Har läst en hel del trådar härinne, om hur trötta och sömnlösa, ont i kroppen och allt ni blivit efter ni slutat dricka alkohol. Jag har jättemycket på jobbet just nu och har liksom inte tid att vara trött och sömnlös, kan jag vänta med att sluta dricka tills sommaren?

Man kanske läser det man vill läsa. Det finns även många trådar som beskriver att man blir mycket piggare redan efter några dagar om man slutar.
Det där med att skjuta upp när man skulle sluta ägnade jag mig en hel del åt. Det passar inte nu för att… och det passade aldrig bra.
Hur mycket dricker du och varför? Jag blev inte särskilt trött av att sluta, det verkar vara individuellt. För vissa (bland annat mig) funkar sömnen mycket bättre utan alkohol.
Att vara bakis på jobbet när man har mycket att göra är heller i högen höjdare. Men jag fattar och kanske är det därför du dricker… för att orka med stressen på jobbet, för att snabbt slå ut hjärnan och få din vila.
Jag tycker inte att du ska skjuta upp stoppet, men det funkade bra för t.ex. Sattva att sätta ett stoppdatum. Men hon är kanske en av de få. För mig har ”idag” funkat bäst.

majken_r

@Bina86 i mitt fall blev det inte så. Kände mig tidigt piggare, klarare och med massor mer energi. Har aldrig jobbat bättre än nu. Inte hela tiden såklart men för det mesta. Trött, ont i kroppen och annat fick jag av för mycket vin. 🌸

Det är aldrig för sent att sluta, men gör det med en gång. Skjut inte upp det tills det är för sent. Det kommer aldrig att komma ett bra tillfälle att sluta, utan man kommer alltid att hitta anledningar till att vänta. När sommaren väl kommer så kommer man på att det ju är grill/fiske/bad/sol/vad man nu gillar-säsong och då kanske man ska vänta till efter det med att sluta.

Det som händer istället när man väntar är att konsekvenserna ackumuleras och beroendet biter sig fast hårdare och det blir ännu svårare senare.

+1 på @tappadigen och frågan är lite som ”hur långt är ett snöre?”
Tröttheten från att bli nykter är ju aldrig jobbigare än tröttheten av att vara bakis. Tro mig.
Men du måste ta beslutet- finns ingen som kan göra det åt dig!