Jag är snart 40 år och har druckit för mycket i perioder sedan jag var 20. De flesta misstag och dumma val jag har gjort har skett på grund av alkoholen.

För mig har det blivit så att alla speciella stunder är förknippade med alkoholen och andra speciella stunder, som att vara med mina barn till exempel, känns meningslösa om jag inte får dricka. Jag har helt enkelt programmerat min hjärna att det enda som verkligen är meningsfullt är ett rus, inget annat spelar någon roll.

Mina tre döttrar bor med mig varannan vecka och jag har ett ganska krävande arbete med bra lön. På något sätt lyckas jag pussla ihop det med drickandet, men till ett högt pris. Jag har många gånger druckit på jobbet och sprayat rumsdoft på mitt kontor så att ingen ska känna lukten. Och jag har kommit undan med det hittills.

Den senaste månaden har jag börjat tappa kontrollen, trappat upp mängden alkohol för varje dag och vaknat med minnesluckor. Jag har också vaknat med blåmärken och skador efter att ha ramlat i lägenheten. Sedan har jag duschat och åkt till jobbet med en otrolig ångest, men ingen har märkt något på jobbet.

Barnen däremot, de märker. Ibland kommer jag inte ihåg vad jag har pratat med dem om kvällen innan så då låtsas jag komma ihåg och låtsas vara som vanligt. Förut brukade min mellandotter be mig att inte dricka så mycket när hon såg att jag tog en öl, men det har hon slutat med. De pratar inte med mig om det.

Och jag skäms som en hund, hur kunde jag hamna här? Snälla hjälp mig med goda råd för att bli och förbli nykter.
Jag har även skapat en blogg för att beskriva min nykterhetsresa https://gollum2016.wordpress.com/

PP

Du har verkligen ett par riktigt goda anledningar att bli nykter och det du skriver ger stort hopp att du kan lyckas med det. Att skriva både här och på en blogg hjälper mycket! Här finns så många erfarenheter att ta till sig av och stöd kommer du att få i överflöd!

I och för sig är det naturligtvis bra att "pusslandet" med drickat hittills har gått bra. Det dåliga att det går är att vi inte ser att det i framtiden inte kommer att fungera. Vägen ner i "fördärvet" går ju bara att stoppa genom en radikal förändring. Ju snabbare desto lättare och bättre.
Du är med andra ord lyckligt lottad att du insett detta innan relationer och arbetssituation är helt under isen. Gratulerar till den insikten.

Önskar dig all styrka i förändringen

//PP

PP

Japp, nykter sen ett par år nu.
känner igen mig i det du skriver
och förstår att det är läge att sluta
nu.

//PP

Fidoli

Känner mig väldigt nervig idag och trött.
Kan inte koncentrera mig på jobbet, skulle bara vilja ligga i sängen.
Usch, hoppas att detta går vägen...

Fidoli

Var sååå nära ett par gånger att springa iväg och köpa vin men att läsa här på forumet har hjälpt mig.
Jag brukar dricka innan jag ska hämta på dagis för att 'orka' resten av kvällen med barnen.
Hur hemskt är inte det? Men inte idag!

rabarber

De första dagarna är ju tuffast, så grattis att du hållt i!! Det kommer att lätta. Kommer kännas lite bättre redan imorgon troligtvis! Det viktigaste är att du tagit steget, att det känns rätt och att du kanske börja fundera på ditt drickande på ett annat sätt nu när du är nykter. Det var många "aha-upplevelser" för mig de där första dagarna. Och jag skakade huvudet åt mig själv. När jag var mitt i det, såg jag det inte. Eller ville nog inte se det. Nu med ett nyktert perspektiv kan förfäras över hur jag levde. Det i sig ger mig kraft att fortsätta med att vara nykter.

Jag är impad av dig! Du är stark och modig som tagit steget! Sikta på en vit dag 3 nu!

anonym11208

Ta en dag i taget, kommer det ett bakslag, res dig och gå vidare- Alla steg räknas. Och även om du har kunnat dölja ditt missbruk/sjukdom nu, så kommer det komma en gång då någon märker att du har druckit när du hämtar barnen eller på ditt arbete. Se till att vända det nu. Jag har verkligen lyckats att dra ner på mitt drickande tack vare forumet. Alla här har olika mål, en del ska sluta dricka helt, och en del, som jag, ska dra ner, målet är att inte sitta hem och dricka själv. Kram och lycka till och var glad att du tagit det första steget.

Em2001

Jag försöker så gott jag kan att undvika alkoholen men det e sjukt svårt mellan åt. Och jag har många minnesluckor ibland efter jag druckit och gör min kille orolig för mig. För han tycker it om när jag dricker.

Välkommen hit! Starta en egen tråd här så blir det lättare att följa dig.

Läs andras trådar och kommentera, och du kommer också få pepp och råd i din tråd.

En annan Anna

Jag är ny här och känner igen en hel del av det du skriver. Jag har också en massa minnesluckor. Har fått höra en massa gånger från både man och barn -Men det sa jag ju till dig igår. Då har jag svarat och pratat med dem om något under alkoholpåverkan som jag sedan inte har ett enda minne av dagen efter. För mig är det dag fem idag. Drack sista glaset vin i söndags. Det är oerhört tufft. Jag är ensam hemma och det finns kallt gott vin i kylen och sprit i skåpen. Ingen hade sett om jag bara tog ett litet litet glas... ska försöka sova nu istället.
Lycka till till dig, känns så fint att ha hittat hit, plötsligt känner man sig väldigt mycket mindre ensam.
Kram