Hej Morticia,
Välkommen hit. Att du är här och läser och skriver är en bra början för att leva nyktert och värdigt resten av livet. Det går. Många här på forumet har blivit nyktra efter långvarigt drickandet. Kan dom så kan du! Varma hälsningar och styrka!

@Morticia KÄMPA! Du är värd att få vara nykter och att må bra! Du gör det både för dig själv och för dina barn! Du är här på forumet nu. Här finns mycket hjälp och stöd till dig! Och eftersom du är nykter nu, efter lång tids drickande av stora volymer visar också att du verkligen har bestämt dig för att välja livet, denna gång en gång för alla!

Det är bara och endast de allra första dagarna som du känner av abstinensen som just nu. Slitigt men är bara någon ynka ynka dag, och det lättar hela tiden.

Jag är i din ålder, har mellanstora barn och har druckit massor av vin varje dag i över tio års tid. Jag kände att jag kommer att dö om jag fortsätter, eller att jag spolierar allt viktigt och allt jag håller kärt om jag inte slutar. Under en ytterligare ångestfylld och sömnlös natt med nya minnesluckor, skam och känslan av att stå på kanten till ett stup, så hittade jag in hit för första gången. Jag skrev av mig och möttes upp av så fina peppande och erfarna människor här inne, och det hjälpte mig enormt! Med ett rejält eget jävlaranamma och stöd här inne så har jag nu varit spiknykter i sju veckor!

Jag bestämde mig för att sluta helt. Att trappa ned fungerar inte för mig. Det har jag provat oändligt många gånger. Ett glas blir ALLTID fler. Och fler. Och fler. Jag valde livet och det gör nu även du.

Du fixar det här. Stå ut nu inatt! Du kommer att känna dig så stolt när du fixat det! Och häng här inne! Skriv och läs! Även i anhörigtrådarna. Ta stöd av forumet timme för timme och minut för minut om det behövs för att hålla dig fortsatt nykter.

Vi är många som gör eller har gjort samma resa som du gör nu. Abstinensen försvann snabbt för mig, på ngn dag max. Suget är däremot kvar men det har varit hanterbart länge, inte minst med stöd härifrån!

Kram, du kommer att klara den här natten! Kämpa!🌷

🙏 tack
Jag klarade natten det blev inte mkt sömn
Ångest de lux
Min konsumtion av alkohol är enorm jag kan dricka däcka vakna dricker mer…
Min wake up blev att bli tagen bakom ratten av polisen i tisdags, total minnes lucka vet inte hur jag hamnade bakom ratten !!!!
Men jag körde inte eller hade bilen igång så jag har fått en andra chans känns det som och jag tänker ta den!!
Nu måste jag förlåta mig själv och be mina barn om ursäkt för den jag tillåtit mig att bli

Så bra att du klarat första natten! Det värsta är snart över. Viktigt att hela tiden minnas att du är nykter för att du själv bestämt det, att livet med alkohol inte är vad du vill ha. Ångest är en del av beroendet tror jag. Alkoholen vill få oss att tro att livet är skrämmande och hopplöst utan den. Men ångest blir så mycket mer lätthanterligt när man är nykter. Så styrka nu, satsa allt du har och gå i den nya riktning du bestämt.

Välkommen hit @Morticia ✨ Förstår att det blev ett wake-up-call, sån otrolig tur att du inte bestämde dig för att starta bilen där!

Med tanke på att du säger att du har druckit enormt mycket så kanske du skall söka hjälp av vården, fundera på att ta antabus eller stödsamtal!? Vet ju inte var du bor men har förstått att det kan kännas obehagligt att ta hjälp om man bor på en mindre ort. Men det gäller ju din hälsa och i förlängningen dina barns väl och ve.

Det finns hjälp att få och du är inte ensam. Så bra att du hittade hit!! Läs och skriv mycket här. Kram🌷

Tack alla fina ❣️
Just nu är skakningar och desorientering värst
Har kontaktat vårdcentralen men de hänvisade vidare till beroendecentrum, dit har jag inte vågat vända mig hittills då jag är rädd att bli ” inlåst ”
Jag är ensam förälder till 4 barn som inte har någon annan än mig sedan jag fick enskild vårdnad och deras pappa inte har rätt till umgänge

Hej och varmt välkommen till alkoholhjälpens forum @Morticia!

Du har tagit ett stort steg och startat en tråd här, det hörs att du är fast besluten att göra en förändring i ditt liv när det kommer till alkoholen. Du har fått nog av den plats den tagit. Bra gjort att du skrivit här!

Det låter som du mår fysiskt väldigt dåligt och du beskriver att du druckit ganska mycket om jag förstår dig rätt. Hoppas det är okej att jag kommer med ett råd, vår generella rekommendation är att ta stöd inom vården om en druckit så det finns risk för abstinens. Vi har lite information här om det:

https://alkoholhjalpen.se/akut#abstinens

Du kan alltid ringa till 1177 eller en beroendemottagning eller beroendeakut och rådfråga också.

Fortsätt såklart gärna skriva och läsa här, ser att du fått flera fina svar i din tråd!

Varma hälsningar,
Rosette
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

Hej igen @Morticia, jag såg ditt senaste meddelande här efter jag skickat mitt och ser att du har vänt dig till vården som ett steg redan.

Det låter som du vill ha hjälp men känner dig osäker på grund av barnen. Du är inte ensam om att känna denna osäkerhet.

En idé är om du vill ringa för rådgivning att börja med att få vara anonym, om du inte ger ditt personnummer utan hör efter ändå. Då kan du ju också fråga kring detta med barnen och beskriva den oron, min erfarenhet är att många gånger kan det kännas lättare om en pratat med någon och fått höra lite hur det kan fungera. Du gör ju såklart precis som du vill och känner.

Du ska inte behöva må såhär och det finns hjälp att få.

Jag skickar ett meddelande till dig också ifall du skulle vilja ha kontakt med oss rådgivare.

Varma hälsningar,
Rosette
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

Jag blir så glad när jag ser forumets styrka och hjälpsamhet som nu när Morticia söker stöd och hjälp ! Ni är fantastiska och jag tror nog att Morticia håller med och får en bra hjälp till sin förändring <3
Kram på er alla hjälpare !!