Hejsan!

Skulle behöva lite hjälp. Försöker dra ner drickandet rejält. Mestadels för barn och relation men även för höga Cdt värde 4,6 för 10 dagar sedan. Har under 5-6 veckor druckit mellan 2-4 liter vin och ibland några öl i stort sett varje dag. Innan dess har jag också överkonsumerat men inte dom mängderna. Har fått flytta tillfälligt och träffa tjejen på helger och inte ha barnen övernattandes. Försöker dricka måttligt i mitt tycke, någon starköl 2-3 stycken 2-3 dagar i veckan. Kanske 2 flaskor vin på helgen. Börjar behandling och psykolog hjälp nästa vecka. Så det kommer bli en stor hjälp och förändring. Frågan är går mitt Cdt värde ner när jag minskat intaget så mycket fastän jag dricker något? Tar väldigt gärna emot tips från er som har minskat ett stort alkoholintag till att hålla sig till att dricka måttligt?
Tack på förhand!🙏

Li-Lo

Hej Gåsen

Välkommen till oss på Alkoholhjälpen. Det låter som att du vill ta ett helhetsgrepp om inte bara alkoholen utan livet i stort.

Att skriva i ett forum som detta kan hjälpa en att reda i tankar och dessutom kan en bli guidad av andras erfarenheter och få möjlighet till stöd och att stötta. Ibland tar det tid innan en tråd kommer igång och då kan det hjälpa att skriva i andra trådar med liknande frågor. Du gör såklart som du vill, första steget har du redan tagit.

Varmt välkommen i alla fall
Li-Lo
Alkoholhjälpen

Hej Gåsen!
Nu skriver du i ett forum där många landar i att det är bäst att avstå helt i alla fall en längre period i början. 3 månader minst, än hellre 6. Hur ser du på det?
Svårt att svara på om CDTvärdet går ner, borde väl gå ner något nu när du håller dig runt riskbruksgränsen för män. Eller under riskbruk ligger du inte, utan fortfarande över 2 flaskor vin, 12 standardglas, öl varierar ju i storlek och styrka så där får du räkna själv.
Jag rekommenderar dig en helt vit period. Känns det främmande? Det finns så många som upplever ett helt annat liv utan alkohol. Idel fördelar! Förstår att det är svårt att se nu, men läs lite i olika trådar. Lycka till!