Läser igenom allt jag kan, särskilt om hjärtklappning men inte sett nåt som kan hjälpa....

Först av allt, tack till alla som skriver här. Och lycka till, önskar er det bästa.

Förut kunde det vara att när man slutade supa så fick man ju abstinens, men hjärtklappning, svettningar, frossa, cp-drömmar utan sömn. Men nu har jag det även fast jag dricker. Försöker dra ner och vill verkligen, går i perioder men senaste veckorna kunnat hålla mig till ca 6st sexnollor öl (alltså 3 liter) om dagen...Svettig, frossa, hjärtklapp...som abstinens fast jag dricker? Vad säger ni? Ber att man bara kan dra ner och det försvinner. Kan ta några dagar abstinens igen. Tristessen är lugn, har ett rikt liv med mycket att göra hela tiden som är kul. Men just symtomen skrämmer mig.

När jag tänker dra ner på ölen, "vet" jag att om jag tar ett par sexnollor lugnar sig symptomen och jag mår bättre...därför jag inte vill sluta helt, men försöka dra ned? Fast är också väldigt sugen på att sluta helt...Men hört att det kan vara farligt...

Kort om dryckesvanorna:
De senaste månaderna har jag kunnat hålla det till 2-3 dagar i veckan då jag tar kanske 4 st. Sedan för en månad sen blev det en vecka med kanske två tredjedelar av en låda vin om dagen i princip. Efter den veckan mådde jag som ett as, med mardrömmar utan sömn, ångest, svettningar och hjärtklappning...Då blev det 3 fruktansvärda dagar utan.

Nu senaste två veckorna som sagt sexnollor, 5-6 st om dagen...innan detta har det vart lite hårdare i omgångar hårdare men då kände jag inte såna här symtom....

Tackar för alla tips om jag bör skära ned och hur mycket, för att sedan ha som mål att sluta helt - eller om det är säkert att bara bryta helt.

Någon mer med hjärtklapp och ångest, som abstinens fastän man dricker? Eller är det för att jag egentligen kanske har trappat ned, jämfört med innan, och det är ren abstinens?

Tack alla.

Hej,
Det är klart du kan sluta dricka! Ta en vårdkontakt om du är orolig för abstinens, eller läs på vilka symptom som man ska vara uppmärksam på. Kan rekommendera dig att läsa Cat Ladys tråd här på forumet, hon slutade tvärt från att ha druckit en BiB per dag. Styrka till dig, du har allt att vinna på att sluta dricka!

Som jag förstod det har du nyktra dagar ibland. Då borde du kanske kunna sluta utan problem, men som Kennie skriver ta en vårdkontakt om du är orolig. Här på AH finns det information om abstinens också. B-vitamintillskott är vanligt att ta.
Rekommenderar dig verkligen att sluta helt i allafall en längre period. Finns så många fördelar.

@Slutadrick2022 Hej! Det visade sig vara pga mitt vunnits jag hade oro, ångest, hjärtklappning. Det satt i lite Grand ett par dagar efter jag startade min drastiska förändring. Känner bara ibland av yttepytte oro ( av helt naturliga skäl) men ingen ångest eller hjärtklappning. Hade jag insett detta tidigare hade jag gjort förändringen mycket tidigare. Nu mår jag oförskämt bra och njuter av varje dag. Hoppas du kan bli inspirerad av detta! 🍀