Jag har druckit vin i åratal, minst en flaska om dagen, och på helgerna sannolikt mer. Varit noga med att hinna till systemet för att hinna köpa en box, och därtill någon finare flaska. Det är få dagar jag är utan vin frivilligt. Fick diabetes2 kring jul, medicin och kostomläggning. Läkaren frågade hur stor min alkoholkonsumtion var, och jag ljög och sa 2 kanske 3 flaskor i veckan. Mina levervärden var bra. Ett par månader med medicin (metformin) och fortsatt dagligt drickande då hade värdena gått upp, metformin kan gå på levern, men lika gärna kan det vara vinet. Jag blir sällan full, jag sköter mitt arbete. Däremot är jag plufsig, energilös och blir då piggare, ond cirkel. Nu fick jag dock en ingivelse och bestämde mig för en vit månad. Inne på 5:e dagen. Jämfört med innan är jag piggare, har nog inte fattat vad trött jag var. Jag har svårt att sova dock. Läste några inlägg är att stor konsumtion kan ge abstinens senare, oroar mig då jag ännu inte känner något, jag har liksom bestämt mig, och känner vämjelse för dessa mängder jag petat i mig dagligen. Några erfarenheter från er hur kommande veckor blir eller blev för er?

@Pellerin Välkommen hit! En vit månad är toppen. Tre vita månader eller ett halvår nykter är ännu bättre. Då märker du verkligen skillnaden. Då märker du verkligen hur mycket bättre du mår helt utan alkohol i ditt liv. Själv har jag varit nykter i 31 månader på tisdag, tjoho!

Kram 🐘

@Andrahalvlek jag har läst din tråd med stort intresse, och igenkänning. Jag har skummat igenom mycket i det här forumet, känns som ett stort stöd. Idag är det dag7 för mig och jag tycker att på det stora hela har det gått bra, igår vaknade jag vid 6-tiden, och njöt av tidig morgon, jag är morgonmänniska, eller var, men det är många år sedan jag vaknade tidigt utan klocka. Jag antar större utmaningar är att vänta. Jag tror att min stora utmaning blir när jag ställs inför ett val, typ aw eller liknande. Än så länge så har jag stoppat alla val, det finns inget vin hemma, punkt slut. Igår när jag var ute så fanns inget sug att gå förbi systembolaget. Min man som dricker mängder med öl (dock folköl) är bortrest. Han lät för övrigt mycket förvånad över att jag i glaset igår hade a-fritt rödvin, som för övrigt smakade vidrigt och inte alls det substitut jag inbillat mig. Vi har i åratal sagt att nästa vecka så blir det ingenting, utan vi ska bara dricka på helgen. Det går någon vecka, det kan också gå några dagar, sen har vi varit duktiga och kan därför dricka igen på torsdagen, eller på tisdag-onsdag har något hänt, bra eller dåligt men ett glas vin är nödvändigt, som då blir fler så klart. Jag sköter mitt jobb, trots intensivt drickande, jag är inte pigg på morgonen, men jag går upp, släpar mig iväg. Jag gissar dock att min uthållighet inte är på topp, jag vill gärna hem, och det absolut första jag gör när jag kommer hem är att slå upp ett glas rött. Jag är inte typen som blir full så jag spårar ur, innan dess har jag gått och lagt mig. Jag har dock en minneslucka från i somras, den skrämde mig, jag har inget minne hur jag tog mig från punkt A till B, och jag har sedan dess bearbetat och tänkt att nu får det vara nog. Ser fram emot att hänga här.

@Pellerin Hej och välkommen hit! Jag känner igen mig såväl i det du beskriver om hur du hanterat och levt med alkohol, det kunde ha varit jag. Det känns som att din beslutsamhet och vilja att vara nykter kommer att hjälpa dig på ett bra sätt. Så är det för mig, min stora motivation och vilja har idag gett mig över 10 nyktra månader och jag har beslutat mig för att inte dricka mer i mitt liv. Jag har fått livet åter och den tacksamhet jag känner över det är något jag beskrivit i mitt senaste inlägg idag.

