Av någon anledning känner jag ett behov av att föra någon slags dagbok i det officiella. Mitt behov är nog inte att någon måste kommentera, men om någon läser så har i alla fall någon hört mig.

Drygt 1 vecka sedan jag gick med här. Har länge förstått att jag dricker för mycket om än jag fixar livet i övrigt.
Efter att ha sökt hjälp för viktnedgång konstaterade läkaren att mitt PEth-prov visade på överkonsumtion och nämnde orosanmälan pga minderåriga barn.
Om några veckor ska jag göra ett nytt prov och visar det inte på tydlig förbättring så kommer han att göra en anmälan.
Panik.
Klarade första helgen utan större sug trots att maken drack alkohol och det fanns över till mig. 8 dagar helt nykter.
Idag hade dock svägerskan lämnat av ett vin som tack till mig medan jag var på jobbet. "Ska vi inte grilla, du kanske kan köpa nån folköl också" sa maken sen.
Så jag drack 2 folköl och ett större glas vin; resten fick maken. Bakslag. Men jag kände mig ändå nöjd och drack i lagom takt.
Små steg.

@litenanna Hej och välkommen hit! Bra att du skriver här, det har varit ett oerhört stöd för mig till i min nykterhetsresa. Har inte tagit PEth-prov men har förstått att det visar på alkoholkonsumtion bakåt i tiden, uppåt 4 veckor, men det vet du säkert. Att du varit 8 dagar nykter och över en helg är superbra jobbat. Lämna snedsteget från igår och kämpa vidare med att fortsätta vara nykter. Kan du inte prata med din man om ni kan göra detta tillsammans, att inte dricka? Att du behöver det stödet från honom, att ni gör det tillsammans för dig och era barn?

Kämpa på!💪🌷💕

@vår2022 Tack så mycket! Ja det svåra har inte varit att hålla mig ifrån det, utan att sluta om jag väl börjat.
Men när flaskan nu öppnades och den var en present så ville jag smaka. Skulle ha hållit mig till de alkoholfria alternativen. Men jag kände mig i alla fall nöjd över att inte bara svepa hela flaskan själv som jag tidigare hade kunnat göra.
Rädslan är att gårdagen förstör för nästa PEth-test som måste vara klart förbättrat till nästa gång.
Ska absolut ta ett snack med maken, påpekade det redan i helgen men då hade han ändå skäl till att dricka.

Finns ju ingen att skämmas inför, bortsett från mig själv.
Maken insisterade i eftermiddag på att jag skulle köpa hem alkohol av olika anledningar, och jag var under samtalet i samma rum som en kollega så det var svårt att börja argumentera emot.
Han är ingen stordrickare men dricker lika gärna ofta som jag.
Han vet om att ett av mina prover tydde på för hög alkoholkonsumtion och att jag ska göra ett nytt prov om några veckor.
Jag har dock inte nämnt något om en ev. orosanmälan, och jag vet inte varför. Jag vill nog inte skrämma upp honom, men det är nog det som behövs för att han ska kunna stötta mig och själv inte dricka under den här perioden.
Det blev ett par glas vin och 1 folköl idag. Onödigt, men som igår så är jag glad över att jag ändå kan begränsa intaget. En liknande kväll hade kunnat innebära dubbelt så mycket tidigare.

@litenanna Jag tänker att ni har ett delat ansvar för barnen och även för en orosanmälan. Det borde inte vara något som du själv ska gå och bära på och tyngas av. Känner igen mig själv, det svåra är att inte fortsätta dricka när man väl tagit det först glaset. Jag vill ha hela flaskan. När man tar ett första glaset triggas din hjärna av att vilja ha mer hela tiden. Den skriker efter kickar om man har ett beroende och det tuffa är att sätta emot denna starka impuls. Då jag är beroende och min triggerhjärna blivit skadad av mitt drickande, kan jag inte ta ett första glas.

Lågriskkonsumtion för en kvinna innebär att dricka 9 standardglas (10-15 cl) vin/vecka och max 3 glas per tillfälle och inte varje dag. En folköl motsvarar ett standardglas vin. Jag blev förvånad när jag insåg att en 3,5 öl motsvarar ett glas vin, tänkte att det var så lite alkohol i det.

