vill jag sluta dricka?

Profile picture for user nex

jag vet ärligt tala inte om jag vill sluta dricka. jag vet att jag dricker för mycket, men jag kan inte hitta någon moivation till att sluta. försmodligen gör drickandet mitt liv kortare, men för det mesta känns inte detta som en nackdel. jag vet ju av erfarenhet att när jag inte dricker så blir jag piggare och effektivare. men ja, inte fan blir jag lyckligare. problemet är väl att jag är jag, oavsett om jag dricker eller inte... jag vet inte vad jag vill säga med detta, annat än att jag önskar att jag kunde finna något som gjorde det värt att förändras.

Profile picture for user Andrahalvlek

@nex Kruxet med alkohol är att toleransen ökar. Det krävs mer och mer för att få samma effekt. Och man får ändå inte den effekten man vill ha, mer än enstaka gånger då och då. Man får inga fördelar av alkoholen, bara nackdelar.

Hela livet blir till slut en transportsträcka till nästa fylla - i jakten på det perfekta ruset, vilan, ”guldkanten”. Samtidigt har alkoholen kidnappat vårt belöningscentrum så vi känner ingen glädje i något annat i princip.

Slutligen tar kroppen skada. Alkohol ökar risken för cancer, i mage/tarm i första hand tror jag. Levern tar förstås skada, och hjärnan tar också svår skada. Börjar man dricka i tonåren och fortsätter med det i stor mängd fastnar man mentalt i tonåren, man blir aldrig mentalt vuxen. Creepy.

Kram 🐘

Profile picture for user Milady

@nex
Det finns ett bra program på denna sajt för att få veta om man har riskfyllda alkoholvanor eller måttliga. Du kan lära dig mer och undvika att hamna i beroendeträsket. Det är där de flesta av oss som skriver här har hamnat.
Det är inte så lätt att ändra sina vanor när beroendet pågått ett antal år. Allt gott till dig.

Profile picture for user nex

tack till er som skrivit. jag har ju definitivt problem med alkoholen. det har kommit smygande med åren. när jag var yngre drack jag bara när jag var ute och festade med vänner, visserligen för mycket ibland, men det var ju begränsat till några gånger i månaden. nu dricker jag hellre själv än med andra. jag mår ju inte bra av mitt drickande, problemet är att när jag inte druckit alkhol alls på ett par månader så mår jag ju inte heller bra. jag blir ju piggare och så, men mår fortsatt lika psykist dåligt, och jag minns ju att jag inte var lyckligare innan jag började dricka regelbundet heller. idag dricker jag inte, och förhoppningvis inte nästa dag heller. men jag måste ju hitta något som får mig att vilja detta långsiktigt.

Profile picture for user Sisyfos

Hur lång tid har du hållit upp? Kanske värt ett försök med ett längre uppehåll?
Och vad gör du i övrigt för att må bra?
Såg en intressant bok som jag själv är sugen på att köpa ”sex substanser som förändrar ditt liv”. Handlar om hjärnkemin.