Hej!
Jag är ny här och väldigt glad att ha hittat hit. Jag tror verkligen den här sidan kan hjälpa mig. Jag är 30+ och ganska nybliven förälder. Jag har vetat om att jag har alkoholproblem i ca 1,5 år och först kört avhållsamhet sedan försökt dricka måttligt. I helgen misslyckades jag en gång för mycket så jag bestämde mig för att söka någon sorts hjälp. Hittade hit. Hoppas jag kan säkra att inte tabba mig igen. Det känns som det absolut viktigaste i och med att jag har ett barn nu.

Jag vill inte ”gå ut med” att jag har alkoholproblem till allt o alla med en gång. Är rätt säker på att det skulle sätta mig i en känsla av att ha stämplat mig själv som problematisk och påverka min självkänsla hårt och negativt. Jag vill vänta tills jag kan formulera mig på ett sätt som inte gör att jag känner mig så misslyckad. Det är ju en blandning av misslyckande och ansvarstagande som gör att jag försöker ta tag i mitt levande nu.

I alla fall så ska jag luncha med min pappa idag. Vi dricker alltid ett glas vin då. Men jag har bestämt mig för att följa råden här och börja med 90 dagar alkoholfritt. Vet inte vad jag ska säga till pappa om att jag inte ska dricka vin idag. Så odramatiskt som möjligt gärna.

@Färgen Grön Hej och välkommen hit! Vad bra att du tar tag i ditt alkoholproblem och att du vill göra något åt det. Som du säger, det absolut viktigaste nu när du även har ett litet barn att ta ansvar för. De flesta här på forumet har känt av skammen du berättar om och det inget man behöver gå ut och berätta om för andra. Du gör detta för din och ditt barns skull i första hand. Om du sedan vill berätta för andra kan du ta ställning till senare.

Bra att du börjar med 90 dagar alkoholfritt och det finns även ett bra självhjälpsprogram som du kan anmäla dig till här på forumet. Det ger ett bra stöd på vägen. Vad gäller din pappa skulle du kunna säga att du vill vara utan alkohol nu när ditt barn är litet och att det bara gör dig tröttare att ta hand om ditt barn. Att även så lite som ett glas vin påverkar din trötthet så du väljer hellre att dricka vatten/alkoholfritt.

Bra att du skriver här, lycka till!🌷💕

Välkommen hit! Jag råkade läsa tillbaka i min första tråd härom dagen och då beskrev jag den första tiden ungefär som när man träffar en ny partner och vill vara hemma och vara för sig själva i början. Så kände jag med min partner ”nykter nu”. Man måste ingenting- när det kommer till andra. Att skippa alkoholen- det kräver sitt. Men till andra kan du säga vad som helst. Tänk på dig- först och främst. Forumet är toppen, läs och skriv! 🤗

Tack!! Ja, det var så jag kände sen -jag har ingen skyldighet att förklara mig för folk jag träffar. Även om de är nära.
Det börjar formuleras i mig Hur jag vill uttrycka mig och jag har sa vissa grejer till några gäster vi hade igår som faktiskt frågade varför jag inte drack alkohol. Sa typ att jag kände att jag behövde köra en period utan nu. Senare kom ämnet upp igen och vi hade ett intressant icke-dömande samtal om påverkan.

@Färgen Grön Vad bra! Det är många omkring oss som dricker för mycket och även funderar på att de gör det. Inget man skyltar med till andra. Denne kan börja truga och tråka den som inte dricker eller i bästa fall acceptera att den andre inte dricker. Det kan också vara så att om man inte dricker blir det mer uppenbart för den som dricker för mycket, att den nog också borde minska eller hålla upp. Intressant att ni hade en bra diskussion om påverkan, låter som en bra och respektfull kväll😁