Kämpa på så att du får ett godkänt PEth-värde!🌷💕

@vår2022 Nej, du har helt rätt. Nämnde orosanmälan idag, och att han måste hjälpa till genom att inte själv dricka så ofta. Det hade han full förståelse för; han har tidigare varit den som kört på helt nyktra perioder när jag själv fortsatt att dricka under helgerna.
Jag trodde inte heller att en folköl räknades som en hel enhet, men såg att en stor stark räknas som 1,5 enhet så det låter ju rimligt.
Snart är det helg igen. Melodifestivalfinal brukar ofta innebära "fest" med min syster, men i år är jag glad att hon inte hört av sig. Jag tror jag isåfall hade varit tvungen att komma med en vit lögn för att inte behöva dricka, säga att jag är upptagen helt enkelt.

Tack så hemskt mycket för ditt fina stöd! ❤

@litenanna Låter bra att ni kämpar på tillsammans💕. Ja, det är lite knepigt i början att gå på fest med alkohol där man dels kan triggas men även får frågor som man kanske inte vill få och besvara. Jag höll mig borta från fester i början för att bli starkare i mig själv. Nu vet jag inte vad du har för mål eller tankar om ditt drickande för framtiden, jag har slutat för gott, och nu när jag varit nykter i drygt 4 månader säger jag till min omgivning att jag mår bättre när jag inte dricker och de har nu slutat fråga och accepterat det.

Kämpa på nu tillsammans blir ni starka!🌷💕

Hej,
Välkommen hit, bra att du hittat till forumet.
Först och främst blir jag så o-tro-ligt glad när jag läser @vår2022s inlägg som mer i förbifarten ”har slutat för gott”. Har man som jag varit med ett tag så är det en ynnest att liksom spana bredvid på de som börjar med kämp, trötthet och sug. För att sedan vara klara. Jag vet ju att det blir bra. Det blir alltid bra.
Du har inte frågat efter tips eller råd men med anledning av det du skriver vill jag ändå förespråka en längre nykter period. Att få bättre värden och slippa orossnmälan är givetvis jättebra. Men i grunden handlar det ju om att leva ett gott liv med goda relationer. Vara en stolt mamma. Vara stolt över sig själv.
Om man som jag lever hela livet utan alkohol- så känns det numera märkligt att ens tänka tanken på vin en vardag. Varför då, man ska upp och jobba, lägga barn, hur orkar människor det?
Mycket förändras till det bättre. Ge dig själv en chans/ och testa gärna programmet här på forumet- det är bra!

Hej,
Jag tror vi är många som lurat oss på det där med hur många enheter man druckit. Ett standardglas vin är 12-15 cl. Har testat hälla upp 15 cl vatten i ett vinglas, det är bara lite över halvfullt. Så med den mängd jag brukade fylla glaset så var jag uppe i tre enheter redan efter två glas. Och blev det en lite senare kväll med vänner så blev det gärna sex glas, alltså nio enheter, på EN kväll.. Och så intalade jag mig att jag inte drack så mycket... Inte konstigt att jag blev betoende. Instämmer med det Se klart skriver, nu när jag slutat dricka känns det helt absurt att jag tyckte att ett par glas vin en onsdagskväll var normalt. Varför i all världen då känner jag nu, när jag märkt hur mycket bättre jag mår utan.

@Se klart Måste bara flika in och säga att jag blev glad över att du blev glad för att jag slutat för gott😁. Det känns så givet och självklart för mig idag, eller det har det gjort redan faktiskt sedan dag 4. Hade inte varit nykter så många dagar i rad på åratal och det var en ren befrielse att inte dricka. Det har bara blivit bättre och bättre ju längre tiden som nykter gått och jag vill aldrig tillbaka till alkoholträsket igen. Jag har ju fått ett meningsfullt livet åter💕

