Hej på er.
Jag har under ett par års tid kikat in i olika forum här men aldrig vågat skapa ett konto. Kortfattat så har jag blivit upptäckt - min värsta hemlighet är ute. Pga konstiga blodvärden beställde min vc en kompletterande provtagning, däribland peth (inget jag visste om då). Det visade på 0,80. Detta uppdagades efter att jag själv läst min journal viket var en vecka sedan. Ingen har ännu kontaktat mig från vc. Den iskalla ström som gick genom mig när jag läste provresultaten går inte att beskriva. Jag blev fruktansvärt rädd. Och arg! På läkaren då. Sedan infann sig någon slags lättnad och jag bestämde mig där och då att jag måste berätta det för någon, främst för att jag inte orkar ljuga mer men också för att garantera att jag inte fortsätter dricka. Jag har varit nykter en vecka nu och det är befriande samtidigt som det är så otroligt tråkigt. Jag är så rastlös. Allt jag tidigare gjort är förknippat med alkohol. Jag vet inte vart jag ska ta vägen! Tips? Kram

Hej MissLilja och varmt välkommen hit! Även om som du skriver, du har varit här på ett sätt ett par års tid är det nu du "syns" för oss och det ger oss möjligheten att ge dig stöd och hälsa dig välkommen. Du såg i din journal att provresultat visar lite hur din relation till alkoholen sett ut under en tid om jag förstår dig rätt. Detta väckte mycket i dig som blev tungt samtidigt har det satt igång en stark förändringsanda i dig.

Du har bestämt dig för att inte låta alkoholen ha den plats den haft i ditt liv och redan klarat av en veckas alkoholfrihet, bra jobbat verkligen! Modigt och starkt att du skriver här också, ytterligare steg på vägen i detta.

Ibland kan en behöva skriva flera gånger innan en tråd får fart, skriv gärna och berätta mer, om du vill, hur det går för dig och vad som hjälper dig att det går så här bra.

Varma hälsningar,
Rosette
Alkoholhjälpen

Välkommen hit MissLilja! Ibland är det nog bra att det kommer en riktig brytpunkt och för dig är det nu.
Du har ju hängt här och smugit runt under ett par års tid. Min första tråd hette ”Dags att kliva ut ur mörkret”. Jag hade då gjort som du, smugit runt i kulisserna, rätt länge. Jag väntade in att jag skulle klara min nykterhet.
Du skriver om rastlösheten och att allt du gjort varit förknippat med alkohol. Vad har du gjort? En av de största villfarelserna för mig med alkohol är just att den skulle göra något roligare. Vi som skriver här har lite olika erfarenheter och har använt alkohol på olika sätt. Några som finns i ”Det vidare livet”, skrattar nästan när de tänker tillbaka på hur alkohol användes för att förhöja stämningen på allt, gräsklippning, dammsugning etc. Du skriver om rastlösheten nu. För mig klingade den av, nu var inte mitt liv så förknippat med alkohol. Jag smygdrack mest. Men lugnet som infann sig efter ett tag var underbart. Rastlösheten som kom av alkohol vill jag vill jag verkligen inte tillbaka till. Då jag önskar dig Välkommen hit och stort lycka till på din resa. Det blir bra!

Tofu på besök

@MissLilja Jag kommer väl ihåg känslan. Plötsligt hade man så mycket tid. Vad skulle man lägga den på? I början var det lite vakuum. Nu fattar jag inte hur jag kunde använda trolldrycker och kasta bort hjärnkapacitet som är så värdefull för att skapa medingsfyllt liv ❤.

Jag har insett att allt som är kreativt är kul. Pyssla är kul. Har köpt in massor av olika formar som jag stöper ljus i och sedan lackar, pyssel till högtider och bygger nu en utesoffa. Har lärt mig svetsa vilket skapar massa möjligheter.

Nästa projekt är att bygga en gungsäng för utebruk. En vacker med skirt tyg, stål och trädetaljer. Nästa vecka kommer en man som ska lära mig hur jag paddar och lägger uteklinker 40x120 cm stora. Håller även på att pimpa en kruka som jag lackat med detaljer i spegelglas.

