Mitt problem är att vardagen slutar lika dant, alltid ett, två el tre glas i skymundan.
Går aldrig (så klart det gör, men dom har ingen vetskap om detta) utöver familj, jobb el vänner men beroendet finns där var dag.
Har en önskan om att få bort detta beroende och endast konsumera normalt och då tänker jag något glas fre-lör, kanske någon "fest" då o då men få bort suget/beroendet på vardagkvällarna. Någon som känner samma som mig?

Hej Hara,
Det är många som har det som du som väljer att ta en längre paus från alkoholen för att sen ha bättre chanser att kunna dricka på det sätt de önskar. Själv gjorde jag det digitala programmet här på Alkoholhjälpen, det kan jag rekommendera. Bara att få svart på vitt att man faktiskt har alkoholproblem är en bra motivation. Mitt råd är att sätta igång direkt, det där fönstret när man är öppen för förändring är oftast inte öppet så länge i taget.

@Hara1990 Låter på pricken som mitt drickande. Fast jag drack betydligt mer. Dock utan att bli full eftersom toleranströskeln var så hög.

En persons drickande kan likna många andras, men skälen till varför man dricker kan vara väldigt unika. Mitt tips är att lyssna på poddar och hitta någon människa du kan identifiera dig med. En bra start.

Personligen har jag slutat dricka. Tänkte ta en vit månad som nu är tio veckor lång. Stormtrivs med det beslutet. Tufft i perioder men det blir lättare för varje dag som går. Två saker jag gläds extra mycket åt är min höga pigghet (jag var mycket trött i början ska tilläggas) samt att jag tappat en hel del i trivselvikt. :-)

Lycka till med ditt liv och dina val nu.

/Pelle