@vår2022 @Kennie @Se klart
Jag tror att mitt mål är att sluta använda alkohol som jag tidigare gjort, och innebär det att jag måste sluta helt för att jag inte kan dricka "normalt" framöver, så måste det såklart bli så.
Jag vill må bra framförallt för mina barn skull, och jag kan absolut se skillnad på mitt mående nu när jag betat av många helnyktra dagar sedan samtalet med läkaren.
Fysiskt har jag inga symtom på alkoholabstinens, kanske för att jag druckit mer ofta än mycket, men mentalt så kan jag speciellt under helgerna blir uttråkad och låg. Så jag längtar mest tills jag kan längta till helgen igen, istället för att längta till måndagen när jobbet börjar om igen.
Jag tänker också att jag måste tacka nej till inbjudningar, om någon nu kommer. Känns dock värst att vi ska ha en avslutningsfest snart för ett projekt på jobbet som jag varit arbetsledare/chef för. Min egen chef planerar tydligen något stort och nu vet jag inte om jag bara önskar att det blir efter PEth-provet eller att jag ska måsta komma på nån ursäkt för att inte gå på festen.

@litenanna Du skriver att det är mentalt jobbigt med helgerna då det blir tråkigt och du blir låg utan alkohol. Bifogar en länk till en intressant artikel som beskriver hur man kan belöna hjärnan utan alkohol.

https://www.wellness.se/halsa/a/zg2K0w/sa-belonar-du-hjarnan-utan-alkoh…

Artikeln beskriver bla att studier har visat att bara tanken på de där glasen med vin kan aktivera belöningssystemet i hjärnan.

– Man har en förväntanseffekt och systemet kan komma igång vid bara tanken på att man snart ska få alkoholen. Däremot, om man då inte får alkoholen, får man en minskad aktivitet i systemet och mår inte alls bra. Snarare blir det en tvärtom-effekt för hjärnan blir besviken och det blir dämpade dopaminnivåer istället, säger Louise Adermark.

Att ha positiva tankar om varför man inte dricker alkohol hjälper mycket, tex hur skönt man mår eller hur härligt det är att vakna nykter och pigg. Negativa tankar kan sätta fart på suget och trigga till att dricka. Kanske är det svårt att utebli från festen om du varit chef för projektet. En ursäkt skulle kunna vara att säga att du får huvudvärk av alkohol, om någon skulle fråga, och att du vill ha alkoholfritt. Eller ta bilen dit och köra. Du kommer säkert på hur du ska göra med festen. Ha det gott!🌷💕

@vår2022 Tack som alltid, artikeln var verkligen jättebra. Synd att jag är rena latmasken bara 😄 Har tänkt på det där med att röra på mig mer och framförallt att kanske börja ta promenader på kvällen när jag annars helst bara skulle vilja ta mig ett par glas vin. Nu är det dock ishalka och kolsvart här i norr där jag bor, så vi får se när det blir av.

Fredagen gick ju bra då maken inte drack och jag skulle iväg på lördag förmiddag, lunch med en vän som jag sett fram emot.
På lördagen ville han dock att jag skulle köpa hem vin ändå, och så ringde dessutom min syster för att bjuda över mig till hennes stuga för vin och melodifestival.
Kom med en ursäkt att måsta ses en annan gång, och kvällen blev inte alls kul. Maken drack knappt nåt själv så hela kvällen satt jag där och tänkte på vinet som var kvar i kylen, och likaså idag när han tog det som var kvar till middagen.
Men det gick, och imorgon är det återigen jobb och vardag.

@litenanna Så bra jobbat av dig! När jag läser att din man bad dig att köpa vin undrar jag om du inte känner dig besviken på honom? Jag skulle känt mig jätte besviken och arg. Du har nämnt orosanmälan för honom och du kämpar med att inte dricka, att ta delat ansvar. När han dricker blir du ju sugen och tankarna är helt fokuserade på att det finns vin hemma. Vad bra att du ändå stod emot med det låter verkligen jobbigt att han inte kan vara ett stöd för dig i detta. Det skulle säkert underlätta.

Kämpa på!🌷💕

@vår2022 Tack 😊
Jag har som sagt var bett honom hjälpa till, men redan i fredags nämnde han att det skulle vara gott med lite vin till maten. Jag sa att han såklart får göra som han vill, men att han framförallt inte ska köpa mer än vad han vill ha. Skulle han bara ha köpt ett par öl så hade jag inte brytt mig alls, men i lördags så bad han både om vin, en öl och en cider. När han ringde i lördags så var jag med min vän och kunde inte börja argumentera emot inför henne, så istället så drog jag på mig offerkoftan och tjurade lördag och söndag kväll.

