Första dagen som jag på allvar vill sluta med mitt destruktiva drickande. Har idag ringt alkohollinjen och uttalat för första gången att jag dricker för mycket, och att jag inte klarat helt på egen hand att sluta trots idoga försök. Nu är det nog!! Skitläskigt men samtidigt skönt att ha kommit en liiiiten bit på väg mot tillfrisknande.

Hej! Va bra du kommit till insikt med ditt problem. Slutade själv att dricka för 15 dagar sen så väldigt ny här med. Ringde med alkohollinjen o dom ringer mig 1 ggr per vecka nu o stämmer av med mig hur de går. Går även på AA möte o de kan jag verkligen rekommendera! Lycka till nu på din resa o är helt övertygad om att du kommer klara de@Lisen 1

Heja Lisen, välkommen hit! Så bra att ta hjälp- och modigt. Läs och skriv här allt du orkar, det brukar vara väldigt bra i början.
Sen kan man hänga kvar här som en dinosaurie men ändå tänka att om jag kan peppa en enda person att bli nykter är det värt allt. Men främst hänger jag här för min egen skull. Ett andningshål och en påminnelse om hur bra livet har blivit. Kram. 🌸

@Lisen 1 Hej och välkommen! Håller med bra och modigt gjort att ta hjälp och att komma till insikt om alkoholproblemet. Ett viktigt första steg. Här stöttar vi och kämpar mot alkoholen tillsammans.

Kämpa på!🌷💕

Hej! Jag tror inte inte det krävs något speciellt utan de var jag som frågade dom om dom kunde göra detta då jag kände att det gravmonument något att prata av mig med någon utanför min närhet om mina tankar gällande alkohol. Ha de fint @Varafrisk

Li-Lo

Hej

Hoppar in för att ge lite info om riktlinjer på Alkohollinjen som är vår systerorganisation, vägg i vägg.

Det är i princip samma förutsättningar som här skulle en kunna säga, dvs en är anonym, det bygger mestadels på eget ansvar och den som svarar är utbildad rådgivare med kunskap om alkohol och anhörigfrågor. Fokus är motivationsarbete.

Det händer att den som ringer vill ha samma rådgivare i ett andra samtal och ibland är det möjligt, samtidigt uppmuntras att tala med en annan rådgivare då det kan ge nya insikter eller perspektiv. Alla jobbar utifrån samma förhållningssätt men som ni vet är vi alla unika och bidrar med lite olika.

Det händer också att alkohollinjen kan erbjuda ett tid då en rådgivare ringer tillbaka (behöver inte vara samma rådgivare, det görs anteckningar, med tillstånd, ej journal då inringare är anonyma) för att "hålla i" lite. När detta sker ger oftast den som ringt in en "uppgift" till sig själv. En förändring, något att öva på som den följs upp tillsammans med rådgivaren. Vanligen är det upp till tre samtal.

Jag hoppas att det gav lite ljus på frågan och jag rekommenderar varmt mina kollegor där.

Vänliga hälsningar
Li-Lo
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

Tack för all respons! Dag 2 idag.... Har varit förvånansvärt pigg på jobbet i dag på mycket länge. Känner mig beslutsam!! Ska klara det här denna gång. Suget just nu är stort men jag ska stå emot! :(

majken_r

@Lisen 1 Hej! Vill bara peppa dig att hålla ut, försök göra något avledande och lura hjärnan tänka på något annat. Det går över. Du är grym!

@Lisen 1 Mer pepp från mig. Tänk på hur skönt det är att vakna nykter imorgon och slippa ångest. Det blir bara bättre och bättre för var dag du är nykter. Kämpa på, du kan!🌷💕

Grattis till ett bra beslut! Det kan vara väldigt svårt där i början och jag vet inte hur du har gjort, men jag och många med mig har sett till att inte ha alkohol hemma. Det kan inte vara för enkelt att halka dit när suget faller på. Det är också bra att bli medveten om vad suget står för och tänka på HALT hungrig, arg, ledsen/Lonely och Trött… vanliga orsaker till att vilja ha något att dricka. Ge inte upp nu, det här kan vara det nästa beslutet du tagit i ditt liv och det kanske är lite krokigt i början men det är bara att köra på.