Hej
Jag har läst omkring här på forumet under flera år och vet att jag har en problematisk relation till alkohol som eskalerat de sista två åren egentligen. Helgdrickandet blir lätt drickande i veckorna efter jobbet.
Jag har sökt hjälp och pratar med en kurator inom kommunen som är jättebra och det känns alltid motiverande när jag varit där. Sen går dagarna och jag faller hela tiden tillbaka trots "att jag vet vad jag ska göra", visst är man knäpp :) Kan hålla uppe några dagar sen halkar jag dit igen ett par dagar och sådär håller det på... Har lyckats hålla uppe två veckor max och det ger en riktig kick och sen sabbar man det som sagt. Det får mig att tappa hoppet och tänka att jag aldrig kommer att klara det.

Så nu skriver jag här i hopp om att det ska hjälpa mig i min kamp mot den där hemska alkoholen.
Det är väldigt inspirerande att läsa allas berättelser och det inger hopp, men sen att göra jobbet själv...

Allt gott och glad påsk på er :)

Ska även tillägga att jag märker att det påverkar mig negativt psykiskt och fysiskt. Har ångestproblematik i grunden och det har blivit en självmedicinering med alkohol som bara gör saker värre egentligen.
Fysiskt känner jag mig "sliten" i kroppen. Känner även lite obehag på höger sida och det är jag väldigt orolig över. Har tagit prover som visar på lite förhöjda levervärden. Den oron blir ju också värre när jag dricker - Ja allt blir värre när man dricker, inget blir bättre helt enkelt!

majken_r

@Ginko Hej och välkommen! Hoppas och tror att du, som jag, kan få fint och viktigt stöd här. Har hjälpt mer än jag någonsin kunde tro🌱

@Ginko Välkommen hit! Ett bra steg är att anmäla dig till alkoholprogrammet här på forumet, det ger bra stöd och vägledning i hur du kan gå tillväga. Att skriva här är också ett bra stöd. Tyckte att det dag 1-4 var värst sedan blev det lättare när ångesten som alkoholen orsakar lägger sig. Pannben och vilja samt att tänka positivt hur skönt det är att tex vakna nykter varje morgon. Jag mår så mycket bättre på psykiskt och fysiskt som nykter och ångrar inte en sekund att jag slutat dricka alkohol.

Du kan! Kämpa och lycka till!💪🐥💕

Jag kände mig också tveksam till om jag skulle klara att sluta när jag slutade första gången. Hade då precis som du försökt dra ner och försökt sluta länge med uppehåll. Sen hittade min sambo min vingömma och då var det slutdrucket. Kändes som en enorm lättnad faktiskt. Då kunde jag inte dricka mer.
Nu vet jag inte hur du har det hemma, men att rensa bort all alkohol är ett bra första steg. Det kan inte vara för lätt att börja igen. Sen att göra programmet är till stor hjälp. Tänka HALT när du blir sugen. Hungrig/Arg, Ledsen/Lonely och Törstig/trött… försöka identifiera varför suget kommer.
Många blir hjälpta av att göra något annat när de brukade dricka. Träna, yoga, promenera etc. Det finns massor med lästips och filmtips härinne också. Vissa byter alkohol mot alkoholfritt, behåller vanan men byter deyck. Det gjorde jag. Det var dock enormt lätt att byta tillbaka sen. Men det kan vara en bra start. Det finns liksom
Lycka till nu! Du har tagit första steget och har allt att vinna!

Tack för peppande kommentarer och tips! :)
Just det där med att stanna upp och identifiera varför suget kommer har hjälpt mig att lyckats ibland. Jag behöver dock träna på att bli bättre på att stanna upp och inte gå på den första instinkten att dricka, det är övning som gäller och förhoppningsvis går det lite mer automatiskt i framtiden? Just nu kretsar mycket kring alkohol i huvudet - när jag dricker mår jag dåligt över det och när jag inte dricker tänker jag på att jag inte dricker...
Skulle vilja rensa bort det i huvudet och leva ett liv utan att A dyker upp i huvudet, men det tar tid antar jag.
Drack inget igår kväll och det är så skönt att vakna upp utan ångest. Försöker verkligen tänka på det de gånger jag blir sugen, att "spela hela filmen" som jag läste någonstans.

Påbörjade programmet en gång i tiden men ville inte helhjärtat och det rann ut i sanden. Nu ska jag ge det en ny chans!

Jobbet är upp till mig och jag känner en nytändning nu när jag äntligen började skriva lite här och fick fin respons :)