Jag har en destruktiv personlighet med både ätstörningar och självskadebeteende i bakgrunden. Mina känslor för maken har svalnat ordentligt senaste åren och nånstans känns det som att jag kanske "lät" honom dricka för att få plåga mig själv, och honom med mitt dåliga humör.

En positiv sak i det hela är att jag tycker att det är otrevligt att känna hur han luktar alkohol redan efter ett glas vin. Tänker på hur jag tydligen själv har luktat var och varannan kväll tidigare, och hur mina barn inte kan ha undgått det.

@litenanna Det du berättar tyder på att du har självinsikt om ditt beteende och vad som sker. Som du säger tog du på dig offerkoftan för att plåga såväl dig själv som honom. Du berättar också om tuffa saker som ätstörningar och självskadebeteende. Att dina känslor för maken har svalnat ordentligt senaste åren. Du är modig som berättar. Skulle detta kunna vara orsaker till att du vill dricka? Mina orsaker till att jag drack var bla att jag inte orkade ta tag i mitt ”bagage” fullt ut. Jag och min man drack tillsammans och jag funderade till slut på om det var det som höll ihop oss, att vi drack för att orka med livet. Tidigare när vi drack och jag klagade över det emellanåt, sade att att det var väl inte så farligt, bara jag inte drack så mycket. Det gav mig fristad till att fortsätta dricka, och alltid för mycket. Denna gång var botten nådd, jag var bestämd och sade att gör vi det inte tillsammans så går det inte, att jag inte kan dricka lagom. Kanske på sätt och vis ett ultimatum, att han får välja mig eller vinet. Han förstod allvaret i det jag sade. Han valde mig. Nu är livet så mycket bättre utan detta vindrickande varje dag och vi har det så mycket bättre ihop. Jag inser idag att jag skulle ha haft det svårt att vilja leva ihop med honom om han skulle fortsätta dricka, ett förakt skulle ha växt mot honom. Att vinet skulle vara viktigare för honom än jag. Att han skulle fortsätta att vara ett ”fyllo” som vi var.

Nykterheten har gjort min självkänsla starkare, så även mitt självförtroende. Jag har synat och kunnat kasta min ”offerkofta” och mitt destruktiva beteende. Jag har/är på väg att hitta mitt värde och mina behov. Jag har tagit hjälp av psykolog för att hitta detta. Jag behöver inte alkohol längre för att fylla tomrummet med mina sorger, mina besvikelser, min självömkan, min ilska, mina känslor och behov. Jag har fått kontakt med den lilla flickan inom mig och säger till henne, det kommer att bli bra, vi kan och är jävligt starka. Nu går vi vidare, gör livet till det som vi vill ha det, trampar på skiten och gör oss fria från våra bojor. Jag fick inte allt det jag behövde och det var inte mitt fel. Nu är jag vuxen och kan välja hur jag vill ha det och hur jag vill leva. Det första jag valde bort är alkohol för att känna mina känslor på riktigt och kunna ta tag i mitt liv på riktigt. Det är svårt och smärtsamt, men det går och det blir så mycket bättre.

Jag kan säga att det märks även här hemma, jag står kvar och håller fast vi det jag tycker och tänker. Jag blir inte tyst och går iväg och tjurar, är ledsen och arg. Jag straffar inte genom kyla och ignorans och är oåtkomlig. Jag gör motstånd, vilket min man tydligt märker, står på mig. Vi kommunicerar på ett nytt sätt vilket varit nödvändigt för utan alkohol så förändras hela livet med nya värderingar på hur vi ska leva livet tillsammans. Förändring tar tid med nytt beteende och nya vanor. Såväl hans dominas som min dominans som uttryckts på olika sätt, har blivit balans istället.

Oj, det här blev ett långt inlägg. Det är för att jag vill stötta dig i att lyssna på dig själv och dina behov. Det går att förändra ett liv till ett som man trivs i. Man får möblera om, kasta ut gammal och ta in nytt, vad som ska kastas och vad som ska tas in vet man oftast om innerst inne. Det gäller bara att ta tag i det och ha modet att göra det💪❤️