Min alkoholkonsumtion har alltid varit hög, men har skenat de senaste två åren. Jag har i stort sett druckit varje dag i ett par års tid. Veckokonsumtionen låg till slut på kring 40 st 50 cl-burkar starköl och ett par flaskor vin. Jag har länge förstått att det inte är hållbart. Smugit med det så gott jag kunnat. I helgen förstod min fru hur mycket jag egentligen dricker och blev oerhört arg och ledsen. Jag kände skam och skuld förstås, men också någon slags lättnad. Nu vet någon. Och denna någon är den viktigaste personen i mitt liv. Nu har jag inte druckit en droppe på 48 timmar. Det känns bra. Känner mig klar i huvudet och stark. Men det har varit förvånansvärt lätt. Blir det mkt tuffare längre fram? Tacksam för alla råd och erfarenheter.

Först och främst @BosseKalle, bra jobbat att sätta stopp och att du är här visar också på att du verkligen vill göra en förändring. Jag tror att det är viktigt att fundera på det mycket och det gör man ju genom att vara här.

@BosseKalle skrev:"Blir det mkt tuffare längre fram? "

Många upplever nog att det går upp och ner men hur tufft det blir verkar vara så oerhört individuellt. Delvis är där faktorer som man inte kan påverka och det går ju inte att göra något åt och sedan finns det ju sådant man kan påverka. En viktig sak tror jag är att man gör sig mentalt förberedd så att man inte överrumplas plötsligt och trillar dit. Det kan ju hända ändå, men ju mer man har funderat på det, desto mer beredd är man tänker jag. Jag tror att den enskilt viktigaste pusselbiten är att verkligen bestämma sig. Jag vet att det finns de som argumenterar för att man skulle falla hårdare om man trillar dit då, men inte nödvändigtvis tänker jag. Bestäm dig inifrån och ut att nu är det klart och dokumentera vad du går igenom.

Var också lite uppmärksam på abstinensbesvär. Det händer absolut inte alla heller, men det kan vara en risk. Det brukar väl kulminera sådär 72 timmar efter alkoholstopp och kan innebära att det är bäst att ta hjälp av vården för säkerhets skull. Känner du inget 48 timmar efteråt utan känner dig klar så är kanske risken liten, men man vet aldrig. Det finns information om det här på alkoholhjälpen:

https://alkoholhjalpen.se/akut

Där kan du läsa lite mer om det. Som sagt, säkert ingen fara för dig men det skadar inte att vara uppmärksam och försiktig ändå.

@BosseKalle Välkommen hit! Håller med om det @TappadIgen skriver. Det som för mig blev otroligt märkbart är att jag fick göra om mina vanor. Jag drack i de flesta situationer, när jag var glad, ledsen, arg och vanan att dricka varje eftermiddag efter jobbet och på helgen. När jag städade, köpt något eller annat. Vanans makt är stor men till slut försvann dessa vanor när jag gjort på annat sätt ett tag. Suget kommer och går och då gäller det att stå emot och tänka på hur skönt det är att vara nykter, att vakna nykter på morgonen utan ångest, skuld och skam.

Vad fint att du värdesätter din fru så mycket. Det viktigaste är att du själv vill och är motiverad till att sluta, då är förutsättningarna bättre för att stå emot sug och inte ta en öl för att dämpa suget. Lycka till!🌷💕

@TappadIgen Stort tack för dina kloka och värmande ord. Inga egentliga abstinensbesvär än. Snarare tvärtom, jag går inte runt med flammande rött ansikte och svettas. Så var det hela tiden annars. Och känslan att vakna utan baksmälla är ju underbar. Men jag har haft svårt att sova och känner mig idag inte lika lyrisk som de två första dagarna…

@vår2022 Stort tack! Jag känner verkligen igen mig i det där att dricka i alla situationer, och hur det blir en vana. Ofta drack jag utan att jag egentligen var sugen, mest för att ”bli folk” igen och komma undan tristess och ångest. Ibland tvingade jag mer eller mindre i mig den första ölen tidigt på dagen för jag visste inte hur jag annars skulle ta mig an dagen. Sedan flöt det bara på allt eftersom morgon gick över i förmiddag och eftermiddag. Värre under pandemin då jag jobbade hemifrån. Stort tack för dina ord! 3 dagar nykter nu!

@BosseKalle Ja, pandemin gjorde det lättare att dricka 24/7 och ta återställare på morgonen utan att det märktes. Mitt självförtroende och självkänsla tog mycket stryk av allt drickande och det bästa var att vara hemma i lugn och ro med alkoholen😱. Nu har det vänt i och med nykterheten och det känns så gott! Nu klara jag allt! Nu lever jag livet på riktigt och kan hantera med- och motgångar utan att ta till alkohol. Har varit nykter drygt 4 månader och ångrar inte en sekund!

Grattis till 3 dagar🥳! Starkt gjort! Ha det gott!🌷💕

@BosseKalle Idag blir det 5 dagar! Det första helgen är en utmaning, när man väl klarat den går nästa helg bättre. Ha en bra strategi inför helgen. Alkoholfria drycker som alternativ. Jag brukar lyxa till med fun light i bubbelvatten från min sodastream. Jag åt mycket godis första tiden också. Hitta på aktiviteter. Träna, gå ut på promenader. Min man stöttar mig och vi köper inte hem alkohol. När jag kände sug sade jag det till honom högt och han stöttade mig, det var effektivt. Tänkte på hur skönt det kommer att vara att vakna nykter på lördag och söndag morgon och dricka kaffe utan ångest, skuld och skam. När jag klarat första helgen var jag sååå nöjd och stolt över mig själv.

Kämpa på, det kommer att gå bra!💪🌷💕