Hur gör man för att bli inskriven på ett behandlingshem och hur illa behöver det vara?
Jag dricker ca en 70 cl vodka om dagen, ibland en flaska vin och ett par öl också. Ibland ca 1 liter vodka. Dricker jag inte så blir jag deprimerad och ledsen. Bara gråter hela tiden. Jag måste till och med smygdricka på jobbet.
Sjukvården vet hur mycket jag dricker och har fått rådet att höra av mig till ett alkoholcentrum för öppenvård. Har dock aldrig blivit erbjuden att bli inlagd och förstår inte riktigt varför. Hur illa ska det behöva vara? Kan man be om att få bli inskriven? Har dock inte berättat att jag dricker på jobbet.
Är det nån som har erfarenhet av behandlingshem? Blir man bättre? Känner bara att jag vill härifrån och fokusera på att bli bättre innan jag typ kollapsar. Sker så mycket runtomkring och jobbar hela tiden så känner inte att jag hinner ta tag i mig själv.

Li-Lo

Hej Lolipop

Varmt välkommen till oss på Alkoholhjälpen. Om jag förstår dig rätt känns det som att du spinner allt snabbare i en negativ spiral. Allt går i ett. Ändå, i allt detta stannar du upp och letar efter sätt att bryta och byta riktning. Du skriver här. Fint.

Du har också tagit kontakt med vården och uppriktigt berättat om dina alkoholvanor. Att du har blivit rekommenderad att ta kontakt med beroendevård/alkoholcentrum låter som ett bra nästa steg. De är experter och finns för dig. Det finns olika vägar ur ett problematiskt drickande. Du undrar lite kring behandlingshem och det kan se olika ut. Ofta är det ett samarbete mellan regionen och kommunen, dvs mellan vård och socialtjänst. Hur ser möjligheten ut för dig att ansöka om stöd via socialtjänsten?

Det är ett par dagar sedan du startade tråden och det kan ta tid för en ny tråd att få fart. Om du vill får du gärna berätta hur det går för dig eller om du hittat andra trådar som kan guida dig nu.

Vänligen Li-Lo
Alkoholhjälpen