Har en särbo sen 8.5 år. Vi har samma intressen och syn på framtiden. Vi vet att vi älskar varandra och vill bli gamla ihop. Vi har pratat om att flytta ihop snart eftersom mina barn är såpass stora att de snart flyttar hemifrån. Varit alkoholfri i nästan fyra år men trillade dit i sensomras pga en jobbig händelse med sonen. Särbon blev jättebesviken och ledsen med all rätta.Vi pratade om det och allt har varit bra sen då. I fredags när jag fick ett besked om min dotter som inte var så roligt så drack jag när han var hos mig. Såklart smusslar jag och tror att han inte märker.....
Den dagen slutade han prata med mig. Han var hos mig hela helgen, åkte till sig på söndag och efter det har han inte svarat på mina sms. Igår voltade min dotter med sin Epa och hade änglavakt. Att hon överlevde med en skadad axel är ett under när man tittar på bilen. Jag skrev såklart till min särbo om detta, han är ju trots allt mer pappa till mina barn än deras biologiska. Han frågade om min dotter och hur hon mår vilket var bra såklart. Men inte ett ord om hur jag mår eller har haft det eller om vi behöver hjälp med nåt.

Varför finns han inte för mig när jag som mest behöver honom?

@Hoppomframtiden Hej! Förmodligen är han jättebesviken då det hänt en gång till efter sensommaren. Tilliten har nog fått sig en rejäl törn då han är tyst. Han kanske inte vågar lita på dig just nu. Han kanske inte vet hur han ska handskas med situationen? Kanske skrämmer det honom att du ska börja dricka igen?

Kanske om du försöker att se det ur hans perspektiv om det var omvända förhållanden? Hur skulle det kännas för dig att bli sviken? Vad skulle du vilja att han skulle göra för dig? Vad skulle behöva hända för att du skulle lite på honom igen?

Har du slutat dricka igen? Har du fastnat? Kanske behöver han dig som mest nu men han vågar han inte närma sig?

Lite funderingar jag fick. Hoppas det löser dig💕

@vår2022 Tack för ditt inlägg🥰Jo så är det nog. Han är jättebesviken och litar inte en sekund på mig. Skillnaden är att jag hade inte struntat i honom om det varit omvänt. Jag har slutat igen men då vi inte pratar vet han inte det.

@Hoppomframtiden Vad bra att du inte dricker. Om du skulle tänka in dig i en situation där du skulle bli jättebesviken och tappat tillit. Hur skulle du vilja bli bemött då? Kanske kan du ta kontakt och fråga hur han mår, vad han vill ska hända så att ni kan prata igen? 💕

@vår2022 jag gjorde det förut idag, tog kontakt alltså. Det kändes skönt att få prata med honom. Jag berättade om att jag har alla er på denna sidan och även om Alkoholhjälpen m.m. Han tyckte det lät jättebra och han sa att han älskar mig men att vi måste vara ifrån varandra ett tag. Jag förstår verkligen det och är bara glad att han inte gjord slut.💜 Nu ska jag göra allt för att bli pigg, glad och snygg igen. Allt detta blir ju lidande av den jävla alkoholen. 6 dagen utan idag och nu börjar det kännas skönare i kroppen. Sov 9 timmar inatt,👍 vaken bara en gång pga toabesök. 🤣 Jag var ju utan skiten i nästan 4 år och kommer ihåg hur bra jag mådde. Jag ska dit igen... idag känns som en bra fredag. Tittat på film med 15 åriga sonen och hans polare. Jättemysigt och vad bra det kommer vara imorgon. Utvilad och pigg i skallen. 🌞🌷

@Hoppomframtiden Välkommen hit! Du behöver nog fundera lite mer på varför du tyckte att alkohol på något sätt var en lösning på de jobbiga besked du fick. Du har en knut där som du behöver knyta upp.

Du vet precis vart du vill komma eftersom du har varit nykter i fyra år. Du kan det här. Men du måste nog som sagt rota i det där litegrann, i preventivt syfte.

Din särbo behöver nog tid för sig själv ett tag. Och du behöver visa honom att du är att lita på. Du får ha tålamod med honom.

Kram 🐘

@Hoppomframtiden Vad bra att ni pratat med varandra, det är första steget till att reda upp. Tacksamt ändå på något sätt att din särbo reagerar som han gör för att du dricker. Att han tar det så allvarligt, det kan vara din räddning. Beroende är fruktansvärt och kan sabba livet totalt. Det visar även att man inte är säker fast du varit nykter i 4 år. Att hjärnan kan triggas så till den grad att vilja dricka när något tungt händer, det den är inlärd att göra och som den aldrig glömmer. Man kan aldrig släppa garden och tro att man kan ta ett glas för då är skiten igång igen. Superbra att du slutat dricka och inte fastnat i alkoholdjävulens klor. Tänker precis som @Andrahalvlek att det är viktigt att hitta bättre sätt att hantera jobbiga saker på än att ta till alkohol. Det leder bara till ännu mer problem, men det vet ju du. Du vet ju också att man som nykter kan hantera jobbiga saker på ett förnuftigare och handlingskraftigare sätt, något som leder framåt, inte bakåt. Synliggör det som triggade dig att dricka och hitta strategier för att hantera dem.

Bra gjort att du slutat dricka💪. Det kommer att leda dig framåt. Kram💕

Tack andrahalvlek och vår2022 för era fina inlägg. Ja det är precis som ni skriver. Han behöver tid för sig själv och faktiskt kände jag idag när jag vaknade att det var ganska skönt att nu är det bara jag som ska bevisa för mig själv att jag klarar detta en gång till. Att hantera jobbiga saker med alkohol vet jag ju sen många gånger att det inte fungerar. Dock när man är mitt i skiten vill man bara bort från verkligheten och döva sin smärta. Jag vet att om jag inte slutar med A kommer det ta mitt liv tillslut. Alltså jag vet att jag blir så borta och totalt väck att jag nog skulle kunna göra vad som helst. Detta är ju inget jag vill då jag har fantastiska barn som behöver mig och som tur är har vi en underbar relation.