Allt jag skapar kräver massa surfande för att få ihop. Ett ex är utesängen. Där vill jag ha skydd mot regn så jag kan använda vanlig madrass. Då får jag lära mig allt om plaster så jag får till en tät variant. Samma med soffan. Stommen är stål men i tillägg vill jag ha hållbara material så färg, sits mm måste jag lära mig allt om olika material innan jag bestämmer komposition.

Vad gillar du att göra?

Tack snälla ni för fina ord! Jag blir verkligen glad och det ni skriver ger mig ytterligare motivation till att inte dricka. Snart har åtta dagar passerat utan alkohol och jag känner, precis som du @sisofys, att jag trots rastlösheten känner ett visst lugn. Också en ny slags trygghet som grundar sig i frihet. Friheten att slippa slingra mig ur situationer eftersom att jag antingen vill dricka, har druckit eller är bakfull. Den här helgen har spenderats med barn och man utan att jag känt att det varit det som förväntas av mig och utan att ha huvudvärk eller en rädsla över att lukta alkohol och se rödmosig ut. Så jäkla skönt! Gällande frågan kring vad jag gjort tidigare som jag förknippat med alkohol är svaret, allt. Jag har, som jag märkt är rätt vanligt hos många här, börjar dricka vid middagstid. Ett glas vin vid matlagningen, sedan vid läxläsning, tvn och vidare i sängen. Självklart även vid andra hushållssysslor. Vinet har dels gett mig energi till att orka ”vara en god förälder” och ta hand om hus och hem samtidigt som det såklart gjort mig passiv. Det har också dämpat min impulsivitet och ångest och lugnat mig. Alkohol har varit min vardag. Ska jag köpa en ny möbel tänker jag på hur jag kan njuta av ett glas vin i/vid den, ska jag boka en resa så tänker jag på alla trevliga ställen man kan dricka vin på, ska jag träffa en kompis så är det sjävklart att vi ska dricka vin. Osv osv. Mer skamfyllda associationer är att jag inte kunnat spela spel, gå på restaurang eller ens läsa läxor tillsammans med barnen utan ett glas. Det är den tristessen jag pratar om, allt känns tungrott och trist utan alkohol. MEN jag känner att det håller på att vända. Det positiva som följer av att vara nykter väger över tristessen. Jag är faktiskt förvånad över hur lätt det känns. För att ge en bakgrund till det så kan jag erkänna att jag druckit 1-2 flaskor vin varje dag i ca 2 år. Och innan dess överkonsumerat rejält. Vissa helger och vid fester drack jag ännu mer.
@Tofu på besök, du beskriver att du är kreativ och tar dig an olika projekt, låter som att du hittat en bra strategi! Jag kan relatera till kreativiteten, också att den kommit tillbaka bara under de här få nyktra dagarna. Mitt problem är att den går bananas! Jag startar för många projekt och blir till slut utmattad och deprimerad. Så alkoholen har liksom också fungerat som någon slags dämpning. Det är svårt att reda i vem jag är utan alkohol - fattar att jag har en lång resa framför mig! Era tankar, råd och berättelse om hur det är/varit för er ger mig hopp! Ni känns så starka! Nu ska jag somna nyktert och vakna och fri:-). Kram på er

Hej,
Sent inlägg här som beror på många timmar i trädgården= somnade i soffan tidigt, vaknade till vid midnatt, nu väntar jag in sovtåg nummer två.
Rastlösheten är jobbig, ihop med tankar kring ”ska jag aldrig få ha kul mer” samt hitta på lagom många nya projekt 😳
Första månaderna nykter var det pandemi och husarrest och jag började förså blommor som hade jag en handelsträdgård (nej!). Men alla sätt är bra om det innehär att skippa vinet.
Det känns utifrån det du skriver att du är väldigt klar här och nu och det är bra. Att ta en dag i taget hjälpte mig oerhört. Det var hemskt att tänka ”aldrig mer” i början. Då tänkte jag istället ”inte idag, imorrn får jag se” - repeat.
Läs och skriv mycket här, hjälper mot allt! Kram och heja dig! 🤞🌸