Detta forum har varit och är så betydelsefullt för mig och har varit bidragande till att jag kunde sluta dricka. Här kan du skriva om allt du känner, tänker och funderar på, vi finns till för varandra.

Ha en fin söndag!💪🌞💕

@Andrahalvlek Jag har alltid tänkt att det sista jag överger är vin, älskar vin! När jag fick min diabetesdiagnos var min första tanke: Bara jag inte behöver sluta dricka vin. Jag inser eller anar att det finns annat att älska :-). Jag har inte på många år varit utan alkohol frivilligt, det kan ha varit några dagar, då det inte funnits möjlighet, men frivilligt, nej nej. Efter en operation med starka värktabletter så räknade jag dagar och till och med timmar tills jag kunde få dricka vin igen, helt galet. Med viktväktarna har jag sparat alla extra-poäng till vin på lördagen. Jag börjar nu med en månad, men känner redan att jag nog ska sikta på 3 månader eller mer. Tack för ditt stöd!

Dag 8, och ingen bra dag. Måndagar är värst, anger tonen för hela veckan, avstår jag en måndag så håller jag mig till torsdag (snart helg) eller möjligen fredag om jag är tillräckligt duktig. Trött är jag, försov mig nästan i morse, har aldrig hänt. Förstoppad, om det är avsaknad av vin eller för mycket te vet jag inte. Förhöjt blodtryck, jag medicinerar och har haft det på en bra nivå, i helgen för högt. Ska det inte gå ner? Lockar och pockar i mig, efter en sån här jobbig dag skulle det vara gott(?) med lite vin, för att koppla av, för att orka veckan. Förstår ju hur tokigt det låter, tänker inte ge efter, men kämpigt är det.

Dag 9, igår var det kämpigt, och värre blev det. Hälsade på en anhörig med obotlig cancer, Där och då bestämde jag mig att jag visst behövde vin, hann precis in på systemet innan 19, kände mig inte helt nöjd med den handlingen, men tänkte jag tar tag i det någon annan dag. Med 1/2-flaskan i väskan kände jag mig lugn. Kom hem, åt lite, tog sedan en a-fri öl (jag dricker i princip aldrig öl). Slog upp lite av vinet i ett glas, lite lagom sådär...och där blev det faktiskt stående, jag var inte sugen! Jag tänkte att ska jag sabba 7 dagar när jag inte ens är sugen? Så vinet slängdes inte, men hälldes tillbaka i flaskan igen, jag gick och la mig och sov gott! Idag känner jag mig nöjd! Som @johan6808 skrev man ångrar aldrig en nykter dag! Jag vet inte vad som hände, jag vet inte varför jag kunde motstå att dricka, men inte motstå att handla.

Dag 10, idag har det gått bra, trött men inte slö, trots händelser som lätt eller helt klart skulle fått mig att ta till vinet i kväll, men jag står stark! Lämnade prover i morse och ser nu att mina levervärden är normala, en stor sten faller, jag har bävat för att jag kan ha pajat min kropp eftersom värdena var förhöjda i våras. Känner att jag har vind i seglen.

Dag 10, mer energi, gladare och känner att min "offerkofta"=stackars mig, har krympt, tar nog av den i det närmaste. I morgon har vi aw, än så länge känns det helt görligt. Det måste vara första gången jag går på aw och är a-fri. När jag slutade röka för flera år sedan så gjorde jag tvärtom mot vad jag gjort alla gånger tidigare, jag väntade inte till efter semester, efter nyår, utan jag slutade dag 1 på semestern, och redan efter ett par dagar var jag på första tillställningen, där det fanns många feströkare, och det gick bra. Tänker att det är samma här, jag ska inte hålla mig undan utan fronta svårigheter nu när jag är så motiverad.