@Hoppomframtiden
God morgon! Välkommen hit! Vad bra att du har brutit med alkoholen igen!
Du har tonåringar som jag och visst är det underbart att kunna vara med ungdomarna som en förebild - nykter!
Stanna här och skriv - har du kanske varit här förut?
Det är en fin påminnelse för oss som nyss nyktrat till att det aldrig är säkert att ta ett första glas. Vi behöver hitta strategier för att hantera våra känslor som triggar. Jag förstår att du vet det!
Starkt av dig att bryta!

Kram

Är inne på dag åtta idag och det går bra. Det är värre med känslorna, skammen och oron sitter fortfarande i. Då jag mestadels är helt själv blir det att man tänker väldigt mycket. "jag är ju ändå ensam så ingen märker om jag dricker". Precis som om det är det som är viktigt: Om andra vet eller inte.... Nej mitt förnuft säger ju att det handlar om mig och min kropp och mitt liv. Nu när särbon och jag inte träffas blir ensamheten än mer påtaglig, vi har alltid ungefär samma rutiner varje helg och det är första helgen på jag vet inte hur länge som vi inte träffats. När vi pratade häromdagen om att vi inte skulle träffas på ett tag var jag jätteledsen men ju mer jag funderar känner jag kanske att det är bra. Jag måste ta itu med det själv, han kan inte hjälpa mig med det. Jag vet att han älskar mig garanterat då han stannat tidigare när jag trillat dit. MEN jag kan ändå inte släppa tankarna på vad han gör just nu, vem han träffar osv. Det är så kluvet, jag tänker å ena sidan: Han säger att han älskar mig, å andra sidan: om han nu älskar mig, varför är han inte med mig? Sen kommer tankarna att: Det är väl inte konstigt att han inte vill träffa dig ditt fyllo. Vem vill se den man älskar packad en helt vanlig dag?
Idag ska jag gå ut i trädgården och mitt växthus och fixa lite. Just nu känner jag inte alls för det men jag vet att när jag väl är ute är det så skönt. Jag fick växthuset i födelsedagspresent i somras av min särbo, just för att han vill att jag ska kunna göra det som jag trivs med. Det är ju också en del av mitt dåliga samvete och skam. Han har alltid varit så himla snäll mot både mig och barnen och att jag sviker honom är tacken.....

@Hoppomframtiden Jag förstår att situationen är jobbig för dig med massor av känslor och oro. Dina tankar på alkohol finns där och tar upp en hel del av din tid. Att du skulle kunna dricka för att inte ändå ser dig. Tänker att har man ett beroende och haft återfall så har hjärnan på något sätt aktiverats igen, fast den delen av hjärnan legat i dvala för dig under 4 år. Tänker också att fokus för dig kanske ska vara på att ta reda på vad det var som utlöste så att du tog till alkohol igen. Mindre fokus på att du är ett fyllo och vad han gör just nu. Att du kommer åt det som fick dig att dricka, för att ha beredskap om det inträffar igen. Att ha fokus på något som för dig framåt mot ett hållbart nyktert liv. Min gissning är att det kan vara det som oroar honom. Hur han kan vara säker på att det inte inträffar igen? Att du i handlingar visar att du tar detta på allvar och jobbar på orsaker till att du tagit till alkohol. Det är som du säger bara du som kan göra detta jobb.

Det är inte alltid så lätt att själv reda ut orsaker som sitter djupt inom sig själv. Jag har tagit hjälp av en psykolog för att reda ut saker inom mig själv och det har lett mig framåt till att förstå mig själv och mina handlingar. Jag har kunnat bryta destruktiva mönster och skapat nya sätt att hantera svårigheter med. A och O har varit att först bli nykter, förstå hur hjärnan påverkas av alkohol och hur ett beroende fungerar, få tag i mina känslor och blivit medveten om hur jag fungerar och varför. Ett tips är att läsa ”Tänka klart” med Annie Grace, om du inte gjort det. Tycker att den varit mycket givande och den har givit mig mycket nya insikter.

Hoppas att du mår lite bättre av att pyssla med växthuset, det är bra att aktivera sig och få vila ifrån alla tankar en stund. Ha det gott!❤️

Då har man klarat av dag åtta. Känns otroligt skönt och faktiskt inget direkt sug. Fixade lite ute med både växthus, hönor och övrigt i trädgården, men känns inte så bra ändå, är mer deppig och saknar min särbo. En bra sak är iallafall att jag har varit bra på att hålla min diet som jag började med häromdagen. vikten blir ju verkligen lidande av A. Nu ska jag kämpa mig ner till nåt som jag trivs med. Hoppas det blir en bra natt utan att behöva vakna för många gånger. Blir lätt att tankarna vandrar iväg och ångesten smyger sig på.

God natt alla!

Jättebra jobbat! Nu börjar det bli en vana igen. Tror som de andra redan har skrivit att du behöver analysera orsakerna till återfallen lite närmare. Du behöver kanske kunna förklara för särbo vad du gör för åtgärder för att det inte ska hända igen.
Har återfallet pågått sen i sensomrars eller var det två separata tillfällen med nykterhet emellan? Just det känns lite oklart i dina inlägg och jag tror att det är viktigt att din särbo får lite djupare förklaringar. Det är skitjobbugt och skamfyllt att prata om alkohol men det finns nog ingen annan väg ut med din särbo men då måste det också vara uteslutet med alkohol i framtiden.