Fy vad trött jag är på alkohol!
Idag sitter jag här igen med en bultande ångest och avskyr mig själv.
Jag dricker, kan ej sluta när det finns kvar, jag liksom öser i mig om det finns hemma.
Jag ska försöka sammanfatta lite kort hur det ser ut hemma hos mig.

Jag är gift, har ett vuxet barn som bor hemma, den stackaren…
Både jag och min man dricker, det är väl det vi har gemensamt idag tyvärr, sorgligt nog.
Vi har inget annat gemensamt. Punkt. Älskar jag honom? Nej, jag är arg mest hela tiden och det tär på mig.

Det lustiga i allt detta är att maken tar hem alkoholen och sedan dricker vi, jag går aldrig på bolaget, och jag menar verkligen aldrig. Jag har nån ångest över att ens gå dit, så då låter jag bli. Men finns det hemma så dricker jag helt sjuka mängder, och finns det inget hemma så låter jag bli, hur märkligt är inte det liksom? En alkis borde ju ta sig dit om man nu är i ett missbruk?

Jag har ett missbruk helt klart och vet inte ens hur jag ska vända detta, jag har pratat med min man om att vi lägger ner men så kommer kvällen och vinet åker fram…jag har hotat med skilsmässa men lik förbannat sitter vi där sedan, vi ska ju bara ta ett glas, ni vet…sedan är dunken tom och vi ramlar i säng, helt galet, när man tänker efter.

Har ni några tips till mig? Jag vet verkligen inte hur jag ska vända detta. Känner mig hopplös och skäms, mår uselt både fysiskt och psykiskt. Min offerkofta är tung kan jag säga.

Jag babblar på här bara, tar gärna emot lite peppande ord och läser gärna om hur ni har gjort… jag ta emot all hjälp jag kan få, för jag orkar verkligen inte mer nu.

Tack för att jag fick skriva av mig lite grann, även om det är rörigt💕

Hej! Vill bara säga att jag känner med dig, så jobbigt att må sådär.. Och som du vet så kan man må så mycket bättre, om man låter bli att dricka. Numera känner jag mig så glad över att jag slipper dricka. Det tog några månader att komma ur vanan, och ytterligare något år att helt släppa tänket att alkohol är något viktigt, men det går! Och du har allt att vinna. Vad håller dig kvar vid mannen? Är det otänkbart att ni på sikt flyttar isär? Men låt inte honom hindra dig från att bli nykter. Börja nu, ta en promenad istället för vin ikväll! Kan rekommendera programmet på Alkoholhjälpen, bra stöd och ger insikter. Styrka till dig!