dagar känner jag just nu att jag "verkligen ska passa på och ta ikapp". Men många här på forumet har ju haft en tendens att efter en tid som A-fri, så lutar de mer och mer åt att fortsätta även efter den inledande perioden. Kanske är det en tröst för sinnet som både du och jag kan luta oss mot?

Dag 2 för egen del.

Mycket av det där låter som nåt man skulle vilja ta del av och testa på 😁 har många gånger lurat mig själv att A är genvägen @vår2022

Beställt en aktivitetsklocka som mäter puls hjärtrytm sömn steg osv. Tänkte att den ska vara en extra motivator längs vägen till en betydligt bättre hälsa. Super i snitt upp en sån i månaden så håller jag en vit månad så går den budgeten break even.

Vill även fortsätta rekommendera appen i am sober. Låter fånigt kanske men det blir som en liten tävling att räkna dagar och stapla på hög, sen plingar den varje morgon där jag får lova att va nykter och sen får jag några peppande visdomsord. Sen på kvällen plingar den och undrar hur det gått. Den känns som en liten mat och sov klocka, fast istället en icke-A klocka.

9 dagar avklarat, 3 månader ska det bli. Minst.

Ha de gott,

Bra jobbat med 9 dagar 💪 @Tretorn
Du skrev att helgerna är jobbigast. Hur var det denna helgen? Hur tog du dig igenom den? Har du några funderingar om hur du kan tänka/göra när det blir jobbigt?
Startade min förändring för en vecka sedan, så jag är dig hack i häl😜.
Min motivation och drivkraft är allt det som kloka @vår2022 listar och lite till. Det försöker jag ta fram i skallen när andra tankar pockar på. Kanske kan funka för dig oxå på helgerna.
Fortsätt på den inslagna vägen. Jag hejar på dig🤗

Första Helgen skulle kunna sammanfattas med att jag kände mig extra motiverad med allt färskt i minnet. Men jag var väldigt rastlös och uttråkad, framförallt fredag kväll och lördag eftermiddag/kväll. Dock kände jag mig jävligt nöjd att vakna upp bägge morgnar utan fylleångest och vara så sjukt bakis 💪😅

@Tretorn dom tidiga morgnarna man vaknar fräsch och icke bakis är en av mina största vinster. Jag har sista fyra åren hatat att vakna. Nu ser jag framemot morgondagens morgonkaffe som intas med gott samvete och faktiskt bara smakar utsökt.
Inte ens vardagsmorgnar känns särskilt jobbiga längre.

Grattis till dina dagar 🍀

Ny icke bakis lördag morgon! Idag är första morgonen på hela perioden som jag känner mig superb! Har haft det lite svajigt, trött, seg i kroppen liksom. Har ett fysiskt arbete så det har varit tungt och segt. Varit dödstrött på kvällarna och tung i huvudet när jag vaknar (nästan trott att jag varit bakis😅)
Igår var jag så sjukt sugen på nåt A efter jobbet, tänkte på det halva dagen typ. Blev god middag - lyxiga våfflor, blev 2 alkoholfria öl till det. Dom smakar ju ändå gott. Igår vet jag att om jag haft A hemma så hade de blivit, jag hade inte kunnat hejda mig. Vi har plockat bort allt A, eller plocka bort jag drack upp allt som fanns de sista jag gjorde innan breaket så det finns inget hemma.

Skönt att vara uppe efter 6 på en lördag fräsch, dessutom fyller äldsta grabben år så de känns stort att sjunga ja må han leva med morgon-dålig andedräkt istället för sprit-dålig andedräkt. 😁

God lördag alla! ☃️🌷

@Tretorn Nu verkar det som nykterheten börjar ge utdelning i form av en superb tidig morgon och fräsch😁. Ja, det är inte lönt att ha alkohol hemma när man kommer hem trött och gamla vanor som lätt sätter in med alkoholdjävulen i förarsätet. Då blir det svårt att sätta emot. Bra gjort!

Ha ett fint födelsedagsfirande med sonen🌷🥳