Jag har nu famlat fram och tillbaka med det här jäkla drickandet och tusen gånger velat sluta men ändå står jag där med en öl i handen helt plötsligt och vaknar upp efter en liter vodka. Är väldigt rädd för mig själv. Har såååååå många gånger sett framför mig ett nyktert liv med träning och fräsch kropp (väger otroliga 125kg nu😢). Men hela tiden tar beroendehjärnan över. När ska jag lyckas ? Min önskan är att jag skulle kunna ringa någon precis när jag ska gå och hämta den första ölen. Jag vet att det finns alkohollinjen men den har ej öppet på helger då jag bäljar i mig. Någon som har något tips? Chat? Finns det? Tänk att bara kunna ha någon att kontakta precis i det ”farliga” ögonblicket.

Hej,
Det finns Jourhavande präst, de har öppet kvällstid. Man måste inte prata om gud, de är öppna för det man vill prata om. Sen tänker jag om du har någon vän du litar på som du kunde berätta läget för och ringa? Eller om du vet vilken tid som är den farligaste, så kunde du se till att göra något annat då. Tex om det är vid kl 18 så kan du sett till att förbereda middag tidigare under em så det bara är att värma, och kl 18 ser du till att vara ute på en promenad. Sen ser du till att duscha och äta och med lite tur är värsta sugperioden över då. Kämpa på och ta hjälp om du behöver, det är så skönt att slippa drickandet...

Välkommen hit!
Det är en bra början att börja skriva här. Du kan också använda forumet till stöd, när du får sug. Ett drastiskt sätt är att göra sig av med all tillgänglig alkohol hemma. Då kan du köpa dig den tid för eftertanke som du behöver.
Det är kanske också dags att söka hjälp. En liter vodka är väldigt mycket alkohol, tar lång tid innan kroppen gjort sig av med den, ca 40 timmar. Du kanske behöver avgifta kroppen om det händer ofta att det blir de mängderna?
Nu kanske jag går lite väl fort fram, men har du funderat på AA? Där är det väl vanligt att få en sponsor att kontakta.
Hur som helst, bestämmer du dig för att sluta har du en spännande resa framför dig.

Tack för svar. Jag hoppas att jag verkligen kan sluta. Har försökt många gånger och en gång lyckats i sex månader. Otroligt härligt. Varför tar man första glaset efter det? Ofattbart. Men sjukdomen är lömsk@Kennie

Tack snälla för tips och omtanke. Mitt missbruk har gått upp och ner under flera år. Jag har kört AA svängen ett tag men jag vet ej om det passar mig så bra. Har ändå lagt ner mig i det där faktiskt. Läst mkt litteratur osv. Men däremot perioden med alkoholterapeut men sen flyttade jag tyvärr. Jag har ett välfungerande liv med familj och som populär lärare men tyvärr ställer helgerna till det och när jag väl dricker så bäljar jag i mig. Såååååååå gött att läsa de meningarna du skriver om att det tar 40 timmar att bli av med vodkan. Just nu tar det längre o längre tid för mig att bli av med den. Tycker ej jag är ok förrän efter en vecka faktiskt. Blodtrycket är också högt nu o jag går på hälsokontroll. Jag tar också naltrexon vilket faktiskt funkar ganska bra. Synd bara att jag blir sjukt yr. Men jag ska nog fortsätta ändå. Tar bort en del av beroendepersonlighten faktiskt. Ganska skönt . Men jag vill verkligen kunna sluta för evigt nu. Träna och bli fräsch igen. Ska nog skriva o framförallt läsa här en del och kanske ringa alkhollinjen en fredag när suget kommer. Fredagar är för jäkliga när man jobbat en vecka och det sitter såååååååå jäkla starkt i beroendehjärnan att ta en första grogg@Sisyfos