Tofu på besök

@MissLilja Jag har upplevt att det blir så mycket enklare att sortera i tankarna som nykter. Även att när man är trött är man trött och då sover man. I början somnade jag mitt på dagen. Det kan jag fortfarande göra om jag jobbat hårt. Känns som kroppen sköter av på av sig självt så bara att följa kroppens signaler. Med alkohol blev det en gas. Man blev heller aldrig riktigt utsövd så där kan jag förstå utmattning på ett annat sätt.
Undrar just om du inte kommer tycka det blir enklare att både avgränsa projekt och känna dig utsövd / redo för ny dag på ett helt annat sätt ju längre tiden går. Sedan kommer ju det där inre lugnet när ångest pga trolldryckintag upphör.

Det blir välmående på ett helt nytt sätt. I början grävde jag massor samtidigt som jag lyssnade på poddar. Det gav mig balans och sedan sov jag väldigt bra.

@Se klart tack för svar! Ja, det här med att hitta lagomt många och stora projekt är en utmaning. Jag har med åren blivit bättre på att avgränsa både projekt och socialt umgänge. Men med drickandet avgränsades det för mycket och jag avstod för det mesta saker pga ville dricka istället, alt hade druckit och var bakis. Nu när jag inte dricker så är det som att hjärnan lagt in racerväxeln igen vilket gör att ångest och stress står mig upp i halsen! Det hade jag tidigare dövat med alkohol. Men, som du uppmärksammat, mår jag bra och känner mig klar på ett sätt som jag inte gjort på lång tid känt. Däremot har jag väldigt lätt att glömma saker, närtidsminnet är helt klart påverkat. Har du upplevt något likande? Hört att hjärnan börjar reparera sig efter en tids nykterhet och att man då kan få problem med just minnet - ingen aning om det stämmer?

Jag tror verkligen på ”en dag i taget” konceptet. Däremot så har jag en tendens att alltid överdriva allt. Ska det bjudas på middag måste det vara sjukt genomtänkt och uttöver det ordinära, klickar jag hem kläder måste jag beställa minst fem grejer för att det ska kännas meningsfullt osv. Kanske en konstig liknelse men jag kan känna på samma sätt vad gäller att hålla mig nykter. Om jag inte kan vara nykter minst ett år varför ska jag då vara nykter? Finns det andra som känner igen sig i det?

@Tofu på besök tack för svar! Tänker också att jag far för fort fram, ångesten och rastlösheten kommer att dämpas med tiden som nykter. Som jag skrev i förra inlägget så har jag svårt att begränsa ambitionen och målet - vill helst vara i klubben ”nykter ett helt år” redan nu. Fattar ju att det inte fungerar så. Men får brottas vidare med de tankarna helt enkelt.

Pod är något jag också slaviskt lyssnar på, och ljudböcker. Det är ett stimuli som jag under lång tid använt mig av vid ”tråkiga” vardagliga sysslor. Alkoholen var ett extra stimuli till det - än en gång, more is more filosofin! Fördelen med att endast använda hörlurar vid disken är att jag nu mer kommer ihåg vad som hänt i boken😅.

@MissLilja Hej ! Jag känner igen mig i dig gällande att vara all in . Ett genomgående mönster i mitt liv. I perioder har jag rest kors och tvärs och tränat. Jag snöar in mig på saker och det blir nästan alltid överdrivet. Ingen balans kallas det . Tyvärr blev det likadant med alkoholen och det ger ju inga bra resultat. Nu inne på dag 75 nykter och är helt insnöad på att läsa på denna tråd och läsa på om nackdelar med alkohol. Visst finns det övervägande många negativa saker med alkohol men för mig har det inte bara varit misär vid intag. De senaste åren har de dock blivit destruktivt och baksmällan inte nådig så bestämde mig för 3 vita månader och sedan se hur jag känner. Är besviken .. endast ned 2 kg i vikt och trött men men..

