Som rubriken lyder, kan man söka hjälp med sitt beroende någonstans utan att det blir en anmälan till soc?
Jag vågar inte söka hjälp, med rädsla för att soc ska bli inblandade. När jag, för väldigt många år sedan, hamnade på sjukhus pga jag svimmade i hemmet (mina barn var hemma) och jag och min man hade druckit några glas tillsammans, gjordes en anmälan till soc. Nu vågar jag inte söka hjälp då jag inte vill att mina barn ska gå igenom det igen.
Finns det någon hjälp att få utan detta senario?

Hej fungerande-mor!

Välkommen till forumet. Du är i en situation där du vill ha hjälp med att få till en förändring med alkoholen, men är orolig för vilka konsekvenser det kan få. Klokt av dig att skriva här och be om erfarenheter, det är ett steg på vägen!

Det finns sätt att få anonymt stöd i sin förändring med alkohol, som fungerat för andra. Här på Alkoholhjälpen finns ett 12-veckors alkoholprogram under menyvalet "Stöd -> Fråga oss". Det går också att ringa Alkohollinjen på 020-84 44 48 för att få anonymt stöd till förändring. Vissa väljer att skriva och berätta om sin situation här på forumet och få peppning och tips från andra som går/gått igenom liknande resor. AA, som du redan fått tips om, är något som fungerat för andra.

Vad som är värt att prova för dig beror såklart på vad du själv tänker. Vad ser du för typ av hjälp framför dig, vad tror du att du behöver för att nå dit du vill?

Varma hälsningar,
Kristoffer
Alkoholhjälpen