Jag kom hit idag. Gårdagen som bara skulle bli ett glas vin till TV:n blev fyra och vaknade idag och undrade om det var safe att köra barnen till förskola/skola.
Har läst runt lite på forumet. Jag känner mig som en nybörjare. Många trådar vittnar om tunga missbruk. Mycket ångest. Rejäla bläckor. Jag är inte där riktigt.
Mitt stora problem är att sluta dricka. Jag kan inte hantera mängden. Jag dricker alltid för mycket. Alltid. Alltid den som blir fullast när det dricks i sociala sammanhang. Alltid den som gör/säger de knasiga/pinsamma sakerna. Den som håller på att alienera mig och min familj från träffar med andra familjer i sammanhang då det förekommer alkohol, tex. en vanlig middag med vin.

Att inte dricka går ok. Jag håller det till helgerna för det mesta, även om det på senare år blivit en stänkare på "lille-lördag" också.

Jag vill lära mig att leva MED alkohol, inte utan. Jag vill hitta ett tankesätt, ett modus, en rutin, som gör att jag dricker i måttligt tempo och till en på förhand bestämd mängd, även med mer alkohol tillgänglig.

Li-Lo

Det låter som att du börjat fundera på hur alkohol påverkar dig och att alkohol får allt mer långsiktiga negativa konskevneser för dig. Fint att du är här! Det krävs mod att se helhetsbilden ibland och du har det.

Ditt mål nu är att kunna dricka måttligt. Hoppas du får många svar och hittar andra trådar att ge och ta emot i. Du har redan en strategi: tempo och tydlig planering inför alla tillfällen då du väljer att dricka. Bra där!

vänligen Li-Lo
Alkoholhjälpen