Aktuell status:
Relativt nybliven ensamlevande (delvis pga av mig alkoholdrickande, drack sällan men för mycket åt gången) efter närmare 5 års samboskap. Dricker nu i perioder varje dag (precis som innan jag och mitt ex blev tillsammans) för att stå ut med mitt misslyckade liv där jag inte uppnått någonting. Singel hela mitt liv förutom de 5 senaste åren, nu singel igen. Ingen karriär, avbruten högskoleutbildning, sen en vecka tillbaka inget jobb. Det känns som att ingen behöver mig längre. Mina få kompisar är upptagna på sitt håll med sina normala liv, fruar/sambos, barn, hus karriärer dvs det normala livet.

Har alltid haft svårt med att knyta sociala kontakter med både potentiella kompisar och partners vilket gör att allt känns hopplöst. Är livrädd för att jag ska behöva dö ensam, aldrig ha en familj eller ens en meningsfull vardag med sociala kontakter och aktiviteter.

Jag vet inte hur jag ska vända på mitt liv och sluta känna mig så misslyckad så att jag måste dricka för att stå ut med mig själv. Jag är på väg att ge upp helt...

@Nsr-rider låter riktigt jobbigt❤️ Vi finns här som inte heller har det så jäkla gott annars skulle vi ju inte skriva här. Steg för för tänker jag, vad vill och kan du ändra på för att du ska må bättre? AA-online är jättebra i alla fall för mig som inte vill släpa mig till fysiska möten. Där får man verkligen stöttning och en massa igenkänning. Jag förstår att det känns som att alla andra har det bättre med sina perfekta familjeliv, men så är det ju inte. Många lider i tystnad och håller en fasad utåt som är långt ifrån sanningen. Bra och modigt av dig att skriva dina tankar här🙏Hoppas du kommer på nån lösning som ger dig lite hopp om en ljusare framtid. Kram❤️

@Vilsenochtrött Tack för svar ♥️ Efter några dagars nykterhet där jag gett mig f*n på att inte dricka förrän åtminstone nyårsafton nu är man tillbaka igen. Skulle bara ta en långpromenad... AA-online låter bra, hur funkar det? Har varit i kontakt med vårdcentralen och träffat psykolog två gånger kändes bra(psykiatriker, vet inte skillnaden), sen blev det två veckors avstånd och jag gick inte på det tredje mötet dumt nog, ringde en vecka senare och då var det ny tid en månad senare som gällde.... . Ringde även behandlingsenheten på Sabbatsberg idag, ingen som svarade.Inte så lätt att få hjälp även om man vill 😕 Någon som kan tipsa om bra hjälp i Stockholmsområdet, vill helst slippa gruppsamtal men är öppen för det också i det här läget..

@Kristoffer
Ledsen att jag inte svarat tidigare men tack för tips.

@Vilsenochtrött liten uppdatering 🙂

Sen några månader tillbaka har jag ett nytt och på de allra flesta sätt, ett nytt jobb.

Tänkte länge att det kommer kännas bättre när jag fått ett jobb. Och det gjorde det också, men inte så länge.

Har genomfört Vätternrundan för några veckor sen och i samband med det har jag försökt fokusera på att träna. Drack något mindre men om jag ska vara ärlig inte så jättemycket mindre.

Sen dess om inte totalt mörker så nästan. Sköter mitt jobb men har ingen lust att cykla eller göra annan fysisk aktivitet.

Oftast kommer jag hem till min tomma lägenhet och det första jag gör är att öppna en öl, eventuellt äter jag middag. Ångest och skuldkänslor över att ha förstört min relation med den som betydde mest i mitt liv är fortsatt starka. Liksom känslan av att jag aldrig kommer att få ha en egen liten familj eller partner att dela mitt liv med. Jag har förstört min enda chans att bli lycklig. Och tiden börjar rinna ut. Känslan av maktlöshet är stor, alkoholberoende eller inte, varför ska jag sluta dricka? Kan för mitt liv inte förstå vad jag ska kunna erbjuda som ska få någon annan intresserad. Eller hur jag ska göra. Känns hopplöst...På så många plan

Har nu sökt hjälp enligt @Kristoffer s rekommendation. Hoppas på hyfsat snabbt första möte.

Önskar att jag kunde ge mer positiva nyheter och att jag inte var så negativ...