@Suburra Hej! Wow! 75 dagar - bra kämpat! Det är så skönt när någon berättar att den känner igen sig i det jag själv upplever. Tack för att du delar med dig. Ofta när jag gått all in i något har det också varit impulsiva handlingar. Som att byta stad, jobb eller utbildning. Likadant med relationer och umgängeskretsar. Tänker att det hör ihop med kicksökandet och rastlösheten. Jag kan på ett sätt känna mig tacksam över de snabba vändningar mitt liv ofta tagit eftersom jag inte hade haft min man eller mina barn eller varit på den plats jag är idag utan dem. Samtidigt är det många handlingar som än idag ger mig ångest.

Jag har precis som du inte bara negativa erfarenheter av alkohol. Jag ser det fortfarande som ett socialt fenomen, det lättar upp stämningen och är både intressant och gott med ett trevligt vin. Det är bara det att det lätt tippar över och blir en medicin, en sköld och/eller en kick. Jag vill inte använda alkohol på det sättet, det är jag helt säker på. Hur har det varit för dig? Du skriver att du är besviken på att du inte gått ner mer i vikt, det är något som får mig att hajja till. Jag har avstått mat, snacks och godis för att jag vet att alkoholen är kaloririk. Under de här 16 dagarna som nykter har jag ”unnat mig” (fruktansvärt begrepp) det jag känt mig sugen på. Precis som du, ställt mig på vågen och tänkt att jag måste gått ner en del, men icke. Inte för att jag ens vill gå ner i vikt. Men det är som att jag ser det som en belöning för att jag avstår alkohol. Som att det skulle bidra till min motivation. Sjukt. Som jag skrev i ett tidigare inlägg idag så har konsumtionen av både snus och godis ökat rejält och jag är rätt chill med det. Om det får mig att inte ta ett första glas är jag nöjd. Sen funderar jag mycket kring beroendebiten och hur ett beroende ofta byts ut mot ett annat. Som att sårbarheten (som jag tror många av oss alkoholister bär på) alltid kommer ligga oss i fatet när det kommer till att kicka igång systemet med olika medel. Förutom snus och godis så har jag börjat springa, promenera massor. Visst, det gör gott för psyket men jag har också känt att det tar över och styr mitt liv på en nivå som inte känns sund. Jag känner en rädsla för mitt agerande och vet egentligen inte hur jag ska hantera det. Det blir också dubbelt när folk skriver att ”träning är bra, godis är gott, gör saker som är kreativa” när jag inte känner att jag kan kontrollera något av det. Blev kanske lite rörigt nu, sorry! Oavsett, tycker du ska vara stolt över dina 75 dagar och skita i vågen, tanken är ju inte att vi ska strunta i alkohol för att gå ner i vikt?

@MissLilja Tack för svar! Så skönt att nån känner i gen sig ! De finns många fördomar kring alkoholister. Det är so m jag förstår för dig att man söker en kick och tyvärr är ju alkohol det värsta. Jag skrev här om AA och varför det inte passar mig är att de är fokus på det negativa.. visst alkohol medför mycket negativt men jag vill inte slå så hårt på mig själv dels för att alkohol oftast berikat mitt liv genom roliga sociala kontakter och så. Dessutom finns de ju anledningar till att man dricker . Mitt drickande eskalerade vid 30 års åldern då jag vistades utomlands och de vart mycket vinkosumtion. Därefter började jag jobba i en bransch då bara resultat räknas och folk mer eller mindre dricker och drogat på jobbet så ingen reagerar på om man blir för full etc bara resultaten kommer . Nu senaste åren med pandemin har jag druckit för mycket för ofta och 3 veckan in på Rysslands krig mådde jag sjukt dåligt hela tiden och bestämde mig nu måste jag sluta . Angående vikten ja besviken för jag måste ner väldigt mycket i vikt men bestämt mig för att de får ta tid. Förbränningen har ju varit i botten på grund av alkoholen och de ger med sig . Jag har som du börjat motionera mer och måste även här hejda mig då jag häromdagen simmade 3 timmar nonstop.